SMC svarade idag på Infrastrukturdepartementets förslag till nya ansvarsregler vid automatiserad körning. Utredningen handlar i stort sett endast om att överföra ansvar från förare till ägare och inte om att säkra systemen för trafikanterna. SMC anser att det fortfarande finns många frågetecken om ansvarsfrågor, cybersäkerhet, informationshantering, oskyddade trafikanter samt om de olika nivåerna av automatiserad körning och därmed om begreppet ”förare i beredskap” överhuvudtaget fungerar i verkligheten. Utredningen säger att en förare inte ska vara straffrättsligt ansvarig för de uppgifter som det automatiska körsystemet utför under automatiserad körning eftersom föraren enligt utredaren inte har något övervakningsansvar. Samtidigt är föraren skyldig att ta över körningen om fordonets körsystem begär det och om fordonet är konstruerat så att det inte kan lösa uppgiften på egen hand.
Läs mer: https://www.svmc.se/smc/nyheter/2021/vem-ar-ansvarig-vid-automatiserad-korning/
Läs mer: https://www.svmc.se/smc/nyheter/2021/vem-ar-ansvarig-vid-automatiserad-korning/