Varselväst eller inte?

B

becklestone

Guest
Just nu har blossat upp en debatt om varselväster i landet.
Det här skriver SMCs riksorganisation:

I de allra flesta fall gör man det, i andra lägen är det tveksamt. Motorcyklisternas största problem är att bilförare inte ser oss och inte aktivt tittar efter motorcyklar. Det är inte en självklarhet att en varselväst är lösningen på problemet.

SMC är emot en lagstiftning som kräver varselväst för motorcyklister och mopedister i alla lägen. Vi anser att motorcyklisterna själva ska avgöra om han/hon ska använda varselväst och när.

SMC har tagit fram ett informationsblad som beskriver vårt ställningstagande, när varselvästen är bra men även några frågetecken runt användningen av varselväst.

Läs också vad en norsk tidning skriver om det ökande varselvästanvändningen.


Vad tycker Ni?
 
Last edited:
B

becklestone

Guest
En varselväst är ett bra medel att förbättra synligheten (mest bakifrån), dock löser det inte problemet helt, att bilister har det svårt att upptäcka motorcyklisterna.

Eftersom synligheten är ett problem i trafiken, då undrar jag verkligen, varför dem flesta motorcyklister använder svarta eller grå kläder. Sporthojsåkare med sina färgglada skinnställen gör inte bara en stor skilnad, dem gör i så fall mycket bättre!
 

Hellman

New member
Sporthojsåkare har INTE färgglada skinnställ i 9 av 10 fall! Modefärgen är ju svart ställ och svart hjälm, sedan säljer även svarta sporthojar bra.

När jag köpte nytt skinnställ förra sommaren beställde jag ett röd/vitt av min lokala handlare. Leverantören (Duells) skickade ett Svart/vitt istället med förhoppningen om att jag skulle godta det istället. Det Röd/vita sålde inte så dom hade det inte på lager i sverige...
Tog det svarta och tröstade mig med att jag kör signalröd hoj istället.

Angående varselväst så skulle ju ett lagkrav vara befängt! Sätt lagkrav på halvljus istället, var och varannat pucko kör ju utan halvljus på bilen idag och de syns markant mycket sämre!
Jag har inget emot varselväst, förutom att de som använder de ofta är tjuriga gamla gubbar/kärringar som vägrar hälsa på en sporthoj, men jag anser att de inleder folk i en falsk trygghet. Var och varannan kotte utmed vägarna idag har ju varselväst och jag tror det kommer leda till att folk till slut inte ser dessa.

Själv kör jag med helljus dagtid sedan en tid tillbaka och tycker det funkar riktigt bra. Möter också många MC som gör detsamma och dessa syns verkligen (och nej, helljus bländar inte i dagsljus). Rekommenderar det verkligen, på MC det vill säga.

Sedan vill man verkligen synas så köper man en blå/vit BMW-MC, skaffar vit hjälm och svart/gult textilställ. Jag GARANTERAR att ALLA kommer se dig. Man kan ju undra varför... :rolleyes:
 

STP-69

New member
Sporthojsåkare har INTE färgglada skinnställ i 9 av 10 fall! Modefärgen är ju svart ställ och svart hjälm, sedan säljer även svarta sporthojar bra.

När jag köpte nytt skinnställ förra sommaren beställde jag ett röd/vitt av min lokala handlare. Leverantören (Duells) skickade ett Svart/vitt istället med förhoppningen om att jag skulle godta det istället. Det Röd/vita sålde inte så dom hade det inte på lager i sverige...
Tog det svarta och tröstade mig med att jag kör signalröd hoj istället.

Angående varselväst så skulle ju ett lagkrav vara befängt! Sätt lagkrav på halvljus istället, var och varannat pucko kör ju utan halvljus på bilen idag och de syns markant mycket sämre!
Jag har inget emot varselväst, förutom att de som använder de ofta är tjuriga gamla gubbar/kärringar som vägrar hälsa på en sporthoj, men jag anser att de inleder folk i en falsk trygghet. Var och varannan kotte utmed vägarna idag har ju varselväst och jag tror det kommer leda till att folk till slut inte ser dessa.

Själv kör jag med helljus dagtid sedan en tid tillbaka och tycker det funkar riktigt bra. Möter också många MC som gör detsamma och dessa syns verkligen (och nej, helljus bländar inte i dagsljus). Rekommenderar det verkligen, på MC det vill säga.

