Varför vill inte costum-åkarna gå på kurs?

BlackTiger955

New member
Redan ifjor när jag gick min första BKK på Knutstorp förvånades jag över att det var så få glidare på plats. Trots att det finns massor av costumhojar i detta land (tänkte skriva "är i majoritet", men det är kanske att ta i) så var det bara en knapp handfull bland de 80 hojarna på kursen. I år har glidarfolket tom fått en egen kursdag på knutstorp men just nu är det endast 9 anmälda. Som jämförelse kan man titta på övriga kurser på samma bana där det finns 41 lediga platser på vid 5 kurstillfällen. Costumkursen har 71 lediga platser. Vad beror det på? Är glidarpïloterna redan så bra förare att de inte behöver gå några kurser? Är de rädda att de ska lägga sin kromglittrande pärla i hårnålen? Eller är det kanske så att det är förtidigt på våren (2/5) och man inte gillar att köra hoj i temperaturer under 20 grader?
 
Last edited:

OH-

Member
Jag tror det finns flera mycket hållbara förklaringar.

- Kurser på stor bana förknippas (med rätta) med "Sporthojsprojektet". Marknadsföringen har varit inriktad på att locka till sig unga förare med prestationsinriktad körstil. Oavsett att det i mindre skala har propagerats för att andra grupper ska delta så kommer huvudinriktningen att slå igenom och vara lockande på målgruppen och främmande för andra grupper.

- BKK och liknande är dyrt och tar tid. Det är inte många som anmäler sig till en sån kurs bara för att det sägs att det höjer säkerheten. Den potentielle glidardeltagaren måste vara lika övertygad som sporthojsföraren om att det dessutom är KUL och ger ökad glädje i körningen resten av året.
En instruktörskollega (grundkurser) fick förmånen att få en fri kördag på Kinnekulle förra året. Han är otroligt entusiastisk och duktig motorcyklist men valde att köra ett pass på morgonen, resten av dagen var han flaggvakt för han tycker bankörning är så tråkigt. Och, jo, han har gått BKK.

- Det finns väldigt många glidarförare (oavsett om dom sitter på glidare) som har allvarliga brister i körskicklighet. Det betyder inte alls att vi ska bekymra oss om att så få av denna kategori går BKK, många av dom behöver det inte alls ur trafiksäkerhetssynpunkt. Ute i trafiken kör dom så att dom kompenserar för bristerna genom att ta det lugnt och köra med innsidan av skallen.

- Om vi skall få "Glidarfolket" att efterfråga BKK så måste dom bli övertygade om att:
Större körkunskaper ger mer glädje ute på vägen även om man inte är ute efter att köra fort.
Både tid och pengar investerade på BKK ger betydelsefull sänkning av risk för dom, vid den typ av körning dom sysslar med.

Snacket om vekliga glidarförare som inte tål väder och som skulle tro att dom inte kan ta en kurva utan att välta kanske säger mer om dom som undrar var glidarna är än om hur målgruppen ser ut.
 
Last edited:

Leif H..oj

New member
- ...Marknadsföringen har varit inriktad på att locka till sig unga förare med prestationsinriktad körstil....Större körkunskaper ger mer glädje ute på vägen även om man inte är ute efter att köra fort. Både tid och pengar investerade på BKK ger betydelsefull sänkning av risk för dom, vid den typ av körning dom sysslar med.

Halloj,

PANG PÅ RÖDBETAN...marknadsföring och kamratstöd behövs för att våga!

Jag är glidarhojförare, aktiv sådan, och deltog i en BKK-kurs på Mittsverigebanan för 5 år sedan (Bike Events) när min Suzuki Volusia bara var 3-4 veckor gammal. Jag var väldigt nervös för om jag skulle våga delta, ny hoj och allt. Det var brorsan med Firebladen som tjatade att jag borde gå för att träna på att få ut det mesta ur den nya hojen och få till körstilen.

