Varning för danmark!

JHkillen

New member
Bra att Danmark tar tag i knivproblemen som växer mer och mer. Så många som går runt med kniv på sig i dagens läge pga olika anledningar. Är rent av löjligt att man kan sticka kniven i någon och bli dömd för misshandel i olika grader. Sticker man kniven i någon så är det för att döda, annars kan man låta bli, och man ska bli dömd för mordförsök.
Även fast många har en förkärlek att sticka/skära i lår/ben för att komma lindrigare undan så är det lätt hänt att man träffar större kärl och utgången blir förödande för offer och familj.
Man bara hoppas att dom som springer och viftar med sina knivar på stan snarast möjligt drar kniv mot fel person och drabbas av sin egen dumhet,, självsanering.

Sen att man måste få ha kniv till arbetet med sig är en annan sak som man måste försöka få till i en hård lagstiftning.
Bra jobbat Danmark!!!

tersan

New member
Bra att Danmark tar tag i knivproblemen som växer mer och mer. ...Bra jobbat Danmark!!!
Hmm... jag tycker precis tvärtom. Riktigt uselt tänkt faktiskt, de kommer knappast åt kriminella på det här viset. Däremot vi vanliga, normalt skötsamma... jag har t ex alltid en kniv liggande i bilen, eftersom jag ofta färdas i viltrika marker och vill kunna fånga av påkörda djur som inte dött med en gång. I Danmark är det alltså ett riktigt allvarligt brott? Hur f-n tänkte de?

Hampe

Skriver massor!
jag har t ex alltid en kniv liggande i bilen, eftersom jag ofta färdas i viltrika marker och vill kunna fånga av påkörda djur som inte dött med en gång. I Danmark är det alltså ett riktigt allvarligt brott? Hur f-n tänkte de?

Dom har inget vilt. En enda älg har dom haft i modern tid, men den stackarn körde dom ihjäl direCkt. http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0005/21/alg.html

Topic:
Det finns ett mått angivet i Borås Tidning för tillåtna knivar. Den kille som känner att han behöver bära kniv på stan för att känna sig ball behöver bara jämföra längd på bladet med sina genitalier för att veta att han ligger inom lagens ram...

Håller med andra - helt rätt med lagstiftningen, och ändå bättre att den verkligen följs upp av polisen. Att åtalet troligen kommer att läggas ner i just detta fallet visar att systemet funkar precis som det skall, och som man önskar att det gjorde i Sverige.

Därmed inte sagt att trådens rubrik inte kan vara riktig ändå - i andra avseenden.

Hampe

JHkillen

New member
Hmm... jag tycker precis tvärtom. Riktigt uselt tänkt faktiskt, de kommer knappast åt kriminella på det här viset. Däremot vi vanliga, normalt skötsamma... jag har t ex alltid en kniv liggande i bilen, eftersom jag ofta färdas i viltrika marker och vill kunna fånga av påkörda djur som inte dött med en gång. I Danmark är det alltså ett riktigt allvarligt brott? Hur f-n tänkte de?
..

Jag hoppas det är en riktigt vass kniv du har då, inte så vänligt att avliva med en slö kniv som legat i bilen en massa år.
Köp en miniyxa och klubba ihjäl djuret istället om man inte är hemma på området avlivning.

tersan

New member
Dom har inget vilt. ...Hampe
Jo, det har de. I rikliga mängder dessutom, även om just älg lyser med sin frånvaro.

..

Jag hoppas det är en riktigt vass kniv du har då, inte så vänligt att avliva med en slö kniv som legat i bilen en massa år.
Köp en miniyxa och klubba ihjäl djuret istället om man inte är hemma på området avlivning.
Kniven är vass och jag är hemma på området. Men tack för omtanken ändå... :)

Chopperbyggarn

New member
Absurt att sätta dit en hantverkare för att han har kniv bland verktygen! Kniv är ett mycket praktiskt allround vektyg för alla typer av hantverkare och som alla hantverkare jag känner har med sig i samband med arbete.

För den som vill skada/hota andra människor så finns det nog ganska gott om andra tillhyggen att tillgå...

På mc-semestern klarar man sig nog bra med småknivarna i multivektyget i samband med camping o småreparationer.

Ungdomar på stan med knivar är en helt annan historia...

Anders.J

namn

New member
1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.
Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Några viktiga ord Som gör skillnad:
ägnade att användas som vapen,
innehavarens behov

Jumbo

New member
Lite väl hård lag tycker jag. Allt som kan brukas kan missbrukas. Får man ha tandpetare i bilen?

Bansaie

New member
Undrar vad en Letherman hamnar under? Kan ju vara ett tillräckligt långt knivblad på såna för att utgöra ett farligt stickvapen.
Personligen har jag alltid en liten fällkniv i fickan. Alltid bra med ett litet knivblad, en skruvmejsel, en kapsylöppnare etc. Skulle inte "överleva" utan min lilla röda schweizare. Gör det mig till en brottsling?

Last edited:

Paerhc

New member
Ja, här nere i Malmö är det gott om kaniner. Det är väl antagligen därför det finns personer som bär kniv på gatorna i Malmö. De använder ju naturligtvis sina knivar ifall de skulle behöva avliva en eller annan kanin! Vad det gäller skjutvapen så finns det de här som har det på sig också. För att inte tala om sprängmedel! Vad dumt av oss andra att inte förstå att det är på grund av allt vilt i Malmö som de bär vapen...

Bansaie

New member
Mot kaniner kan jag annars rekommendera iller :D
View attachment 4053

Bogey gillar f.ö. en skvätt laktosfri grädde lite då och då när han inte har nån kanin att jaga.

Last edited: