Veckan trafikfara.

mudder

Member
Nu startar jag en tråd om en sak som jag har funderat på länge.
Det är att vi ska dela med oss av faror och fällor i trafiken som kan sluta illa och det behöver inte nödvändigtvis bara handla om MC-körning, för många av oss har ju även bil.

Det kan ju vara svårt att illustrera en situation med enbart text men jag gör ett försök att börja. Jag hoppas att ni fyller på i tråden med faror som ni upptäcker.

Fara nr.1:

Du kör på en mindre väg och kommer fram till en stor väg där du ska svänga vänster. Du stannar och tittar noga och sikten är fri ungefär 500 meter åt varje håll. Ett par hundra meter till vänster kommer två långtradare efter varann. Det är lungt tänker du och svänger vänster ut på vägen.

Faror med detta. Eftersom det är en lång raksträcka är det ett perfekt omkörningstillfälle för någon att köra om bägge långtradarna. Du kan alltså svänga vänster ut på vägen för att i nästa ögonblick upptäcka en bil skymd bakom långtradarna med full gas på 3:an. Är det en 6 meter bred väg finns det ingenstans att ta vägen.:eek:

Omvänd situation. Tänk dig att du kör om några långtradare. Det kanske är någon som helt plötsligt kommer upp framför dig.

Så håll nogrannt koll på anslutningsvägar och eventuellt skymda fordon.

mudder

Member
Fara nr.2:

Du kör bakom en långtradare och en ambulans närmar sig hastigt bakifrån. Snabbt ur vägen tänker du och svänger ut på vägrenen för att i nästa sekund upptäcka cyklisten som var dold bakomm långtradaren.:eek:

mudder

Member
Jag kanske skulle ha skrivit "dagens trafikfara" istället, så kanske det kommer in kommentarer innan det har gått en vecka. :rolleyes:

Fara nr.3:

Det finns en fara med hjälpsamma bilister.
Detta hände i en bilkö i Norge. Jag låg bakom en bil och väntade på omkörningstillfälle. Efter en stund ser jag att det blir en lucka i den mötande trafiken. När man kör en trött bil brukar man ju göra en "flygande omkörning". Alltså man börja gasa före så att man har farten uppe när omkörningstillfället kommer och misstaget jag gjorde var att göra så med hojen också. Problemet var att det var en hjälpsam bilist framför, som trodde att det skulle bli enklare för mig att köra om om denne bromsade. Jag var alltså jättenära att köra på bilistens vänstra baklyse.:eek::eek:

Alltså med hoj, byt körfält först och gasa sen.

Monica

New member
Bra idé

tycker jag....alltid något som är nytt även om man kört hoj länge...

Saker jag vill flagga för som jag själv råkat ut för...... en regnig dag/kväll och i rondell närmast en bensinstation = snorhalt...

Bönder som spiller säd på vägen = snorhalt även en torr dag. Fettet på sädeskornen "smälter" och avger fett

En varning som är väldigt aktuell just idag! Speciellt för er som ska till Flygrakan i morgon kväll. Vägen över Ilstorp, avtag från väg 11 från Malmö, förbi Ilstorp och så kommer du ut strax innan norrifrån till Flygrakan. Denna sträcka har de belagt med TJOCK rullgrus..... Om du nu har en offroad är det säkert skitkul...

HåkanP

New member
Tro inte att refuger hindrar SUV:ar.

Skulle svänga ut på väg från T-korsning idag när en bilist skulle svänga in på min väg. Bakom bilen låg en SUV och deras körfält begränsas av trottoar och mittrefug, så jag började köra ut, men ack SUV orkar inte sakta ner utan slänger upp halva bilen på refugen och kör förbi framförvarande bilist. Tur man va snabb med bromsen.

Ducatista

New member
Min varning för dagen är 'påfarter'.

I går bevittnade jag en incident som kunde slutat riktigt illa.

Jag ska köra på Inre Ringvägen i Malmö och före mig ligger ett par bilar. Eftersom det är morgonrusning är det tät trafik i båda fälten nere på Inre Ringvägen, så man försöker anpassa sig till de små luckor som kommer i det högra körfältet. Detta gör dock inte framförvarande bil som helt sonika kör in parallellt med en mc som kommer på Inre Ringvägen. Tilläggas bör att efter mc var det sedan ca 100m fritt innan nästa fordon kommer.

Missen här var troligen att bilisten inte vred på huvudet och såg att det kom en mc. Eller så förutsatte han/hon att mc skulle släppa av och släppa in honom/henne.

Varför gasar man hellre ifatt än släpper av och smyger in bakom?