Personlig utveckling med sjyssta instruktörer var det faktiskt! ALLT som jag lärde den dagen sitter fortfarande kvar i skallen; spårval, motstyrning, bromskraft till 100 % på framhjulet etc. Det var så himla kul och jag minns mina mungipor som drog ända upp emot öronen inne i hjälmen. Full gas i 20 minuter åt gången!!!!! Efter denna enda kursdag nyttjar jag vägarna och hojen på ett helt annat och bättre sätt än om jag ej gått BKK! Prisvärt!!!

Det som jag också minns är att jag var den ende med customhoj på kursdagen, alla andra med fartraketer. Det var flera av deltagarna som kom och gav mig en eloge för att jag ville förkovra mig och det bekräftades att BKK är för alla typer av hojar....särskilt när några sporthojkillar efteråt sade att de var som 17 att en customhoj kunde köras med sådant drag i kurvorna.
Det vill vi väl bevisa även fortsättningsvis.

Jag kan lova att grupperna för BKK sätts samman utifrån deltagarnas egna förutsättningar, det funkar faktiskt så himla bra. Strunt i åldern, strunt i könet och strunt i hojtypen. Ut och få bättre körkunskap och njut!

Alla ni som gått dom här kurserna tidigare, locka med era kamrater som ännu inte vågar prova! Ge kamratstöd att våga BKK.

Leif H
Ordförande
SMC Västernorrland
 
Last edited:

britt-mari

New member
Jodå, det var menat som en provokation... :)

Hej!
Jag tillhör customåkarna (Honda cx500C - 82) och ser verkligen fram emot min första BKK efter allt positivt som jag har hört! Det där med mungiporna i nacken låter bra, fast där har jag dem nästan varje gång jag kör! Det ska bli SÅ kul!
mvh
Britt-Mari
 

Zopilote

New member
Förra sommaren stod jag och småpratade lite med en av säljarna på Carlbarks i Kumla. De har ju som bekant ett erbjudande att samtliga som köper ny eller begagnad hoj hos dom får en bandag på Gelleråsen om man vill. Han berättade att de roligaste han visste var att titta på customåkarna som var med på dessa bandagar. De var tydligen oftast lite skeptiska i början, men efter att ha fått gasa ur sina nya hojar på startrakan så fransarna stod rakt ut, var det oftast bara hjälmen som hindrade överdelen av skallen från att ramla av...Så breda var leendena :D
 

Ducatista

New member
- Det finns väldigt många glidarförare (oavsett om dom sitter på glidare) som har allvarliga brister i körskicklighet. Det betyder inte alls att vi ska bekymra oss om att så få av denna kategori går BKK, många av dom behöver det inte alls ur trafiksäkerhetssynpunkt. Ute i trafiken kör dom så att dom kompenserar för bristerna genom att ta det lugnt och köra med innsidan av skallen.

Är det därför de bara håller 50 på 90-vägar?

Skämt-å-sido,
Att tro att man kompenserar bristerna genom att hålla lägre hastighet är bara att lura sig själv. Och priset kan bli dyrt...

I min egen bekantskapskrets finns flera som kört av i kurvor även i låg hastighet för att de plötsligt drabbats av panik och bromsat.
 

OH-

Member
Är det därför de bara håller 50 på 90-vägar?

Skämt-å-sido,
Att tro att man kompenserar bristerna genom att hålla lägre hastighet är bara att lura sig själv. Och priset kan bli dyrt...

I min egen bekantskapskrets finns flera som kört av i kurvor även i låg hastighet för att de plötsligt drabbats av panik och bromsat.

Alltså, jag skrev medvetet lugnt, inte långsamt. Bland dom prestationsinriktade motorcyklisterna finns det många som kör med hårfina marginaler (små avstånd, mycket höga hastigheter, orimliga förväntningar på mottrafikanterna och väglaget) så att enda chansen att komma hem för egen maskin från en MC-tur ligger i att vara mycket skicklig.
Med ett annat körsätt är det faktiskt ganska lätt att skapa marginaler som ger utrymme för lite halvtafflig körteknik, slitstarka däck, dålig markfrigång och gummiram.


Jag tror att många "glidar"-typer kan ha stort utbyte av körträning. En del kommer att uppskatta själva bankörningen, alla kommer att känna mer flyt och trygghet. Några kommer att flytta sina gränser och upptäcka nya sätt att njuta av MC-körning.
Till och med en måttlig trafiksäkerhetsförbättring kan det bli.

