Vattenskyddade kameror för MC-bruk testade

Skribenten

New member
I slutet av maj och början av juni testade jag sex stycken vattentäta kameror åt MC Folket. Testen publiceras nu i dagarna i nummer 7/2010 (jo jag vet en aaaaning lång pressläggning men det är utanför min kontroll :)!).

Bland annat provade jag hur pass bra de är när man filmar med dem (i 1280 x 720 pixlar) från styret på en MC. Du kan själv se kvaliteten på de upptagningarna om du går till
http://www.youtube.com/watch?v=uEQaGJ1EX0Q

Den kompletta testen finns alltså att läsa i tidningen.
 

Chopperbyggarn

New member
Det testet hade jag behövt läst innan jag köpte min Canon EOS 1000D!
På sista sträckan ut till Norkapp var kameran så fylld av fukt att den helt lade av men det var bara att göra det bästa av situationen och ta bort objektivet, batteriet o minneskortet och sen låta hojen gå på tomgång i en dryg halvtimme och köra avgaserna rakt igenom kameran från alla håll tills den var torr innuti och fungerade igen..kanske inte den bästa av lösningar men det funkade.:D

Anders.J
 

Zopilote

New member
Du har tyvärr missat en av de bättre: Casio EX-G1, men det kanske var för att den inte filmar i full-HD?
 

Skribenten

New member
Du har tyvärr missat en av de bättre: Casio EX-G1, men det kanske var för att den inte filmar i full-HD?

Hej!

Precis som du misstänkte så var ett ovillkorligt urvalskriterie att kameran skulle kunna filma i 1280 x 720, därför så testades bland andra inte Casiokameran.
 

badpitt

New member
Nu förstår jag varför alla som kör offroad sätter kameran på hjälmen, det blir inte alls så skakigt då.
 

Zopilote

New member
Nu förstår jag varför alla som kör offroad sätter kameran på hjälmen, det blir inte alls så skakigt då.

Jag har ett sugproppsfäste till kameran, så det är bara att välja om man vill ha den på tanken, sidokåpan eller hjälmen. Däremot rekommenderas ALLTID en extra säkerhetssnodd, det är inget kul att behöva åka tillbaka flera kilometer för att leta efter kameran i leran :eek:
 

graspla

New member
shit vad bra, tack för testet!! jag har tänkt tanken men aldrig orkat ta tag i det hela. så tack :)
 

ICU

New member
Är det någon som har testat GoPro helmetcamera? Funderar på att köpa en då man missar så mycket när man kör. Tacksam för svar.

Jerry
 
Top