Varnar du för poliskontroller?

Status
Ej öppen för fler svar.

Motormannen

New member
Handen på hjärtat. Varnar ni för poliskontroller genom att som bekant använda ljustutan?

Första året jag hade B-kort så varnade jag, men det var då det. Nu varnar jag aldrig eftersom jag anser att har man inget att dölja så har man inget att vara rädd för, de som åker dit på det förtjänar det också med råge.

Man kan göra tvärtom också. När man ser en fordonsförare köra väl över hastighetsbegränsningen, så varnar man även fast där inte finns någon trafikkontroll längre fram. Skitkul att se bromslysena i backspegeln! :D
 

Zopilote

New member
Jag varnar andra motorcyklister, både när jag åker MC och bil. I bilen varnar jag med ljustutan, på hojen med tecknet "sakta ner" (utsträckt handflata upp och ner).
Bilister däremot varnar jag inte... Det finns alldeles för många rattfyllon i plåtlådorna...

PS: när du i framtiden byter upp dig från din GSX400, kommer du märka att det på en hoj (vissa)är EXTREMT lätt att råka glida upp över gränsen där körkortet ryker, och det önskar jag ingen hojåkare... DS,
 
Last edited:

TMax500

Member
Svårt fall. Självklart varnar man gärna en hojbroder eller -syster från att braka in i en fartkontroll. Samtidigt så säger polisen att de plockar upp en hel del småbus bara genom att kolla upp fordon som ser luriga ut. Både småbus och rattfylla hittas den vägen, hävdar de. Och det är ju bra.

Så jag har kommit att dra min gräns mellan fartkontroll och vanlig kontroll (körkort, alkohol, fordonskontroll). Dvs jag varnar (ibland) för det ena, men inte för det andra. De som har undermåliga fordon, kör på fyllan, eller har stöldgods i bakluckan, de är jag inte särskilt intresserad av att hjälpa...

Men du Livgardisten, det där med att fuskvarna... Sådana saker "leker" man inte med! :mad:
 

Motormannen

New member
Men du Livgardisten, det där med att fuskvarna... Sådana saker "leker" man inte med! :mad:

Kan inte tänka mig att det skulle ge någon negativ effekt precis, snarare tvärtom så får man ju fartsyndaren att sakta ned och köra lagligt i åtminståne några kilometer tills denne förstår att han/hon blivit dragen vid näsan.
 

fbg

New member
Ja jag varnar alltid ,jag har själv blivit varnad några gånger
ute i Europa :D
Ha de
 

Marie

Banned
Naturligtvis varnar jag ALLTID (både bilar och mc) för hastighetskontroller utanför 30/40/50 (dvs på landsväg eller bättre), och det lär jag fortsätta med så länge Sverige har vansinnigt låga hastighetsgränser.

Vanliga poliskontroller däremot kan ju faktiskt göra en aning nytta...
 
Last edited:

Motormannen

New member
Oftast så innefattar en stationär poliskontroll både hastighetsmätning, sållningsprov och behörighetskontroll av körkortet. Då tycker jag det är synd att eventuellt varna en alkoholpåverkad person så att denne vänder och undgår att bli lagförd, för att inte tala om de som kör med fel körkortsbehörighet.

Sverige har sina hastighetsgränser av en anledning, det är inget som är uppsatt på måfå. Däremot tycker jag det satsas fel av Polisen då de oftare har kontroller på motorväg och större landsväg än vid t.ex skolor och i tätbebyggda områden.
 

Zopilote

New member
Sverige har sina hastighetsgränser av en anledning, det är inget som är uppsatt på måfå..

Ibland, eller egentligen ganska ofta, undrar man om det verkligen är så...
Sedan den "tillfälliga" hastighetsbegränsningen på landsväg infördes 1968, har både våra vägar och våra fordon blivit mångdubbelt bättre, men ändå blir hastighetsgränserna bara lägre och lägre hela tiden...
Problemet är att hastighetsbegränsningen anpassas för att den absolut sämsta föraren skall kunna köra utan fara, istället för att höja kraven på föraren.
Själv respekterar jag 30-begränsning totalt och även oftast 50-begränsningar. I övrigt kör jag efter vad jag anser vara lämpligt och inte vad det står på skyltarna... Det kan lika gärna gå i 50 som i 150 på en väg som är skyltad 70. har under 24 år med hojkort råkat ut för EN olycka (avåkning) och åkt dit för fortkörning EN gång.
 

Motormannen

New member
Problemet är att Sverige har aldeles för många av ''de absolut sämsta förarna'', och därför måste vi ha de begränsningar som råder.

Det är få vägar jag åkt på där jag ansett att hastighetsbegränsningen är för låg, kan enbart komma att tänka på mindre landsvägar och vissa motorvägsavsnitt som t.ex de platser på Essingeleden där det är 70 och enligt min åsikt borde vara 90.
 

jan-olovj

Active member
Det där med att hastigheterna sänks tror jag har en rent ekonomisk orsak. När det är en lägre gräns på vägen så måste det rimligen vara lägre krav på underhåll. En landsväg som tidigare var 90 på och nu 80 har nu vägen plötsligt blivit så mycket farligare att färdas på, det köper jag inte.
 