Min poäng är att både ur ett "kundperspektiv" och ett trafiksäkerhetsperspektiv måste vi behandla olika grupper på olika sätt.
 

Raven

New member
Kör en del med folk på glidarhojar å gratis A kort. Är inte mycket för tvång, men ibland undrar man om det är försvarligt att bara släppa ut dom i trafiken på dessa 400 kg maskiner utan någon utbildning. Så en bankurs är nästan på kanten till lagstiftarkrav. Snacka om provocerande.;)


Jag tror att många "glidar"-typer kan ha stort utbyte av körträning. En del kommer att uppskatta själva bankörningen, alla kommer att känna mer flyt och trygghet. Några kommer att flytta sina gränser och upptäcka nya sätt att njuta av MC-körning.
Till och med en måttlig trafiksäkerhetsförbättring kan det bli.

Min poäng är att både ur ett "kundperspektiv" och ett trafiksäkerhetsperspektiv måste vi behandla olika grupper på olika sätt.[/QUOTE]
 

Avarage

New member
Kallar vi kurserna "Sporthojskurser" och i marknadsföringen visar bilder på plastraketer med kraftiga nerlägg så lockar vi...sporthojsförare och redan ban-frälsta!

Kallar vi kurserna "Customkurser" och visar bilder på glidare och pratar "fransar, picknick och fika (hmm, lätt överdrivet :D ) så lockar vi...customåkare.

Kallar vi kurserna "SuperMotardkurs" och visar bilder på en SuperMotard med fett uppställ (tävling) och kanske en power wheelie så lockar vi...SuperMotardåkare

Kallar vi kurserna "Tjejkurs" och visar bild på kvinna med långt flätat hår på vilken typ av hoj som helst (gärna neutral) och skriver att kurserna genomförs med 100% kvinnor så kanske vi lockar...kvinnor/tjejer!

Kallar vi kurserna "Gruskurs" och bla, bla, bla.............lockar vi.... grusåkarna!

Osv....

Det är med andra ord inte så konstigt om customåkare/supermotard/tjejer/grusåkare är i minoritet på sporthojskurser, TYVÄRR! För OAVSETT vad vi kallar kurserna kan ALLA 2-hjulåkande motorcyklister ha både NYTTA och GLÄDJE av en kursdag på en kurs ÄVEN om vi i år valt att kalla kurserna i SMC Väst för "Sporthojskurs". Innehållet, både hådra som den mjuka delen är direkt applicerbart på alla typer av 2-hjuliga motorcyklar!

Vad är man orolig för då om man inte kör just en sporthoj men ÄNDÅ funderar på att anmäla sig?

Kommer alla andra BARA åka annan hoj än jag gör? Med risk för att KÄNNA sig utanför! Riskerar jag att inte bli bekräftad av övriga deltagare/instruktörer bara för att jag "hör till" en annan grupp av motorcyklist?

Tänk efter själv, hur behanldar/ser just DU på de som står bredvid dig vid cafét men som kör annan hoj! Ser DU ner på honom/henne? Eller är vi allihop i samma kollektiv (motorcykelkollektivet)?

Måste in på möte, hinner inte skriva mer nu men jag återkommer med mer!

Mvh!
// Niklas
 

BlackTiger955

New member
Fast Smc Skåne kallar sina kurser BKK, vilket inte borde skrämma bort någon grupp för att kursen inte riktar sig till dem.

Kallar vi kurserna "Customkurser" och visar bilder på glidare och pratar "fransar, picknick och fika (hmm, lätt överdrivet :D ) så lockar vi...customåkare.

Min fråga var just varför inte costumkursen lockar något folk. Det är fler lediga platser på costumkursen än på de andra 5 tillsammans...
 

Olsson

New member
Tänk efter själv, hur behanldar/ser just DU på de som står bredvid dig vid cafét men som kör annan hoj! Ser DU ner på honom/henne? Eller är vi allihop i samma kollektiv (motorcykelkollektivet)?