Sedan vill man verkligen synas så köper man en blå/vit BMW-MC, skaffar vit hjälm och svart/gult textilställ. Jag GARANTERAR att ALLA kommer se dig. Man kan ju undra varför... :rolleyes:

Om jag inte minns fel så är det lag på halvljus i sverige:D
Att vi på mc har helljuset tänt på dagtid ökar synligheten, men det finns en del bilister som blinkar med helljuset. De blir tydligen bländade:rolleyes:

Ska nog lacka min hoj vit och blå kanske:cool:
 

Hellman

New member
Köp en Ducati, då är ditt helljus som ett ok halvljus... :D Sen skiter jag i om dom blinkar, det bevisar bara att de sett mig. Målet uppnått.

Skämt åsido, halvljuslagen togs väl bort för ett par år sedan? Det räcker väl med varselljus vid "fullgoda ljusförhållanden"?
Kan tänka mig att många gått på skrönan om att halvljuset drar med soppa...

Lacka om hojen bara. Folk ser vad de vill se, bara att anpassa sig... :)
 

P-O Noren

New member
Vit hjälm och lite fluorescerande orange dekaler funkar kanonbra på motorväg iaf
:eek:

Sedan finns det väl ingen fråga som omgärdas av så mycket mytbildning och kvalificerade gissningar som reflexväst. Inflations-myten och att man som förare skulle invaggas i falsk trygghet är ju några påståenden som jag själv är skeptisk till.

Inget lagkrav, det vore bara pinsamt dumt, men det är ju fritt val om man vill köra med eller utan.
 

Mathias

Active member
Snart blir det som sopåkarna i Sällskapsresan 2 - Snowroller säger till reseledarna: Hej kolleger.

De togs ändå först fram för att arbetare vid vägarna skulle synas.


Det har blivit för mycket av det här med västar, nu är man så invand av dem att man nästan inte reagerar ändå.
Framifrån så syns de inte särskilt bra när man kör, halva hojen täcker ju ändå västen, antingen visiret eller själva hojen.

Det tycker i vart fall jag.
 

jan-olovj

Active member
Jag använder varselvästen sporadiskt tror inte riktigt på det, men häromsistens när det var väldigt varmt hade jag den på mig, men de fina ventilationsöppningarna på ryggen blev täppta så det var bara till att ta av västen. Men för att inte bli tagen för en moped skulle vi alla ha något slags spcifikt ljus tex. gult ljus, som endast mc skulle använda.
 

Molle

New member
Det har nästan gått någon religös övertro på de här västarna.

Titta på vägarbetarna som har dylika kläder.Varannan är orolig för sin säkerhet.Och då finns det dessutom skyltar och dylikt som varnar där de befinner sig men bilsterna ser dom inte ändå...eller skiter i det.

Så varför skulle vi då synas bättre på en hoj och som ofta körs alldeles för fort.

Nä det är lite som med dubbdäck på vintern.Många tror att dom kan köra på som det vore barmark bara för de har dessa dubbdäck.
 

Cyborg

New member
Köp en Ducati, då är ditt helljus som ett ok halvljus... :D Sen skiter jag i om dom blinkar, det bevisar bara att de sett mig. Målet uppnått.

Skämt åsido, halvljuslagen togs väl bort för ett par år sedan? Det räcker väl med varselljus vid "fullgoda ljusförhållanden"?
Kan tänka mig att många gått på skrönan om att halvljuset drar med soppa...


Lacka om hojen bara. Folk ser vad de vill se, bara att anpassa sig... :)

Nej, lagen om halvljus finns kvar och ja man får köra med varselljus eller dimljus om man känner för det under dagtid (varselljus är inte parkeringsljus utan starkare eller spänningsreducerade halvljus) ;)
 

Hellman

New member
Nej, lagen om halvljus finns kvar och ja man får köra med varselljus eller dimljus om man känner för det under dagtid (varselljus är inte parkeringsljus utan starkare eller spänningsreducerade halvljus) ;)

Kollade upp lite hos transportstyrelsen och du har rätt. Måste ha dillat ihop en egen verklighet.
Frågan är varför massa puckon kör runt med lamporna släckta på sina bilar då? Det sänker ju drastiskt avståndet man upptäcker dem på.
 

hamre

Member
Nej, lagen om halvljus finns kvar och ja man får köra med varselljus eller dimljus om man känner för det under dagtid (varselljus är inte parkeringsljus utan starkare eller spänningsreducerade halvljus) ;)

På motorcykel får dimljus och halvljus vara tända samtidigt dagtid, dock ej under den mörka delen av dygnet.
 

Cyborg

New member
Kollade upp lite hos transportstyrelsen och du har rätt. Måste ha dillat ihop en egen verklighet.
Frågan är varför massa puckon kör runt med lamporna släckta på sina bilar då? Det sänker ju drastiskt avståndet man upptäcker dem på.