Marie

Banned
Problemet är att Sverige har aldeles för många av ''de absolut sämsta förarna'',

Ja där sade du ett sant ord.

Och varför har Sverige alldeles för många av de absolut sämsta förarna?

JO

Därför att man i Sverige gått till överdrift med säkerhetshysterin och därmed finns inte den naturliga bortgallring av de sämsta förarna, som finns i många andra länder. Höj hastighetsgränserna radikalt så kör en bra dos av ålahuvena ihjäl sig, och ett antal farmor Anka vågar sig inte längre ut på vägarna, för det går ju "så farligt fort"....
Resultat: Ett bättre fungerande transportsystem!
 

TMax500

Member
Man kan göra tvärtom också. När man ser en fordonsförare köra väl över hastighetsbegränsningen, så varnar man även fast där inte finns någon trafikkontroll längre fram. Skitkul att se bromslysena i backspegeln!....

....Kan inte tänka mig att det skulle ge någon negativ effekt precis, snarare tvärtom så får man ju fartsyndaren att sakta ned och köra lagligt i åtminståne några kilometer tills denne förstår att han/hon blivit dragen vid näsan.
Nja, jag tänkte mer på risken att nå'n skulle ge dig på käften för att du jävlas med folk...
 
Last edited:

TMax500

Member
Nu varnar jag aldrig eftersom jag anser att har man inget att dölja så har man inget att vara rädd för, de som åker dit på det förtjänar det också med råge.
Har man inget att dölja så behöver man inget frukta, menar du? De som åker fast har förtjänat det? Låter som Stasi, NKVD eller KGB. Var är du uppväxt? I Nordkorea?

Beklagar om jag låter grinig, men du sätter dig på rätt så höga hästar.
 

Motormannen

New member
Allvarligt? Det kan jag aldrig tänka mig. Det måste verkligen vara en labil typ som blir grinig för det... efter 5 km släppa vart man är på väg, vända och blåsa efter den ''skurken'' som ''jävlades'' och dessutom försöka finna honom. Kan bli ganska svårt då man kör en mycket vanlig svenssonracer och hur ska den labila saken veta om man har fortsatt rakt fram eller svängt av? Herregud, vad drastiska och oharmoniska folk är!

Förlåt om jag börjar låta grinig, men eftersom du är den enda som nämnt möjligheten så kanske du är en sådan person som skulle kunna göra dig skyldig till våldsbrott om en annan person blinkar med helljuset åt dig?

Man överskrider inte heller hastighetsbegränsningarna av misstag, och gör man det har man visat att man har dålig uppmärksamhet på sitt fordon. Tyvärr. Bryter man mot lagen så blir man straffad, enklare än så är det inte.
 
Last edited:

Jari69

New member
Jag varnar om de har en "lazerkontroll" på en 90-väg, alltid och alla!

Är kontrollen på hojväg så varnar jag hojarna som jag möter.. (en sjuttioväg är ofta lämpad för hoj i 100 (min syn)...) ;-)

Vad gäller trafikkontroller utan lazer så får alla ta sitt ansvar, jag har sett alldeles för många olämpiga hojåkare vid hojträffar och försvarar inte rattfyllon... Så ren trafikkontroll (läs: Nykterhetskontroll) ingen varning till någon alls!!!
 

Jonas62

New member
Varnar för laserkontroller. Dock inte om mötande hoj kör i 150 på 70-väg eller dylikt.

Varnar aldrig för andra poliskontroller då polisen där kan fiska upp en och annan kriminell, stulna hojar, rattfyllon etc. De kan även ha satt upp kontroll/vägspärr för att fånga in en misstänkt gärningsman som begått något allvarligare brott i närområdet. Jag vill lika mycket som polisen att buset åker fast.

Läste en artikel om Nyköpingspolisen för några år sedan som handlade om deras täta kontroller på E4. De hade dem ingalunda enkom för att mäta hastigheten utan just för att fånga in inbrottstjuvar, stöldgods och missbrukare i risiga fordon. De hade en imponerande statistik av att ta fast just dessa element i dessa kontroller.
 

SGM

Moderator
Jag varnar för hastighetskontroller utanför tätbebyggt område...för de står inte helt sällan på helt omotiverade ställen, enkom för att förbättra sin statistik...och det gör mig lite grinig.
 

Triumph int

New member
Varna brottslingar, nej aldrig.

Jag kör också för fort men bara på ställen där man kan köra fort.

Jag tycker det är bra att Polisen kollar både hastighet och förare.

Att Norrköpingspolisen fångar upp mycket genom att stå på E4 är ju genialt.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Måste fundera lite ... vilket år såg jag en polisskontroll senast? Kanske 5 år sen och jag är ändå ute på vägarna rätt mycket. Kan bero på att dom och jag inte är på samma stråk för när jag körde en oherrans massa mil per bil såg jag dom titt som tätt. :confused:

:) Frågan är alltså inte aktuell för mig så ursäkta inhoppet. :eek:
 

Chopperbyggarn

New member
Ytterligare en moralfråga...:rolleyes:
Har svårt att se att det är mer moraliskt förkastiligt att varna för en poliskontroll än statens egna skyltar som varnar för fart kontroll kameror.

Anders.J
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top