Vart tar bilderna vägen?

Peter1980

New member
Detta kanske blir ett lite konstigt inlägg, eller svårt att få fram på rätt sätt snarare..

Jag vet att "bilder" inte är någon mänsklig rättighet och nej, jag kör inte bana för bildernas skull. Men de är ändå både kul och faktiskt nyttiga att ha.

På vissa av körningarna råder ju ett "fotomonopol" där MC-gruppen ensamma står för fotograferandet ute på banan, dv s de mest intressanta bilderna.

Jag tycker att hela konceptet med MC-gruppens servicetält på körningarna är kanon, grymt uppskattat och fungerar superbra! Men om jag fick önska något så skulle åtminstone vattenstämplade previewbilder från körningarna komma upp (eller skickas) lite fortare.

För min egen del så såg jag några bilder som visades på en skärm på Arlanda helgen den 21-22 Maj , bilderna i sig är det inget fel på, de var lika bra som servicen i servicetältet.

Så för att komma till poängen..

Jag var intresserad av att köpa ett par bilder och både "anmälde" mig på plats för att få mailat, samt har kikat i galleriet på http://www.galleri.mcgruppen.se/#home där vattenstämplade smakprov skulle dyka upp. Sen hände ingenting.. förrens 1½ månad senare då jag fick svar på ett mail som jag skickade i anslutning till helgen när vi körde.. det slutade med att jag avböjde att köpa bilderna helt.

Jag vet att flera andra också väntar/väntade på bilder från olika körningar, och just när det är monopol så gynnar det ingen när det inte riktigt fungerar.
Slutar ju med att vi som kör ser inte bilderna, och de som fotograferar missar möjlighet till merförsäljning.

(Jag reserverar mig för att något kan ha strulat vid just den körningen, men annars ser jag detta som ett förbättringsområde, särskilt när det är bilder som man faktiskt kan tänka sig att betala för.. det blir lite som att man beställer nyårsspriten i December men får den nån gång i Februari..)

Last edited:

dlgvrg

New member
Ja, dåligt tempo. betalde mina bilder samma dag. Tio dagar senare och ingen leverans :( Finns säkert massor med dåliga ursäkter, men inte särskilt professionellt.

marcell

New member
Vill också slå ett slag för snabbare resultat vad gäller bilder från "monopolfotograferingar". Vågar nog påstå att det i såna här sammanhang är avgörande för om det ska bli intressant eller inte när man får se resultatet av sin körning i form av bild. Blir snabbt rätt så avlägset, åtminstone efter nästa kurs/körning på bana. Hur man ska lösa det rent tekniskt eller hur man gör när man har 10 000 bilder från en flerdagarskurs har jag ingen aning om, men dilemmat kvarstår. Man struntar i de där bilderna rätt snabbt, riktigt synd tycker jag med fler!

advman

New member
Menar ni på fullt allvar att MC-Gruppen är de enda som får "foto-västar" och kan röra sig kring banan enligt instruktioner från SMC då de är på plats med sin servicebuss? Servicen är bra, men ensamrätt ??

Då jag varit deltagare på kursdagar har vi haft med oss fotograf/er, vi kör det som fototräning i samband med SMC´s bandagar. Vi har fotograferat på Ring Knutstorp & Kinnekulle Ring och alltid blivit bra bemötta av SMC Skåne & SMC Väst i samband med fotograferingarna och fotograferna har blivit tilldelade foto-västar och instruktioner om uppförande och tillträde på banan så de har kunnat ta sina bilder.

Banbilder är färskvara, deltagarna vill se dem i anslutning till kursen.
Efter nästa kurs är de "gamla" bilderna relativt ointressanta.

Vi publicerar på vår webb advman.se och länkar till albumen från "Filmer och Bilder" i forumet.

Last edited:

heraGbg

New member
Kan inte svara för andra arrangörer, men MC-gruppen hade inte ensamrätt när de var med oss (SMC Väst) på Gotland i helgen.

Däremot vill man inte som träningsledare släppa in vem som helst på banan. För allas säkerhet så måste personer som rör sig inne på banområdet veta hur man beträder en bana, vilka områden man undviker så man inte hamnar i "skottlinjen" i potentiella avåkningszoner mm. Som träningsledare är man ytterst ansvarig om något skulle hända.