Det är en bra fråga, trodde att automatiskt halvljus på bilar fanns kvar men det verkar ha försvunnit. Samma sak med dimljus och halvljus, på dom äldre bilarna var det gjort att man inte kunde ha dessa ihop, nu verkar alla bilar kunna det :confused: Måste dock säga att jag glömmer ibland att sätta på lamporna på min motorcykel, kanske är samma sak med bilisterna att det är glömska?
 

Scotsman

New member
För mig funkar det med varselväst.

En varselväst är ett bra medel att förbättra synligheten (mest bakifrån), dock löser det inte problemet helt, att bilister har det svårt att upptäcka motorcyklisterna.

Eftersom synligheten är ett problem i trafiken, då undrar jag verkligen, varför dem flesta motorcyklister använder svarta eller grå kläder. Sporthojsåkare med sina färgglada skinnställen gör inte bara en stor skilnad, dem gör i så fall mycket bättre!

Själv har jag kört med varselväst i två säsonger och för mig känns det som att det funkar bra. Men det är absolut inte en garanti för att man alltid syns. Det finns en och annan bilist som inte verkar se mig eller vilja se mig trots att jag använder varselväst. Så oavsett om man använder varselväst eller inte gäller det fortfarande att vara vaksam mot andra trafikanter.

Jag tycker att det ska vara frivilligt att använda varselväst.
Ha det gott!
 

Lelle K

New member
Har precis köpt ett nytt goretexställ, efter att ha vägt mot ett nytt skinnställ. Det var inte helt enkelt. Men till saken; varselväst eller inte? Låt det vara upp till dom som vill ha. Jag tänker inte skaffa det, jag anser att det är min - liksom alla andra trafikanters förbannade plikt - att hålla ögonen öppna när man sitter bakom ratten eller styret.

Ur min aspekt är det ett slags frikännande av halvblinda bilister/yrkestrafikanter, att det är ok att kunna komma undan med "jag såg den inte" eller ännu värre "jag trodde det var en moped".

Säger som min gamle trafikskolelärare en gång sa; "tro kan du göra i kyrkan, i trafiken måste du - och har skyldighet - att förvissa dig om vad som kan vara säkert." Om det nu är så, att det kan anses vara en friande orsak att "tro" eller hävda att man inte såg, är det ett bevis på att något i utbildningen är fel.

Kan vem som helst få ett körkort? I stort sett, verkar det som. I alla fall när man har sett såpor som "Sveriges värsta bilist". Men visst, det finns hojåkare som kör som en påse nötter dom också.

Vad hände med begreppet "personligt ansvarig" för sina handlingar och beslut?
 

Hellman

New member
Har precis köpt ett nytt goretexställ, efter att ha vägt mot ett nytt skinnställ. Det var inte helt enkelt. Men till saken; varselväst eller inte? Låt det vara upp till dom som vill ha. Jag tänker inte skaffa det, jag anser att det är min - liksom alla andra trafikanters förbannade plikt - att hålla ögonen öppna när man sitter bakom ratten eller styret.

Ur min aspekt är det ett slags frikännande av halvblinda bilister/yrkestrafikanter, att det är ok att kunna komma undan med "jag såg den inte" eller ännu värre "jag trodde det var en moped".

Säger som min gamle trafikskolelärare en gång sa; "tro kan du göra i kyrkan, i trafiken måste du - och har skyldighet - att förvissa dig om vad som kan vara säkert." Om det nu är så, att det kan anses vara en friande orsak att "tro" eller hävda att man inte såg, är det ett bevis på att något i utbildningen är fel.

Kan vem som helst få ett körkort? I stort sett, verkar det som. I alla fall när man har sett såpor som "Sveriges värsta bilist". Men visst, det finns hojåkare som kör som en påse nötter dom också.

Vad hände med begreppet "personligt ansvarig" för sina handlingar och beslut?

Amen broder. Håller med till 100%.

"Jag såg inte" eller "trodde det var en moped" är båda äcklande. Det är en trafikants förbannade skyldighet att ha ögonen öppna. Jag har då aldrig haft svårt att se en motorcykel när jag kör bil, det gäller bara att se sig om. Något som många helt enkelt skiter i och bara kör.
 

Ballhead

New member
Visst kan varselväst vara bra. Men jag har Xenon ljus monterat och uppfattar det som mer "uppseende väckande" än väst. Och att sedan vingla lite (gunga vänster höger) när man ser en bil på korsandeväg, fungerar välldigt bra enligt mig.
 

Hellman

New member
Visst kan varselväst vara bra. Men jag har Xenon ljus monterat och uppfattar det som mer "uppseende väckande" än väst. Och att sedan vingla lite (gunga vänster höger) när man ser en bil på korsandeväg, fungerar välldigt bra enligt mig.

Ljustutan är underskattad också.
 
Top