VARNING!!! Hela stan, (Ängelholm) full av grus på gatorna

vilde

New member
Vet inte om det här är rätt ställe och om det finns ett bättre ställe att skriva detta på får moderator gärna flytta på det.

Jag vill varna alla för att man "lagat vägar" i hela Ängelholms innerstad genom att slänga klet och grus på gatorna. Ingenstans finns några varningsskyltar så se upp. Själv fick jag släpp på bakhjulet med frugan bakom mig fast jag inte körde över 40 km/h.

Är det verkligen tillåtet att göra så här utan att varna?

plutten

New member
Vill Du vara vänlig att precisera var i Ängelholm detta hände.

Med vänlig hälsning
BB/Plutten
ordf. EMCK

vilde

New member
Det hände mellan Järnvägsstationen och Havsbadsvägen. Men det ligger fullt med grus fläckvis överallt, på de flesta av gatorna i innerstaden.

Marie

Banned
Det är väl inget att förvånas över med tanke på vilken dönicke som sitter ordförande i tekniska nämnden. ???
Han följer ju inga lagar och regler i något sammanhang. Satt kvar som KS-ordf. och kommunalråd i Örkelljunga länge efter att han flyttat till Ängelholm, och försökte trixa sig kvar genom att ljuga för Skatteverket för att fortsätta vara skriven i Örkelljunga. Trovärdighet -1.000.000.000%

Maria Nordqvist

Super Moderator
Fråga kommunen vilka regler som gäller för deras entreprenörer. Enligt Vägmärkesförordningen får man inte göra så. SKL har tagit fram en vägledning för kommunerna, där regler anges: http://webbutik.skl.se/sv/artiklar/arbete-pa-vag.html
SKL är en av aktörerna i Gemensam strategi för ökad säkerhet på MC och moped. Tyvärr syns inte detta på gator och vägar. Kommunerna som svarat mig och andra medlemmar säger att man fattat principbeslut om att inte varningsskylta.

Ove 60+

Active member
Kommunerna som svarat mig och andra medlemmar säger att man fattat principbeslut om att inte varningsskylta.

:confused: Man har alltså fattat ett principbeslut att bryta mot uppsatta regler? :confused:

Det gäller alltså för oss tvåhjulare att själva hålla ordning på om vi kör på en väg som tillhör TrV;s ansvarsområde eller om man kör en väg som tillhör en ansvarslös kommun och sedan förhålla sig därtill? Hur ska man dessutom kunna hålla reda på vad som gäller i den för tillfället aktuella kommunen? Bara på en liten 20-milarunda passerar man ju oftast ett gäng kommuner....:p

Maria Nordqvist

Super Moderator
:confused: Man har alltså fattat ett principbeslut att bryta mot uppsatta regler? :confused:

Ja. När det gäller snabellagning, dammbindning och liknande. Fokus på underhåll ligger på GCM-banor, inte allmän väg. Flera kommuner låter bli att skylta och gör lagningarna innan vintergruset sopas bort. Jag har försökt tjata på SKL centralt men frågan måste ner till varje kommun. Ställ gärna frågor till alla partier inför valet.

Kapten Stofil

New member
Sedan när har kommuner utmärkt sig genom att följa lagar och förordningar? Motsatsen tycks vara regel, oavsett om det rör sig om skolor, äldreomsorg eller trafik.