"VARNING, Asfaltskador"

vilde

New member
Det senaste året har det i takt med uppdrag gransknings, smc:s och andras kritik mot väghållarna och deras dåliga vägunderhåll kommit upp flera varningsskyltar som varnar för asfaltskador. Jag behöver bara se mig omkring i min omedelbara närhet längs den gamla, dvs före detta E6:an, där har det kommit upp flera skyltar det senaste året fast vägen har varit exakt lika dålig i många år.

Jag kan inte låta bli att fundera om det här är och kommer att bli väghållarens sätt att slippa bli skyldig om och när det händer olyckor på grund av undermåliga vägar.

Är det fler än jag som sett uppdykande varningsskyltar eller är jag för misstänksam?

Last edited:

Hudik-Lars

New member
Jo har sett skyltar som varnar och sitter år efter år

Men även sträckor som är som skit, men fortfarande är utan skyltar

Det är snudd på "Rysk Roulett" att köra på okända vägar

Avarage

New member
Självklart vill även jag att bristerna på undermåliga vägsträckor skall åtgärdas, och det snabbt. MEN nog anser jag det bättre med varningsskyltar än utan. Med varning för halt väglag/oljespill hade kanske de förare som omkommit (ex. Vagnhärad) klarat sig.

Hampe

Skriver massor!
Är det fler än jag som sett uppdykande varningsskyltar eller är jag för misstänksam?

Man kan aldrig vara för misstänksam mot myndigheter i allmänhet och Trafikverket i synnerhet!

Såg samma skyltar när jag tvärade ner genom Småland på lite mindre vägar förra veckan.
Det var mörkt, jag hade brådis och stannade inte för att dokumentera, men det intryck jag fick på just den platsen var att det handlade om gammal, torkad asfalt som krackelerade och släppte i stora stycken - alltså fara för både bilisetr och oskyddade trafikanter.

Inte typiska tjälskador, utan mer att man passerat "bästföredatum" på beläggningen med ett decennie eller så...
Men, vad vet jag? Det finns hur många sätt som helst för en väghållare att få "asfaltskador".

Känns som Trafikverket har inlett ett fullskaligt fältförsök att ta reda på exaCkt hur många sätt man kan krascha beläggningar på...

Hampe

vilde

New member
Enligt den studien vi gjorde 2013 saktar över 90 % av MC-förarna ner när de ser en varningsskylt för halka. En viktig åtgärd! http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2014/Hastighetsundersökning SMC VTI 2013.pdf

Jo det är väldigt bra att varna för brister på vägbeläggningen oavsett om det är halka eller dålig väg av andra orsaker.

Men det jag funderar över är att det kommer upp skyltar just nu på en väg som har varit lika dålig i många år, det har inte varit skyltat förut och framför allt har det inte varit någon som har lagat vägen på flera år. Det är billigare att sätta upp skyltar än att laga vägar, är detta ett sätt att spara pengar och ändå ha ryggen fri?

I värsta fall kan jag se en framtid med många sådan här skyltar och inget vägunderhåll, ju fler skyltar och ju längre de sitter där ju mindre blir varningen uppmärksammad tyvärr.

I min önskevärld betyder skyltningen att väghållaren uppmärksammat bristerna på vägen och att de därefter planerar att åtgärda dem, då är skyltarna tillfälliga, vi får se.

Hampe

Skriver massor!
I värsta fall kan jag se en framtid med många sådan här skyltar och inget vägunderhåll, ju fler skyltar och ju längre de sitter där ju mindre blir varningen uppmärksammad tyvärr.

Ha ha - precis som i Stockholm där skyltarna som varnar för snöras åker ut direkt efter semestern och plockas in till midsommar. I bästa fall...

MG_1555-1024x682.jpg

Fotocredit: Bilden hittad på www.garage11.se Finns en trevlig berättelse om en bilfärd till Murmansk där...

Jo, det verkar väl rätt logiskt med den urholkning av vägunderhållet vi sett hittills de sista 25 åren.
Strunta i nödvändigt underhåll och sätt upp skyltar istället så kan ingen säga att "man inte gjort något"...

H