Hampe
Skriver massor!
...och, varför presenteras inte de eventuella resultaten tydligare av de allt för få utredningar som trots allt genomförs?
Det finns åtskillliga "typolyckor" som inträffar gång på gång. Varför lyckas vi inte dra lärdom?
Är det för att vi betraktar dom som "olyckor?"
För att "olyckor händer"?
Är det för att allt på något sätt går att förklara med "för hög hastighet?"
Är det för att vi nöjer oss med att ha Noll Vision?
Jag har ondgjort mig över detta tidigare, i liten bisats i en annan tråd som tog upp ett märkligt utslag i ett trafikmål:
http://forum.svmc.se/showthread.php?7099-Spiken-i-kistan-för-oss-MC-förare&highlight=laissez+faire
Varför dyker detta upp igen?
Jo, jag ville veta mer kring dagens krasch som lyckades korka igen både in- och utfart i Göteborg i dag på morgonen:
View attachment 4853
Foto: Anders Deros. Bild snodd från Aftonbladets bildspel här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15065713.ab
Spekulationerna man hör omkring sig rör sig om: "Det gick väl för fort" eller "Han somnade väl"
Tja, så kanske det är, men jag skulle vilja veta lite mer. Hur fort gick det? Vad är för fort?
Sträckan är begränsad till 90 km/h, lastbilen får köra 80 km/h med släp och är (skall vara) tekniskt begränsad till någonstans kring 88 km/h give or take.
För mig är det mest troliga är att föraren följt trafikrytmen och kört som alla andra truckers - mot stoppet.
Låt säga att bilen var ställd på 88 km/h: han har då kört 8 km/h över laglig hastighet...
"Vansinneskörning"...?
Nä knappast, men hur kunde olyckan få så vansinniga konsekvenser?
Lägg märke till att lastbilen ligger i fel körriktning!
Han har alltså tvärat över "sina" körfält, plöjt inte bara "sitt" räcke utan även andra sidans och landat i motsatta körriktningen!
Hur är det möjligt? Nej, inte att olyckan i sig sker, men att vägen inte förmår hålla honom på plats där han skall vara? Det är ju en skandal utan dess like! Att inte en så hårt trafikerad väg har bättre räcken för att skydda andra trafikanter på motsatt sida. Att ingen dog - mitt i rusningstrafiken är ett mirakel.
"Ja men, en tung lastbil, vad kan hålla den på plats...?"
Sure, men hur tung var den...? Den typen av ekipage får i Sverige hålla en totalvikt av strax över 40 ton, och kan lastas lagligt med ungefär 27 ton. Min erfarenhet från denna typen av transporter är att man haft en bråkdel av denna vikt ombord, kanske bara 5 - 10 ton last.
Vi är bussiga och ger ekipaget en totalvikt om 25 ton vid olyckstillfället. Tungt? Jo vars.
Men max totalvikt i Sverige är 60 ton. Bilar mer än dubbelt så tunga trafikerar samma sträcka dagligen.
Så om en sådan bil skulle göra om samma stunt så hamnar den på...? Golfbanan bredvid? Efter att ha agerat bowlingklot med de mötande bilarna som käglor...?
Nej! Man kan inte bygga räcken som klarar allt. Men kanske, kanske något över pick-up storlek...?
Det är sådan här frågeställningar som jag funderar över, och funderar över varför inte tidningarna ifrågasätter.
Istället lägger man fokus på att man truckade riggen till Madonnas nästa spelning...
Alltså - till sist var det sådan hysteri i tidningen kring om spelningen skulle bli av så man undrade om Madonna själv låg underst i bråten. Alla som vet något om eventtrucking vet för övrigt att det skulle lösa sig - som man ser på bilderna är en av Micke Bollhems bilar på plats. Då ordnar sig allt...
Nä, men allvar:
Varför är vi så förslappade och accepterar att "olyckor händer" och varför funderar vi inte över om konsekvenserna av dessa "olyckor" är rimliga?
Tja, en stor del av ansvaret kan läggas på media, som i okunnighet inte intresserar sig för bakomliggande faktorer.
Det märkliga är att i vart fall GP hade en guldöppning att gå vidare på:
...men valde att hålla fast på spåret att "Arrangören blir nedringd av folk som är oroliga att konserten inte blir av."
Jag fattar det inte.
Uppföljningen är ju såå mycket intressantare:
"Vägsträckan är olycksdrabbad sedan tidigare!"
"Vem ansvarar för räckesdimensioneringen"?
"Skrivbordsplanering - Ingen tog hänsyn till nivåskillnaden mellan körfälten!"
"Ansvarige planeraren träder fram: 'Tänkte inte på det'..."
"Min värsta mardröm, en lastbil välter över räcket rakt emot mig!"
"Jobbskattepåslaget till trots: Västsveriges vägar räcker inte till"
"Kolla din arbetsväg: Är den tillräckligt säker?"
