Vem står för sjukvårdskostnderna?

Herr Fuggle

New member
Hej!

Jag vill att någon försäkringsansvarig svarar på frågan vem som står för våra sjukvårdskostander som motorcyklist?

Den allmänna inställningen är att det är skattebetalarna som får betala alla våra skador. Vad jag vet är det försäkringsbolaget som betalar och i slutändan vi som kör hoj.

Så om någon snor mina skidor och bryter benet är vi alla skattebetalare med och betalar men om tjyven åker omkull med min hoj är det Mc-kollektivet som betalar. Har jag rätt eller fel?
 

Stig Björk

New member
I fallet med skidorna så står samhället för kostnaderna. När det gäller sjukpenningen så får man det som är beslutat av riksdag och regering.
När det gäller en skada som inträffar när ett fordon som enligt lag måste trafikförsäkras så ersätter samhället enligt ovan. Dessutom ersätts den skadade med resterande upp till normala inkomsten, alltså den del av inkomsten som ej ersätts via sjukpenningen.

Med andra ord kan man säga att man är mer ekonomiskt skyddad om man råkar ut för en trafikolycka än en olycka i skidbacken. Det finns troligen extra försäkringar för det också men då är denna i så fall frivillig.

Stig Björk
kansliknutte, SMC
 

OH-

Member
Hej!

Jag vill att någon försäkringsansvarig svarar på frågan vem som står för våra sjukvårdskostander som motorcyklist?

Den allmänna inställningen är att det är skattebetalarna som får betala alla våra skador. Vad jag vet är det försäkringsbolaget som betalar och i slutändan vi som kör hoj.

Så om någon snor mina skidor och bryter benet är vi alla skattebetalare med och betalar men om tjyven åker omkull med min hoj är det Mc-kollektivet som betalar. Har jag rätt eller fel?

Nu är jag inte ansvarig/expert men kan åtminstone börja på ett svar.

Den akuta räddningen/sjukvården (jag förutsätter att vurpan gäller en svensk på svensk hoj i Sverige) står vi skattebetalare för. Ambulans, polis, räddningstjänst, operationer ....... ).

Men i och med att fordonet/fordonen är försäkrade så kan inblandade personer ha rätt till ersättningar för både det ena och det andra som faktiska ökade kostnader, inkomstbortfall och för lidande och invaliditet.
Så trots skattebetalarnas lovvärda sponsning så kan försäkringsbolagen bli tvugna att punga ut med miljonbelopp även om det "bara" är en singelolycka.

Genom "reformen" med skatt på trafikförsäkringar är det meningen att samhällets kostnader för personskador med fordon skall tas ut från dom som äger försäkrade fordon. Så om du har motorsågsjonglering som hobby så skall alla skattebetalare stå för din (eventuella) sjukvårdsnota men om du kör MC (eller bil, moppe, mobilkran ....) så skall försäkringsbolaget driva in en särskild skatt från dig (och alla andra med trafikförsäkring) för att staten (dom andra skattebetalarna) skall slippa bekosta hoplappningen av dig vid en (eventuell) olycka.
Nu har det gått grus i maskineriet och man har inte gått hela vägen så det är nog fortfarande "det allmäna" som bekostar det mesta av räddning/sjukvård vid fordonsolyckor.
 
Top