Varselväst för MC-förare påverkar i trafiken

smcrobot

New member
I takt med att allt fler använder varselväst i trafikmiljön ser SMC ett behov av forskning i frågan. Ökar varselvästen synbarheten? På vilket avstånd? I vilka situationer? Vilken effekt får västen om allt fler använder den? Är det bättre med väst än med en jacka i samma färg? Eller ger en vit eller illgrön hjälm den bästa effekten för ökad synbarhet? Nu har VTI genomfört en studie för att...

Läs mer: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Varselvast-for-MC-forare-paverkar-i-trafiken/
 

TMax500

Member
Hmm... Så om inget oväntat händer i trafiken så spelar det ingen roll vad man har på sig, enligt studien. Känns ju som en självklar slutsats. "Om inget händer så händer inget". ;)

Och heller ingen indikation, enligt studien, på att det skulle ske fler incidenter med svart ställ, än med varselväst. Den tänkta effekten av varselväst verkar alltså inte finnas. I vart fall inte i de 237 situationerna som observerats i studien.

Slutligen, om man har på sig något som liknar polisens väst, då saktar folk ned oväntat (oväntad händelse ->överraskning för andra trafikanter->ökad risk). Inte så överraskande....

Eller avstår från att göra en dålig omkörning (=minskad risk). Eller avstår från en "bra" om omkörning för att man blir byxis av att se "polisen" (kanske inte lika bra).
 
Last edited:

Lottafia

Member
Överraskning över att tro sig se en polis?

Att mångdubbla övervakningen med riktiga poliser vore väl i så fall ett bra sätt att reducera risken att någon blir chockad över att tro sig se en polis?


Hoppsan! Det blev visst fel det. Det är ju farligt att folk blir överraskade och börjar köra laglydigt. Bäst att avskaffa den lilla rest av polisiär närvaro som fortfarande återstår i trafiken, så att inte någon blir skrämd..... <stööön>
 
Last edited:

Camel

Member
Det borde inte vara någon överraskning att polisliknande utseende påverkar trafikanterna. Man behöver inte gå längre än till sig själv.:angel:

Själv har jag tydligt märkt denna tendens när jag körde min ena bil (grå V70) som sannolikt togs för en civil polisbil. Påfallande få körde om på landsväg eller motorväg. Nu är V70:n lite till åren så ingen tror längre att den är en civil polisbil. Den andra bilen i hushållet, en Ford Focus, har aldrig väckt medtrafikanternas uppmärksamhet på samma sätt. Ingen MC jag kört förut har invaggat medtrafikanterna i tron om att det är en polis som är ute och kör. Har (tyvärr?) svart MC-ställ och svart hjälm. Den nuvarande MC:n (grå V-strom) väckte inte heller någon uppmärksamhet i början. Men efter att jag satte på packväskor och ett par ganska stora extraljus samt DRL så syns man helt plötsligt. Bilar som kör om, vill helt plötsligt inte fortsätta att köra fort när de ser mig i backspegeln. Kanske det ser ut som en civilpolis är ute och kör? Inte enbart positivt. Men en positiv effekt är att hittills har inga bilister kört ut framför mig från sidovägar med liten marginal sedan extraljusen och DRL monterades. Men det kanske inte beror på polisliknande utseende, utan för att man syns överhuvudtaget.
Nästa hjälm blir nog vit. Och vem vet, kanske gubben tar på sig en gul väst också... Men då måste fåfängan minska något först.:D

Jag tror att betydelsen av riktiga polisers närvaro på vägarna är underskattad. Ingen polis kan ersättas av ett plåtskåp. Men om alla ser ut som poliser kanske det går inflation i effekten som ett polisutseende medför?:)
 

Lottafia

Member
Jag kan ju bara gå till mig själv. Jag har alltid kört med vit hjälm, men när jag bytte till BMW med väskor hände något med medtrafikanternas uppmärksamhet. Jag kan ju inte påstå att jag upplevt det som negativt att ofta få känslan av att bli sedd.
I Österrike där den polisiära närvaron är en helt annan än här, har jag även varit med om att polisman som var på väg att lyfta lasern, sänkt den igen utan "skott".. :)
 
Top