När det gäller MC Gruppen så vet jag att Sonny jobbar som bara den för att få fram bilder till alla som beställt. Det är en svår avvägning när man inte vill lämna ifrån sig något halvdant, men förhoppningsvis blir kvalitén lite bättre och värt att vänta på. Som marcell skrev så har han 10 000-tals bilder att sortera och när de blir lite mer varma i kläderna så kommer säkert leveranserna kunna ske snabbare :)

Helena
SMC Väst
TL Gotland och Kinnekulle

-Chrille-

New member
Detta kanske blir ett lite konstigt inlägg, eller svårt att få fram på rätt sätt snarare..
Jag vet att "bilder" inte är någon mänsklig rättighet och nej, jag kör inte bana för bildernas skull. Men de är ändå både kul och faktiskt nyttiga att ha.
Tycker du fick fram det hela på ett bra sätt Peter..;) Denna typ av input är jätteviktigt för MCG och för att kunna bli ännu bättre. MCG (Sonny) har sedan "premiären" på Arlanda löpande utvecklat detta med fotona men tyvärr är leveranstiden inte riktigt vad han heller vill. Att beställa foton har blivit populärt. Just nu håller Sonny på med ett stort arbete med en ny lösning/utveckling kring just detta. Så på sikt kommer det att lösa sig och då kan detta hanteras på ett helt annat sätt.

På vissa av körningarna råder ju ett "fotomonopol" där MC-gruppen ensamma står för fotograferandet ute på banan, dv s de mest intressanta bilderna.
Detta s.k "fotomonopol" är egentligen av två anledningar. 1. Som Hera beskrev det så är det en säkerhetsfråga. 2. På de centrala kurser där MCG medverkar gör det i klartext att MCG ekonomiskt kan medverka med den övriga servicen för deltagare/instruktörer.

Jag tycker att hela konceptet med MC-gruppens servicetält på körningarna är kanon, grymt uppskattat och fungerar superbra! Men om jag fick önska något så skulle åtminstone vattenstämplade previewbilder från körningarna komma upp (eller skickas) lite fortare.
För min egen del så såg jag några bilder som visades på en skärm på Arlanda helgen den 21-22 Maj , bilderna i sig är det inget fel på, de var lika bra som servicen i servicetältet.

Tack Peter, detta är som sagt första året MCG är med, och främsta syftet är att kunna göra deltagarna ännu nöjdare med kurserna och minska risken att avbryta pga något tekniskt fel eller liknande. Många har kommit med tips o ideer som vi tagit till oss och tänker utveckla till att höja servicegraden ytterligare.
Beträffande fotona så kommer Sonny få slita manuellt en liten stund till, så den nya lösningen hinner testas och sjösättas ordentligt.
Ber om ursäkt för den långa leveranstid som har drabbat en del men allt kan bara bli till det bättre...

MVH // Chrille

Last edited:

Micke™

New member
kan tillägga till detta ang ensamrätt, att just så var det när jag själv försökte få komma till A.T.T(samma helg som Ezzo gick bort) för att öva upp min fotografering. Fick ett blankt nej. Var där o kikade ändå. sprang ju hur mycket fotografer som helst runt banan. Värt att notera var att några helger innan hade jag fått ok av Ezzo att röra mig fritt på banan för att plåta(med instruktioner om var/hur/när etc ).

Självklart är min intention inte att trampa MCG på tårna och ränna runt o sälja bilder till deltagarna(ett av ezzos krav för att jag skulle få plåta). men just för att öva plåtning. Sen om mina kompisar kör o de vill ha bilder är en helt annan femma.

Så jo visst fan är det ett form av monopol, men självklart förstår jag aspekten kring säkerheten. säkert inte alla fotografer som har koll på riskzoner för avvåkning osv.

Patrik Ericsson

New member
Angående fotografering på våra kurser.

