Varsellväst i Norge?

jskanerva

New member
Hörde rykter att man MÅSTE ha en varsellväst på med MC i Norge, vet någon om det stämmer? (gärna en link)
Jag har varit två rundor i Norge i sommar ca 500mil totalt och har inte ens tänkt på detta:cool:
 

Chopperbyggarn

New member
Hade inte en aning om detta ...har precis kört i nord norge. Med andra ord samma lag som för lätta lastbilar här i sverige..avsedd att användas om man får stopp efter vägen o då särskilt under den mörka årstiden.

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Lika bra att ha den på hela tiden.

Tvärtom, så att den inte är blekt och har förlorat sin effekt när man väl står i vägkanten utan belysning på något farligt mörkt ställe. Mina ögon upptäcker i alla fall inte reflexväst åkare bättre än förare i svart , det är belysningen mina ögon först upptäcker och då har jag redan fått infon jag behöver. ;)

Anders.J
 

HåkanP

New member
Tvärtom, så att den inte är blekt och har förlorat sin effekt när man väl står i vägkanten utan belysning på något farligt mörkt ställe. Mina ögon upptäcker i alla fall inte reflexväst åkare bättre än förare i svart , det är belysningen mina ögon först upptäcker och då har jag redan fått infon jag behöver. ;)

Anders.J

Pröva med att använda mindre tonade solglasögon :D
 

Gulljenta

New member
Hörde rykter att man MÅSTE ha en varsellväst på med MC i Norge, vet någon om det stämmer? (gärna en link)
Jag har varit två rundor i Norge i sommar ca 500mil totalt och har inte ens tänkt på detta:cool:

Hei jeg har nå i dag undersøkt dette og sendt mail med spøsmål om dette til statens veivesen i Norge og fikk tilbake dette svaret:

Hei!

Nei, det er ikke påbud om refleksvest eller varseltrekant på MC. Påbudet gjelder bil. Jeg har lagt ved utklipp i fra aktuelle forskrifter.

Jeg ser at våre websider i dette tilfellet kan være tvetydig og det vil bli rettet opp med det første.


Kjøretøyforskriften:
§ 41-1. Varseltrekanter i bil
1. Bil skal være utstyrt med minst en varseltrekant.
§ 41-2. Refleksvester i bil
1. Bil skal være utstyrt med minst én refleksvest som tilfredsstiller kravene i forskrift 19. august 1994 nr. 819 om konstruksjon, utforming og produksjon av personlig verneutstyr og i størrelse som passer fører av bil.
2. Refleksvester skal være lett tilgjengelige fra førerplassen.


Forskrift om bruk av kjøretøy § 1-6 - Varsling ved nødstans:

1. I bil skal det medføres minst en varseltrekant i samsvar med forskrift om krav til kjøretøy.
2. Er kjøretøy plassert til fare eller hinder for trafikken og det ikke straks flyttes til egnet sted, skal føreren varsle andre kjørende med varseltrekant, nødsignallys eller på annen måte. Varseltrekanten skal plasseres i god avstand - om mulig minst 150 m - fra kjøretøyet slik at andre kjørende kan se det i tide. Bilfører skal bruke refleksvest når han beveger seg utenfor bilen.
3. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder på veg som er åpen for alminnelig ferdsel.






Med hilsen
Torgeir Haugen

TK-område Oppland
Postadresse: Statens vegvesen Region øst, Postboks 1010, 2605 LILLEHAMMER
Besøksadresse: Industrigaten 17, LILLEHAMMER
Telefon: +47 61271242 e-post: mailto:torgeir.haugen@vegvesen.no
www.vegvesen.no e-post: mailto:firmapost-ost@vegvesen.no

Tenk miljø – spar papir. Trenger du å skrive ut denne e-posten?



-----Opprinnelig melding-----
Fra: Firmapost-øst
Sendt: 3. august 2010 11:52
Til: Firmapost-øst-fagernestrafikkst
Emne: VS: Ett spørsmål.




-----Opprinnelig melding-----
Fra: Gørill Olsen [mailto:*****@*****.com] (mail adressen er privat for meg)
Sendt: 3. august 2010 11:47
Til: Firmapost-øst
Emne: Ett spørsmål.


Hei dere!

Jeg er med på ett forum i Sverige og der har vi diskutert dette med refleksvester. Noen der mener det er ett påbud med å ha med vest og varseltrekant på MC. Er det påbudt at en skal ha det med på mc?

Det står og at alle kjøretøy skal ha med varseltrekant og godkjent refleksvest på siden deres. Det står under Hovedside/ kjøretøy/ sikker bil/ aktiv sikkerhet/ refleksvest. Dette kan missforstås pga bildene nede på siden at folk tror det og gjelder mc da det er ett bilde av en mc der.

Håper på svar tilbake fra dere om dette, pluss at ting på siden deres blir rettet opp.

Mvh Gørill Olsen
-------------

Så håper at denne email gir deg svar!?
 

Gulljenta

New member
Når jeg er usikker i en sak så kontakter jeg de det gjelder for å få en klarhet i saker. Så det var så lite så, men koslig og hjelpe til :)

De har foresten forandret litt på siden og...!
 
Last edited:
Top