"Här kan du protestera mot den bristande säkerheten i din trafikmiljö."
Som sagt, jag stör mig på hur enkelt en abnorm olycka bara avfärdas.
Om det överhuvudtaget görs någon utredning på denna olycka med märkligt lycklig utgång så kommer den att vara blekare än utspädd skummjölk, och knappast leda till någon konsekvens för någon mer än kanske möjligen föraren som anses ha "kört för fort".
Men det hjälper inte ett smack när nästa identiska olycka sker - men då med en påse skolbarn som skall skrapas upp och avtransporteras i efterhand...
I mitt sökande på nätet efter liite mer fakta kring just denna olycka så springer jag (återigen) på Bildrullen Lennart Strandberg. En obekväm jävel som ifrågasätter det mesta, troligen mer än vad som är nyttigt för hans karriär bland hastighetstalibaner och sandstoppande strutsar som hellre ser enkla lösningar än jobbigt komplexa.
Vi är sannerligen inte överens om det här med ABS, han och jag - men det kvittar: det är en lisa att se att någon intresserar sig för bakomliggande orsaker!
Lennart Strandberg gör för övrigt intressanta och djuplodande utredningar även kring tvåhjulsolyckor där myndigheterna bara förutsätter att felet ligger hos oss. Eftersom vi kör hoj.
Läs gärna och förfäras.
http://stop.se/utred/magnus.htm#kap5
http://stop.se/utred/fall/mcmc/
Hampe
Det finns åtskillliga "typolyckor" som inträffar gång på gång. Varför lyckas vi inte dra lärdom?
Är det för att vi betraktar dom som "olyckor?"
För att "olyckor händer"?
Är det för att allt på något sätt går att förklara med "för hög hastighet?"
Är det för att vi nöjer oss med att ha Noll Vision?
Jag har ondgjort mig över detta tidigare, i liten bisats i en annan tråd som tog upp ett märkligt utslag i ett trafikmål:
http://forum.svmc.se/showthread.php?7099-Spiken-i-kistan-för-oss-MC-förare&highlight=laissez+faire
Vi har en veckoaktuell olycka, mycket uppmärksammad här på västkusten.
Foto: Robin Aron Olsson. Bilden plockad från www.gp.se
http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.743754--ingen-gjorde-nagot-fel-
Olyckan är underlig, och vi kommer aldrig få veta den riktiga sanningen.
Men efterspelet är nästan ändå underligare:
"Ingen gjorde något fel"
Nej, det är inte tidningens rubriksättare som fått spatt, det är i själva verket ett klockrent citat från polisens förundersökningsledare: Johan Ågren, och han fortsätter:
Det tror fan att det är någon som gjort fel när en ADR-bil på motorväg drar in i röven på en annan, stillastående lastbil med 1,000 meters fri sikt, när en människa dör, när livsnerven E6 stängs av i timmar och slutsumman för olyckan stannar på åtskillliga miljoner.
Att olycksorsaken blir svår att fastställa är en annan sak, och att man redan gett upp att ens söka ledtrådar är ett fattigdomsbevis - men att uttala sig på detta viset är ren och skär idioti, och späder på den förhärskande laissez faire-inställningen att "olyckor händer". ...och då gör dom det! Gång på gång.
Hampe
Varför dyker detta upp igen?
Jo, jag ville veta mer kring dagens krasch som lyckades korka igen både in- och utfart i Göteborg i dag på morgonen:
View attachment 4853
Foto: Anders Deros. Bild snodd från Aftonbladets bildspel här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15065713.ab
Spekulationerna man hör omkring sig rör sig om: "Det gick väl för fort" eller "Han somnade väl"
Tja, så kanske det är, men jag skulle vilja veta lite mer. Hur fort gick det? Vad är för fort?
Sträckan är begränsad till 90 km/h, lastbilen får köra 80 km/h med släp och är (skall vara) tekniskt begränsad till någonstans kring 88 km/h give or take.
För mig är det mest troliga är att föraren följt trafikrytmen och kört som alla andra truckers - mot stoppet.
Låt säga att bilen var ställd på 88 km/h: han har då kört 8 km/h över laglig hastighet...
"Vansinneskörning"...?
Nä knappast, men hur kunde olyckan få så vansinniga konsekvenser?
Lägg märke till att lastbilen ligger i fel körriktning!
Han har alltså tvärat över "sina" körfält, plöjt inte bara "sitt" räcke utan även andra sidans och landat i motsatta körriktningen!
Hur är det möjligt? Nej, inte att olyckan i sig sker, men att vägen inte förmår hålla honom på plats där han skall vara? Det är ju en skandal utan dess like! Att inte en så hårt trafikerad väg har bättre räcken för att skydda andra trafikanter på motsatt sida. Att ingen dog - mitt i rusningstrafiken är ett mirakel.