Det är flera delar som vi försöker få bättre styrning och kontroll på. Säkerheten ligger i första hand. Kvalitén på kursen för nöjdare kursdeltagare i andra hand.
Säkerhet är allt ifrån: övningsområde, MC, personlig utrustning, struktur och ordning. När det gäller filmning på kursen har det varit ett problem som vi försökt styra upp där Träningsledaren (TL) har hela beslutsrätten vad som ska gälla för respektive kurs. TL kan i sin tur ge instruktören mandat att besluta vad som gäller i varje liten grupp. När det gäller fotografering är det samma sak. Ju fler personer vi har ute på övningsområdet desto större är risken att vi har någon som gör ett misstag. För att få en klarare styrning på detta har TL fullt ansvar att bestämma om någon fotograf får finnas ute på övningsområdet samt var denna då har rätt att befinna sig. Det är helt ok för alla att fota från depåområdet med ett ok från TL, om någon vill ut och fota på banan görs detta i samråd med TL som har full rätt att säga nej utan längre förklaringar. TL är den som alltid har rätt på kursen!! Om någon har synpunkter på en TL kan synpunkter läggas fram efter avslutad kurs till TL eller till Patrik Ericsson. Vårt samarbete med MCGruppen är för att öka servicen till våra kursdeltagare. Vi har i dagsläget Linköping, Gelleråsen, Arlanda TT och Gotland där MCG har varit med. På dessa banor har MCG ensamrätt att sälja bilder. Om någon vill fota sina kompisar eller dela med sig bilder utan att ta betalt för dessa är det ok att fota om TL anser att säkerheten är tillräcklig

lime

Skriver inte
Jag stöttar som instruktör Patrik och TL-gruppen i beslutet att vara mer restriktiva med att släppa ut fotografer på banan. Många gånger har inte TL eller någon annan möjlighet att ge instruktioner till en ny fotograf. Vissa fotografer är kända av TL och instruktörer och dessa har lättare att komma ut på banan.

Nya och okända fotografer som man inte har kontroll på tar tid av TL och/eller depåchefen. Och tro mig, de har att göra ändå. För många gånger har jag sett fotografer stå och fotografera på farliga och utsatta ställen eller förflytta sig så att de inte har kontroll på de som är ute på banan. Alla som rör sig på banan måste ha ett hum om hur man agerar, rör sig och placerar sig på en banan där det kan gå rejält fort och ibland rejält fel. Ni skulle bli förvånade över vart en hoj kan ta vägen.

Personligen störs jag rejält av fotografer som jag inte känner igen och som rör och placerar sig konstigt runt banorna.

Och snälla, lämna den röda jackan i depån när ni rör er på banan. Blå, svart, grön, orange, vit, rosa eller egentligen vilken färg som helst bara det inte är rött eller gult. :D

Micke™

New member
Jag stöttar som instruktör Patrik och TL-gruppen i beslutet att vara mer restriktiva med att släppa ut fotografer på banan. Många gånger har inte TL eller någon annan möjlighet att ge instruktioner till en ny fotograf. Vissa fotografer är kända av TL och instruktörer och dessa har lättare att komma ut på banan.

Nya och okända fotografer som man inte har kontroll på tar tid av TL och/eller depåchefen. Och tro mig, de har att göra ändå. För många gånger har jag sett fotografer stå och fotografera på farliga och utsatta ställen eller förflytta sig så att de inte har kontroll på de som är ute på banan. Alla som rör sig på banan måste ha ett hum om hur man agerar, rör sig och placerar sig på en banan där det kan gå rejält fort och ibland rejält fel. Ni skulle bli förvånade över vart en hoj kan ta vägen.

Personligen störs jag rejält av fotografer som jag inte känner igen och som rör och placerar sig konstigt runt banorna.

Och snälla, lämna den röda jackan i depån när ni rör er på banan. Blå, svart, grön, orange, vit, rosa eller egentligen vilken färg som helst bara det inte är rött eller gult. :D

Mig kvittar det om jag har väst eller inte när jag är ute och plåtar. kan förstå att du inte vill se rött eller gult när du kör :D

Carnivore

New member
Rent krasst bör man inte ha samma färg på jackan som någon av de färger vi använder på flaggorna, så reflexväst tycker jag är topp.