varvtalet stämmer inte

P-O Noren

New member
En fråga till de som kan dessa saker.

Min varvräknare visar för mycket varv. ca.2-3000varv/min för mycket.På tomgången visar den 2.200 trots att motorn går lugnt vid ca 1000 varv/min. Hör tydligt på motorgången att den går rätt.

Vilka fel kan göra att den visar för mycket?

Förra veckan visade den rätt.
 

Alfred

New member
En fråga till de som kan dessa saker.

Min varvräknare visar för mycket varv. ca.2-3000varv/min för mycket.På tomgången visar den 2.200 trots att motorn går lugnt vid ca 1000 varv/min. Hör tydligt på motorgången att den går rätt.

Vilka fel kan göra att den visar för mycket?

Förra veckan visade den rätt.

Har samma problem på min FJ 1200 ibland går den rätt och ibland
visar den precis som din 2-3000 varv för mycket så det skulle vara intresant om någon kan hjälpa till med tips på åtgärd.
 

Hampe

Skriver massor!
Glädjemätare! :D

Elektronisk visning, antar jag?
Kan glapp eller rent av överslag i högspänningsdelen störa pulsen som varvräknaren baserar sitt värde på...?

Visar sig felet linjärt över hela varvtalsskalan, eller är det bara i dom lägre varvtalen?


Hampe
 

P-O Noren

New member
Låter precis som felet du har alfred.

Kan inte riktigt svara på om felet är linjärt.
Vad ska jag jämföra med för att veta om det är linjärt? ;)

Kollar jag mot hastighetsmätaren får jag det snarare till att ha en komponent av exponentiell ökning, inte helt linjärt. smuts på en induktionsgivare borde väl snarare ge bortfall och förlust av pulser. Vet dock inte om den är mekanisk, varvräknaren.
 

påK-en

New member
Tvärtomfel

Jag har motsatt problem med min varvräknare på TRX-en, den visar dock rätt när jag börjar köra (har kollat/räknat om mot hastgheten på GPSen), när jag åkt ett tag så orkar inte varvräknaren (elektronisk) över 3500rpm trots att den skulle visa det dubbla ibland. Dock verkar varvtalsbegränsningen bryta vid ungefär rätt varvtal - mysko.:confused:
 

Hampe

Skriver massor!
Kan inte riktigt svara på om felet är linjärt.
Vad ska jag jämföra med för att veta om det är linjärt? ;)

Sätt upp lite tält i trädgården, sup till och låtsas att det är MC-träff.
Vänta tills det blir mörkt och de flesta har lagt sig.

Starta upp cykeln bland tälten
tokvarva (Viktigt: kall motor)
kolla vid vilket varvtal det börjar låta riktigt, riktigt illa
läs av varvräknaren

Inom röda? Inte linjärt.
Lika mycket över det röda som "tomgången" är över normal tomgång? Linjärt.
Påbörjat nytt varv på skalan? Inte linjärt.



...eller köp ett billigt testinstrument på Jula eller så, som med en induktionspickup om en av tändkablarna omvandlar tändpulsen till varvtal på en display.

Kan även tejpas över det som en gång var din vanliga varvräknare.
Fördelen är att du nu kan dilla i sporthojskidsen att du har nya generationens Power Commander
där du flick-a-switchlätt kan ställa upp effekten till 220 hp - och självfallet med bibehållet bottendrag.
Dom kommer att avguda dig.


Hampe
 
Last edited:

-ah

New member
Sätt upp lite tält i trädgården, sup till och låtsas att det är MC-träff.
Vänta tills det blir mörkt och de flesta har lagt sig.

Starta upp cykeln bland tälten
tokvarva (Viktigt: kall motor)
kolla vid vilket varvtal det börjar låta riktigt, riktigt illa
läs av varvräknaren

Inom röda? Inte linjärt.
Lika mycket över det röda som "tomgången" är över normal tomgång? Linjärt.
Påbörjat nytt varv på skalan? Inte linjärt.



...eller köp ett billigt testinstrument på Jula eller så, som med en induktionspickup om en av tändkablarna omvandlar tändpulsen till varvtal på en display.

Kan även tejpas över det som en gång var din vanliga varvräknare.
Fördelen är att du nu kan dilla i sporthojskidsen att du har nya generationens Power Commander
där du flick-a-switchlätt kan ställa upp effekten till 220 hp - och självfallet med bibehållet bottendrag.
Dom kommer att avguda dig.


Hampe


:D:D:D
 

Alfred

New member
Sätt upp lite tält i trädgården, sup till och låtsas att det är MC-träff.
Vänta tills det blir mörkt och de flesta har lagt sig.

Starta upp cykeln bland tälten
tokvarva (Viktigt: kall motor)
kolla vid vilket varvtal det börjar låta riktigt, riktigt illa
läs av varvräknaren

Inom röda? Inte linjärt.
Lika mycket över det röda som "tomgången" är över normal tomgång? Linjärt.
Påbörjat nytt varv på skalan? Inte linjärt.



...eller köp ett billigt testinstrument på Jula eller så, som med en induktionspickup om en av tändkablarna omvandlar tändpulsen till varvtal på en display.

Kan även tejpas över det som en gång var din vanliga varvräknare.
Fördelen är att du nu kan dilla i sporthojskidsen att du har nya generationens Power Commander
där du flick-a-switchlätt kan ställa upp effekten till 220 hp - och självfallet med bibehållet bottendrag.
Dom kommer att avguda dig.


Hampe

Tyckte att det där med tälten var en bra ide så jag rusade ut i
trädgården och smällde upp ett par tält starta upp hojen
och tokvarva som du sa.
Är numera skild och har en skottskada i benet från grannen som
förövrigt är miljövän, problemet med varvräknaren är dock löst
då motorn skar.:eek:
 

-ah

New member
Någon som har en gissning på orsak till felet?

Gissning? Ja: nå't elektriskt....

Her du tillgång till ett kopplingsschema för din hoj?
Min gissning är att varvräknaren får sina impulser från ECU:n, om det är en insprutningsmotor. Då är det elektronik alltihop, och därför mumbo-jumbo för mig som är gammal installationselektriker.
Men erfaringsmässigt slutar sådana fel med att byta nånting dyrt, om du inte lyckas hitta nån guru på IC-kretsar. Men det är, som sagt, en gissning.
 

Blazer

New member
Kolla anslutningar/kontakter vid mätaren och kabelstammen så att det inte är dålig jordning (oxid) vid någon punkt. En dålig jordning kan orsaka många olika fenomen. (jorden är vår vän.)
 

113bom

New member
vad för hoj? nyare eller äldre? äldre har ofta vajer till mätaren och det händer att det kan bli smuts i mätaren och då kan det blir det så. är det en el-styrd mätare så kan det vara impuls problem. Har du tillgång till en verkstad i närheten kan man ju koppla på en mätare över tändkabeln och kolla verkliga varvtalet.
 

sididi

New member
Tyckte att det där med tälten var en bra ide så jag rusade ut i
trädgården och smällde upp ett par tält starta upp hojen
och tokvarva som du sa.
Är numera skild och har en skottskada i benet från grannen som
förövrigt är miljövän, problemet med varvräknaren är dock löst
då motorn skar.:eek:

:D:D:D:D
 

P-O Noren

New member
Så förbaskat skumt, felet har i princip försvunnit av sig själv nu. Bytte batteri och efter detta fanns felet kvar ett tag men blev mer och mer sällan kvar. Nu är det borta sedan ett tag. Kan antingen vara kopplat till batterispänningen eller nollning av motorvärden...
 
Top