"Ja men, en tung lastbil, vad kan hålla den på plats...?"
Sure, men hur tung var den...? Den typen av ekipage får i Sverige hålla en totalvikt av strax över 40 ton, och kan lastas lagligt med ungefär 27 ton. Min erfarenhet från denna typen av transporter är att man haft en bråkdel av denna vikt ombord, kanske bara 5 - 10 ton last.
Vi är bussiga och ger ekipaget en totalvikt om 25 ton vid olyckstillfället. Tungt? Jo vars.
Men max totalvikt i Sverige är 60 ton. Bilar mer än dubbelt så tunga trafikerar samma sträcka dagligen.
Så om en sådan bil skulle göra om samma stunt så hamnar den på...? Golfbanan bredvid? Efter att ha agerat bowlingklot med de mötande bilarna som käglor...?
Nej! Man kan inte bygga räcken som klarar allt. Men kanske, kanske något över pick-up storlek...?
Det är sådan här frågeställningar som jag funderar över, och funderar över varför inte tidningarna ifrågasätter.
Istället lägger man fokus på att man truckade riggen till Madonnas nästa spelning...
Alltså - till sist var det sådan hysteri i tidningen kring om spelningen skulle bli av så man undrade om Madonna själv låg underst i bråten. Alla som vet något om eventtrucking vet för övrigt att det skulle lösa sig - som man ser på bilderna är en av Micke Bollhems bilar på plats. Då ordnar sig allt...
Nä, men allvar:
Varför är vi så förslappade och accepterar att "olyckor händer" och varför funderar vi inte över om konsekvenserna av dessa "olyckor" är rimliga?
Tja, en stor del av ansvaret kan läggas på media, som i okunnighet inte intresserar sig för bakomliggande faktorer.
Det märkliga är att i vart fall GP hade en guldöppning att gå vidare på:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.994015-arrangoren-vi-blir-nedringdaEn boende i området berättar för GP att han hörde en smäll när olyckan inträffade.
- Jag kollade och såg att lastbilen slungats upp på sidan. Jag är van vid olyckor, det känns som att det händer något här varje vecka, säger han.
...men valde att hålla fast på spåret att "Arrangören blir nedringd av folk som är oroliga att konserten inte blir av."
Jag fattar det inte.
Uppföljningen är ju såå mycket intressantare:
"Vägsträckan är olycksdrabbad sedan tidigare!"
"Vem ansvarar för räckesdimensioneringen"?
"Skrivbordsplanering - Ingen tog hänsyn till nivåskillnaden mellan körfälten!"
"Ansvarige planeraren träder fram: 'Tänkte inte på det'..."
"Min värsta mardröm, en lastbil välter över räcket rakt emot mig!"
"Jobbskattepåslaget till trots: Västsveriges vägar räcker inte till"
"Kolla din arbetsväg: Är den tillräckligt säker?"
"Här kan du protestera mot den bristande säkerheten i din trafikmiljö."
Som sagt, jag stör mig på hur enkelt en abnorm olycka bara avfärdas.
Om det överhuvudtaget görs någon utredning på denna olycka med märkligt lycklig utgång så kommer den att vara blekare än utspädd skummjölk, och knappast leda till någon konsekvens för någon mer än kanske möjligen föraren som anses ha "kört för fort".
Men det hjälper inte ett smack när nästa identiska olycka sker - men då med en påse skolbarn som skall skrapas upp och avtransporteras i efterhand...
I mitt sökande på nätet efter liite mer fakta kring just denna olycka så springer jag (återigen) på Bildrullen Lennart Strandberg. En obekväm jävel som ifrågasätter det mesta, troligen mer än vad som är nyttigt för hans karriär bland hastighetstalibaner och sandstoppande strutsar som hellre ser enkla lösningar än jobbigt komplexa.
Vi är sannerligen inte överens om det här med ABS, han och jag - men det kvittar: det är en lisa att se att någon intresserar sig för bakomliggande orsaker!
Bildrullen skrev:När dödsfall anses vara “rena olyckor” tycks man inte bry sig om att ta vara på erfarenheterna för att förebygga upprepningar. Detta konserverar den omedvetna okunnigheten bakom Nollvisionens naiva tro på att olyckor ska kunna inträffa utan att någon behöver dödas. Se de lakoniska formuleringarna i de nästan dagliga notiserna om olyckor med svåra personskador:
MC-förare avled i krock (DN 3/7)
En svårt skadad i lastbilskrock (DN 3/7)
Lennart Strandberg gör för övrigt intressanta och djuplodande utredningar även kring tvåhjulsolyckor där myndigheterna bara förutsätter att felet ligger hos oss. Eftersom vi kör hoj.
Läs gärna och förfäras.
http://stop.se/utred/magnus.htm#kap5
http://stop.se/utred/fall/mcmc/
Hampe
Last edited: