varselljus?

Smurfen

Airhead Traveller
Är det någon som kommer i håg de gula varselljusen som var poppis framför allt på personbilar, men även på en del touringhojar om jag inte minns fel (åtminstone i norrland) på -80talet?

Jag har för mig att det var "vilda" diskussioner om det på den tiden huruvida man skulle få ha 2 sådana tända tillsammans med halvljuset på mc.
Jobbade inte SMC för att det skulle var tillåtet och att man därigenom skulle få en triangelljusbild som skulle vara unik för just motorcyklar och särskilja oss från både mopeder och bilar och därigenom öka vår synbarhet avsevärt?

Om jag inte minns fel så blev det aldrig tillåtet.

Hur är det idag?
 

JoHu

New member
DEt är tillåtet att ha dimljus tända med halvljuset tänt på mc.....Jag blev förvånad själv men min körkortselev lärde mig detta för någon månadsen när vi plugga lite teori tillsammans.

Står till och med i Körkortsboken för mc.....ganska färsk utgåva är det på den.

ps
På bil är det inte tillåtet att ha dimljus tänt med halvljuset.
 

PeterH

New member
Jo det har väl till och från varit minst lika "hett" diskuterats på senare tid om även denna triangelbelysning gör något för ökad synbarhet. Här en studie tex: http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/Att synas eller inte synas....pdf gjord av NTF för några år sedan.

Och om jag inte helt missminner mig blev så kallad triangelbelysning för MC tillåten från och med 1998 i trafikförordningen. Där jag med vill minnas inte fick ha denna belysning året innan, men har för egen del använt mig av denna typ av belysning sedan dess och uteslutande. Bara fått postiv feedback där iaf jag är fullt övertygad om en klart ökad synbarhet och i kombination av gul varsleväst.
 
Last edited:

Smurfen

Airhead Traveller
Tack för era svar.

Studien du postade en länk till PeterH var nyheter för mig.

Jag har försökt hitta lite mer detaljerade regler både på Bilprovningens och Transportstyrelsens/Vägverkets hemsidor men inte hittat det jag vill ha svar på.

Skiljer man här på dimljus och varselljus? tex färg, gult eller vitt?
och är det så att man får ha denna kombination i dagsljus men inte efter mörkrets inbrott och hur bedömer man det? ja, i skymningen tex?

Skulle man bara kunna välja att plocka på fler godkända strålkastare, och så att säga ha två eller tre "vanliga" halvljus, eller snackar vi ombyggt fordon eller regbesiktn då?

Min hoj tex är en -79:a och är väl inte med i det här helfordonsgodkännande snacket, antar jag.
 
Last edited:

PeterH

New member
Har själv som sagt kört varje år med denna typ av belysnings uppsättning sedan redan innan detta blev tillåtet (-98) och har uteslutande positiva erfarenheter av detta. Har heller inte fått på "pappret" exaktare vilken form av belysning som där är tillåtet med, mer än muntligt från Bilprovning osv att det som kan liknas till just dimljus/varselljus med vitt eller gult sken.

Där det med dessa moderna DRL belysningar torde platsa in väl i den kategorin. Dock är inte extraljus tillåtna till att användas tillsammans med halvljus, men dessa bör dock fungera med om man nu ersätter dess lampa med vardera svagare tex 20W lampor.

Tillägg till denna form av belysning att den av någon anledning bara är tillåten vid användning dagtid! Alltså övrig tid är det enbart halvljus/heljus som gäller.

Osäker dock gällande att skruva på än mer även godkända strålkastare, men har för mig att dess regelverk även för så pass gamla hojar är rätt restrektiva.
 
Last edited:

PeterH

New member
Precis och just det som gäller detta med denna kompleterande belysning för MC finns i detta stycket:

"71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.

I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus."
 
Top