Varvräknare som beter sig underligt.

Tobbe S

New member
Har precis köpt en Honda CB500T -75 och på premiärturen igår så märkte jag att varvräknarnålen lägger sig på cirka 2000 varv vid belastning, alltså när man släpper upp kopplingen. Oavsett varvtal när jag släpper upp kopplingen så lägger den sig på det varvtalet.
Men med kopplingen inne funkar varvräknaren som den ska.
Varje gång jag trycker in kopplingen för att växla så vaknar den till liv för att sen lägga sig på 2000 varv igen.....
 

gundj

New member
Drivs varvräknaren av vajer från t ex kamdrivningen, eller är den elektronisk med givare från tändspole eller liknande?
Om jag tolkar din fråga rätt så är den inte begränsad till att visa 2000rpm utan kan visa mycket mer när du har friläge i eller kopplingen inne?
Sista frågan, jag förmodar att motorn varvar betydligt mer än 2000rpm när du kör, trots att mätaren inte visa mer?
Möjliga fel beror lite på vad du svarar men tar instrumentet signal från en tändspole så kanske det helt enkelt är så att den spolen är dålig och missar en del under last.
 

Tobbe S

New member
Det förstnämnda, vajer från kammen.

Kopplingen inne eller friläge så funkar varvräknaren som vanligt.

Så fort jag släpper ut kopplingen så går nålen ner och lägger sig på 2000 varv. Oavsett vilket varvtal motorn hade när jag kopplade.

Motorn varvar som den ska och går jämt och fint.
 

gundj

New member
Det enda jag kan tänka mig, och det är långsökt, är att du har ett slitet drev antingen vid kammen eller i instrumentet.
Varför det skulle ge sådana fenomen vet jag inte.
Ta bort givarkabeln och titta i änden när du gasar och se om något ser konstigt ut.
Ev dra ur själva vajern som driver mätaren o kolla den oxå.
Annars har jag inga idéer. Hoppas någon mer hoppar in i tråden.
 

Tobbe S

New member
Tack för tipsen.
Ska riva det vid tillfälle. Tänkte mer om nån visste nåt konkret. Såg att där även är nån form av justering nere vid kammen där vajern går in.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

jan-olovj

Active member
Det enda jag kan tänka mig, och det är långsökt, är att du har ett slitet drev antingen vid kammen eller i instrumentet.
Varför det skulle ge sådana fenomen vet jag inte.
Ta bort givarkabeln och titta i änden när du gasar och se om något ser konstigt ut.
Ev dra ur själva vajern som driver mätaren o kolla den oxå.
Annars har jag inga idéer. Hoppas någon mer hoppar in i tråden.

Lite sådana tankar fick jag med.
 
Top