GuzziKungen

New member
rusningsfenomen

Min varning för dagen är 'påfarter'.

I går bevittnade jag en incident som kunde slutat riktigt illa.

Jag ska köra på Inre Ringvägen i Malmö och före mig ligger ett par bilar. Eftersom det är morgonrusning är det tät trafik i båda fälten nere på Inre Ringvägen, så man försöker anpassa sig till de små luckor som kommer i det högra körfältet. Detta gör dock inte framförvarande bil som helt sonika kör in parallellt med en mc som kommer på Inre Ringvägen. Tilläggas bör att efter mc var det sedan ca 100m fritt innan nästa fordon kommer.

Missen här var troligen att bilisten inte vred på huvudet och såg att det kom en mc. Eller så förutsatte han/hon att mc skulle släppa av och släppa in honom/henne.

Varför gasar man hellre ifatt än släpper av och smyger in bakom?

I stockholmstrafiken släpps ingen in ,släpp förbi och du kommer in då rusningen lagt sig :(
Min taktik är att lossas åka in före (ett lättare gaspådrag) för att få fart
på den som inte vill släppa in, oftast hänger då inte bakomvarande med och luckan blir ett faktum :D
Trist att det ska behöva vara så.
Ha dé

Olsson

New member
I stockholmstrafiken släpps ingen in ,släpp förbi och du kommer in då rusningen lagt sig :(
på den som inte vill släppa in, oftast hänger då inte bakomvarande med och luckan blir ett faktum :D
Ha dé

Nja, det är väl snarare så att folk utifrån har en sådan oerhörd respekt för Stockholm och stockholmare, att de inte törs agera utan ett trefaldigt godkännande från stockholmstrafikanten. Om »lantisen» inte upplever sig motagit rätt att agera och inget händer – så tar helt enkellt stockholmaren platsen. En utomsocknes, som inte förstår systemet med att ta för sig, hamnar inte sällan ståendes i väggrenen i timmar – och i chocktillstånd.

SuperRetard

New member
Ha dé

Eehh.. Du är inte från nån större stad va?

Stockholm är nog den ENDA stad i sverige där man faktiskt hjälps åt i trafiken, det är liksom ett måste för att få det att funka i rusningstid.

Problemen uppstår när rednecks kommer in och kräver brevkorrespondens och 30 sekunders betänketid innan de får arslet ur vagnen och tar den plats de så givmilt blir erbjudna... DEN väntetiden finns inte!

Blixtlåsprincipen funkar enastående i sthlm. Visa vad du vill, blinka och glid sakta in där du vill vara så kommer GARANTERAT den platsen öppnas för dig.
----------------------------------------------

Jag är nybliven landsortsbo (Norrköping) och har tidigare också kört mkt runt om i landet. Jag chockeras fortfarande över den illvilja att släppa in någon i en kö exempelvis. Fastnar man i en korsning här för att åka ut på en större väg så blir man stående. Det har ALDRIG hänt att någon släpper av för att släppa in en, och när jag min vana trogen släpper av och tom vinkar för tydlighetens skull så sitter de som fån och stirrar i väntan på att jag ska köra förbi. Man måste i praktiken stanna, stå still MINST 5 sekunder OCH vinka för att de ska fatta att de får köra före.

En genorositet som är självklar i Stockholmstrafiken!

Catherine

New member
Kan bara hålla med, såsom landsortsbo och tidigare "gäststockholmare" i drygt 5 år. Det flyter mycket bättre i storstan, men man måste komma in i tempot.

Stockholm är nog den ENDA stad i sverige där man faktiskt hjälps åt i trafiken, det är liksom ett måste för att få det att funka i rusningstid.

Problemen uppstår när rednecks kommer in och kräver brevkorrespondens och 30 sekunders betänketid innan de får arslet ur vagnen och tar den plats de så givmilt blir erbjudna... DEN väntetiden finns inte!

Blixtlåsprincipen funkar enastående i sthlm. Visa vad du vill, blinka och glid sakta in där du vill vara så kommer GARANTERAT den platsen öppnas för dig.

Jag är nybliven landsortsbo (Norrköping) och har tidigare också kört mkt runt om i landet. Jag chockeras fortfarande över den illvilja att släppa in någon i en kö exempelvis. Fastnar man i en korsning här för att åka ut på en större väg så blir man stående. Det har ALDRIG hänt att någon släpper av för att släppa in en, och när jag min vana trogen släpper av och tom vinkar för tydlighetens skull så sitter de som fån och stirrar i väntan på att jag ska köra förbi. Man måste i praktiken stanna, stå still MINST 5 sekunder OCH vinka för att de ska fatta att de får köra före.

