Vem är ansvarig vid automatiserad körning?

smcrobot

New member
SMC svarade idag på Infrastrukturdepartementets förslag till nya ansvarsregler vid automatiserad körning.  Utredningen handlar i stort sett endast om att överföra ansvar från förare till ägare och inte om att säkra systemen för trafikanterna. SMC anser att det fortfarande finns många frågetecken om ansvarsfrågor, cybersäkerhet, informationshantering, oskyddade trafikanter samt om de olika nivåerna av automatiserad körning och därmed om begreppet ”förare i beredskap” överhuvudtaget fungerar i verkligheten. Utredningen säger att en förare inte ska vara straffrättsligt ansvarig för de uppgifter som det automatiska körsystemet utför under automatiserad körning eftersom föraren enligt utredaren inte har något övervakningsansvar. Samtidigt är föraren skyldig att ta över körningen om fordonets körsystem begär det och om fordonet är konstruerat så att det inte kan lösa uppgiften på egen hand.

Läs mer: https://www.svmc.se/smc/nyheter/2021/vem-ar-ansvarig-vid-automatiserad-korning/
 

Lottafia

Member
Jag ser med stor fasa på utvecklingen av automatiserad körning.

Redan idag är "assistanssystemen" ofta en akut riskfaktor. För något år sedan följde jag efter en ny Volvo S90 i en omköning av en långtradare på en riksväg. Platsen var en svag vänsterkurva med lång och utmärkt sikt, inga mötande fordon. Plötsligt mitt under omkörningen fick autobromssystemet i volvon för sig att det förelåg kollisionsrisk med långtradaren och lade in en panikbromsning mitt i omkörningen. Lyckligtvis höll jag tillräckligt avstånd och kunde själv panikbromsa i tid, men det var nära....

Eftersom autobroms kommer att bli EU-krav inom en snar framtid kommer jag definitivt icke någonsin att köpa ett nyare fordon, och jag kommer att undvika dem i möjligaste mån även som lånebil vid verkstadsbesök. Jag hatar när mitt fordon har synpunkter på min körning, så även ABS och ESP tillhör mina hatobjekt, men dem har jag med tiden lärt mig att leva med, Idag är det ju svårt att finna ett fungerande bruksfordon utan dessa vansinnigheter. Allt sådant trams skulle rimligen vara avstängbart. Föga förvånande är min bruksbil 30 år gammal och min motorcykel 36....

I de fall automatsystemen är inblandade i olyckor är det min benhårda åsikt att fordonstillverkarens (eller eventuellt vid importerade fordon importörens) vd och styrelseordförande skulle vara fullt straffansvariga för automatsystemens tokiga beslut.

Jag anser att jag med 50 års erfarenhet av motorfordonsframförande, därav åtskilliga år som yrkesförare, har tillräcklig erfarenhet och skicklighet att slippa maskinella förmyndare.

Jag kan finna mig i att drabbas av en olycka orsakad av mänskliga tillkortakommanden men jag har mycket svårt att acceptera datoriserade systems tillkortakommanden.

Jag är mycket tacksam att vara så gammal som jag är, för jag slipper snart bekymra mig om moderniteterna, men jag tycker synd om mina barnbarn som aldrig kommer att få uppleva tjusningen i att stå på baksätesgolvet mellan framsätena och njuta av när pappa körde fort på de dåtida grusvägarna och tog kurvorna med uppställ, och hastigheten endast begränsades av bilens prestanda, vägens beskaffenhet och omgivande trafik.
 
Last edited:

Alexander76

Member
ABS och ESP tillhör mina hatobjekt

Nu tycker jag nog du är lite orimlig :) Säga vad man vill om automatiserade system men åtminstone ABS är verkligen icke-invasiv och kommer enbart korta din bromssträcka när du annars låser bromsarna på halt underlag, som vi faktiskt kan ha ibland.

Jag tycker även antisladd är trevligt att ha, även om det är gränsfall ibland - men den går nästan alltid att stänga av.
 

Lottafia

Member
Nu tycker jag nog du är lite orimlig :) Säga vad man vill om automatiserade system men åtminstone ABS är verkligen icke-invasiv och kommer enbart korta din bromssträcka när du annars låser bromsarna på halt underlag, som vi faktiskt kan ha ibland.

Jag tycker även antisladd är trevligt att ha, även om det är gränsfall ibland - men den går nästan alltid att stänga av.

Visst är ABS invasiv. Jag kör bil ganska mycket på grusväg, och på en lösare grusväg ger ABS en påtagligt längre bromssträcka. Där ger låsta hjul en nedgrävningseffekt som förkortar bromssträckan. I övrigt är skillnaden minimal för en skicklg förare. OBS, jag talar här om bil inte mc.
 

Y62.se

Member
Jag håller med dig lottafia, min bil är ganska ny, bara 25 år gammal. När jag kör en ny bil blir jag tokig på allt den hittar på själv.
 
Top