...och pratar "fransar, picknick och fika (hmm, lätt överdrivet :D ) ...

Med tanke på att »grupperna» inte ens här beskrivs nyanserat – så tror jag att brandskott mellan grupperna kommer förbli in i 3000-talet.
 

Avarage

New member
Med tanke på att »grupperna» inte ens här beskrivs nyanserat – så tror jag att brandskott mellan grupperna kommer förbli in i 3000-talet.

Min "beskrivning" av olika typer av hojkollektiv (subgrupper eller vad du/jag nu väljer att kalla det) skall endast ses som en princip diskussion!

Innehållet i mitt inlägg var endast att marknadsföringen avgör vilka som kommer/tar åt sig/till sig marknadsföringen!

Fast det kanske skall/går att beskriva på ett tydligare/enklare sätt än så som jag skrev! Förslag?

Du svarade heller inte på min retoriska fråga! Inget krav att göra så, men jag är ändå nyfiken!

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

New member
Fast Smc Skåne kallar sina kurser BKK, vilket inte borde skrämma bort någon grupp för att kursen inte riktar sig till dem.

I know! Namnet är bara EN del i marknadsföringen även om den är en viktig del så finns annat som också "riktar" marknadsföringen mot en given målgrupp. Medvetet eller omedvetet! Vi har också kört BKK och marknadsfört på liknande sätt som Skåne!

Min fråga var just varför inte costumkursen lockar något folk. Det är fler lediga platser på costumkursen än på de andra 5 tillsammans...

Den frågan skall nog customåkare svara på...eller vänta till en bra bit in på sommaren tills jag hunnit provköra fler olika typer av hojar så kan jag ge MIN syn på varför/eller varför inte!

Mvh!
// Niklas
 

Ducatista

New member
Kallar vi kurserna "Sporthojskurser" och i marknadsföringen visar bilder på plastraketer med kraftiga nerlägg så lockar vi...sporthojsförare och redan ban-frälsta!

Kallar vi kurserna "Customkurser" och visar bilder på glidare och pratar "fransar, picknick och fika (hmm, lätt överdrivet :D ) så lockar vi...customåkare.

Kallar vi kurserna "SuperMotardkurs" och visar bilder på en SuperMotard med fett uppställ (tävling) och kanske en power wheelie så lockar vi...SuperMotardåkare

Kallar vi kurserna "Tjejkurs" och visar bild på kvinna med långt flätat hår på vilken typ av hoj som helst (gärna neutral) och skriver att kurserna genomförs med 100% kvinnor så kanske vi lockar...kvinnor/tjejer!

Kallar vi kurserna "Gruskurs" och bla, bla, bla.............lockar vi.... grusåkarna!

Osv....
Då hoppas jag Skånes nya folder kan locka många av ovanstående med sin version av bankurs-foldern

Efter Motormässan i Malmö 27-30/3 delar vi gärna med oss av ev överskott av folder.
Beställ via info@smcskane.org
 

Avarage

New member
Då hoppas jag Skånes nya folder kan locka många av ovanstående med sin version av bankurs-foldern

Efter Motormässan i Malmö 27-30/3 delar vi gärna med oss av ev överskott av folder.
Beställ via info@smcskane.org

Lockande folder! "Tummenupp"

Ser dock att ni kopierat riks folder på samtliga kurser på sidan två och att Väst´s kurser åter igen inte finns med (inte Skånes fel)! :mad:

Vi kör OCKSÅ kurser följande datum/platser:

16/5, SHK, Kinnekulle Ring
30/5, SHK, Kinnekulle Ring
28/6, SHK, Falkenberg
15/8, SHK, Falkenberg
16/8, SHK, Falkenberg

Mvh!
// Niklas
 

Ducatista

New member
Vi kör OCKSÅ kurser följande datum/platser:

16/5, SHK, Kinnekulle Ring
30/5, SHK, Kinnekulle Ring
28/6, SHK, Falkenberg
15/8, SHK, Falkenberg
16/8, SHK, Falkenberg

Mvh!
// Niklas
Tack för infot.
Vi skriver upp dagarna på en fusklapp och tar med oss till Motormässan.
 
Top