GuzziKungen

New member

NÄÄÄÄÄÄÄ!
Jag bor och har bott i Stockholm i 35år och kör ungefär 6000mil per år
i staden, så jag har ju ingen aning om hur det är:rolleyes:
Möjligen kan problemet vara förstärkt då jag oftast kör lätt lastbil i rusningen.
Ha dé

P.s Att jag är instruktör i Dalarna beror på att jag har fritidshus där
och vistas mest där under sommarsäsongen :D

StefanB

New member
"NÄÄÄÄÄÄÄ!
Jag bor och har bott i Stockholm i 35år och kör ungefär 6000mil per år
i staden, så jag har ju ingen aning om hur det är"

Sarkasmer funkar inte. 35år....? Det duger inte, hade du bott här längre och kört mer så kanske du förstått....

Var kör du dina 6000mil? Visst kan det finnas idioter i trafiken som måste först till varje pris men lika lite som man sågar mc-kollektivet för några få bakhjulsåkare så måste man väl se att det flyter på bra med hyfsad hjälpsamhet i trafiken. Men du kanske tillhör dem som tycker att eftersom du yrkeskör så kan du kräva fri lejd.

jag kan däremot notera halvsides(vänsterhand)förlamning när det gäller filbyte. Detta kan inte bara vara en generationsfråga eftersom det sprider sig i åldrar uppenbarligen.

Detta ofog gäller inte bara i Stockholm och ställer till en hel deltrassel och irritation i trafiken.

Förövrigt tror jag att det som sagts tidigare om blixtlåsmetod fungerar bäst i Stockholm liksom det att stå till höger i rulltrappor.....jag kan ha fel, men så uppfattar jag det.

/Stefan

raz

New member
För att återgå till veckans trafikfara så tycker jag det är väldigt otäckt med MC som glömmer blinkers påslagen i flera mil. Om ni inte får till det i ryggmärgen så är det snudd på bättre att inte använda blinkers alls.

Scenariot är att du närmar dig en korsning med högerblinkers glatt blinkande trots att du ska åka rakt fram, och en bil som kommer från höger stannar, tittar och kör sedan ut rakt framför dig. Det hjälper dig föga om det döms som bilistens fel (vilket nog inte ens är självklart), det gör nog lika ont ändå.

GuzziKungen

New member
För att återgå till veckans trafikfara så tycker jag det är väldigt otäckt med MC som glömmer blinkers påslagen i flera mil. Om ni inte får till det i ryggmärgen så är det snudd på bättre att inte använda blinkers alls.

Scenariot är att du närmar dig en korsning med högerblinkers glatt blinkande trots att du ska åka rakt fram, och en bil som kommer från höger stannar, tittar och kör sedan ut rakt framför dig. Det hjälper dig föga om det döms som bilistens fel (vilket nog inte ens är självklart), det gör nog lika ont ändå.

Det där brukar vara ett vårproblem, men dock ett problem :(
Ha dé

jan-olovj

Active member
Det med blinkers, det är skandal att dagen hojar inte har automaisk återgång, min Varadero kostar ny över 100tusen då bode det vara standard.

Ballhead

New member
Min gammla FJ1100 från 85, hade automatisk återgång av blinkersen. men på dagens nya hojar är det sällsynt.Konstigt.

klabbarpan

New member

Kan, som utflyttad 08:a, inte annat än hålla med dig. I Stockholm finns en samarbetsvilja som inte finns någon annanstans. Byta fil i Växjö, där jag bor nu, är näst intill omöjligt, här gör man tvärtom och täpper till om man ser att någon är på väg att byta fil.

HåkanP

New member
Kan, som utflyttad 08:a, inte annat än hålla med dig. I Stockholm finns en samarbetsvilja som inte finns någon annanstans. Byta fil i Växjö, där jag bor nu, är näst intill omöjligt, här gör man tvärtom och täpper till om man ser att någon är på väg att byta fil.

Tack gode gud för alla duktiga 08:eek:r. Det känns tryggt bland oss lantisar att ni finns. Bäst i klassen i allt.;)

innehar visst även hastighetsrekordet på bogesundsvägen

klabbarpan

New member
Tack gode gud för alla duktiga 08:eek:r. Det känns tryggt bland oss lantisar att ni finns. Bäst i klassen i allt.;)

innehar visst även hastighetsrekordet på bogesundsvägen

Hoppsan, där trampade man tydligen på en öm tå. Ber om ursäkt i så fall. Jag känner mig verkligen inte som bäst i klassen men jag har ändå kört en hel del både i Stockholm och på bystan.