Varför så trångsynt?

P-O Noren

New member
Har ofta funderat hur våra försäkringsbolag, FB, går alltmer ifrån vad som är normalt.

Nästan alla bolag har numera den åsikten att man inte kan eller bör låna ut motorcykeln. Jag menar att givetvis skall man vara restriktiv med att låna ut till vem som helst, men ska inte jag som ägare av motorcykeln besluta det och inte FB?

Om en äldre vän som är otroligt skicklig på att köra men som av ekonomiska skäl inte kan äga en hoj ringer och frågar om han får låna hojen till en minisemester i danmark, hur krångliga och slingriga blir inte FB när man ringer och frågar lite ödmjukt vad som gäller?
Svaret var minst 10 000kr i självrisk om dom ens skulle ersätta.
Till saken hör att min vän frågade i deras bolag vad min hoj skulle kosta i hans namn, han skulle få lägre premie än mig. Då kan ju inte han anses vara en högre risk än mig.
(gissa om jag blev idiotförklarad när jag frågade om man kunde teckna en försäkring på några veckor i vännens namn)

En annan fråga är detta med dubbla lås som jag ifrågasätter starkt, det kan vara motiverat på vissa hojar men inte alla. Återigen, jag som brukare får väl fatta det beslutet. Varför alla krångliga regler i FB-avtalet. Vilka lås är godkända och inte osv.

Sedan är det lite trångsynt med vem som får försäkra och inte på en hoj. Jag har funderat på att köpa en hoj med en vän. Hur löser man det?
Vem är huvudsakliga brukare på en hoj som man äger tillsammans fast med två hushåll?
Finns det i alla lägen en sk. huvudsaklig brukare?

För att avsluta:
Jag är förbannat less på att alla som inte passar inom mallen för hur FB anser att man skall vara förutsätts vara myglare och smitare?
(Vakna för h-vete, det är VI som är era kunder)

Någon fler som funderat på sådana här vardagsfrågor?
(visst var skeptiska på FB, men ser dom inte att man varit kund hos dom i 18 år utan en enda skada, förutom en bärgning för punktering 2001?)


Tänkte bara tillägga att visst går det att teckna försäkring utan specialvillkor, men då blir försäkringspriset ett "dra åt helvete din pissmyra-pris"


.
 
Last edited:

Olsson

New member
(Vakna för h-vete, det är VI som är era kunder)

Du svarar själv på din egen fråga. Så länge många ger dem pengar, så kommer de fortsätta agera på samma vis. Problemet (ditt problem) är att vi ÄR deras kunder. Man måste sluta vara kund för att de ska ändra på något.
 

Diversion

New member
Du svarar själv på din egen fråga. Så länge många ger dem pengar, så kommer de fortsätta agera på samma vis. Problemet (ditt problem) är att vi ÄR deras kunder. Man måste sluta vara kund för att de ska ändra på något.

Men vill man köra hoj kan man inte sluta vara kund. Alla bolag har snarlika regler, det finns alltså ingen konkurrent att vända sig till.
 

Gunsan

New member
Men varför inte skriva över mc på honom under akutell resa.

Det är ju gratis än så länge att byta ägare hos transportstyrelsen.
Då kan man ju inte säga att det är skenförsäkring.:D

Den som kör står som ägare och kommer att betala ev självrisker.

Men självklart vill du inte ge hojen till polaren, så upprätta ett skuldbrev som rivs i och med att hojen skrivs tillbaks på dig... voala.

Klart man e byråkrat och kan hitta små kluriga stigar:rolleyes:
 

P-O Noren

New member
Men varför inte skriva över mc på honom under akutell resa.

Det är ju gratis än så länge att byta ägare hos transportstyrelsen.
Då kan man ju inte säga att det är skenförsäkring.:D

Den som kör står som ägare och kommer att betala ev självrisker.

Men självklart vill du inte ge hojen till polaren, så upprätta ett skuldbrev som rivs i och med att hojen skrivs tillbaks på dig... voala.

Klart man e byråkrat och kan hitta små kluriga stigar:rolleyes:

Gunsan, Visst, men det finns risker med att skriva över en hoj. Dessutom är många jättepetiga på hur många ägare en hoj haft. Dessutom så belyser det problemet ännu mer. Varför skulle man inte kunna välja en enklare väg:
Att kompisen kan försäkra sig på min hoj samtidigt som jag äger hojen och bär en egen försäkring.

Men visst har du rätt Olsson, så länge som alla väljer att gå med på sådana här konstiga regler för att få vara kunder så blir det en nedåtgående spiral. FB har lagt en kollektiv skam och förnedring på våra axlar för att vi kör hoj, vi bara accepterar och tycker dom är jättesnälla som låter oss vara kunder åt dom.

Någon som kan gissa vilken nästa specialregel som kommer att införas?
Att du bara får köra i vissa länder alternativt bara i Sverige?
Att du inte får köra hojen vissa tider på dygnet?
 

HåkanP

New member
Onekligen kan man undra. varför har vi inte samma regler som bilar? där är det ingen som undrar när man lånar ut den till andra, så länge de äger ett körkort.
 

SuperRetard

New member
Läste inte HELA tråden, men de inlägg jag läste var fel fel fel fel fel...

Inom försäkring som alla andra branscher råder konkurrens. Hade det varit möjligt att erbjuda en försäkring för 5000 kronor som tillät utlåning, parkering utomhus nattetid endast låst med styrlås, licenskörning på bana och semestrar i Vitryssland så hade det funnits det.

För alla som tycker att FB är eLacKa så kan det vara läge att vakna upp och inse att ALLT bygger på statistik. Det finns ingen rättvisa i premieargument, bara historisk fakta.

Olyckor vid lån av mc ÄR överrepresenterat i statistiken, därför villkoren. Enkelt!
 

P-O Noren

New member
Det handlar mer om att vi kunder accepterar alla konstiga villkor. Det finns samma problem med bilar och utlåning men där är konkurrensen hårdare.

En bil är ett fordon precis som motorcykeln där man som kund måste finna rimlighet i alla specialregler. FB försökte lansera specialregeln rattkrycka för några år sedan. Detta accepterade inte flertalet försäkringstagare och idén föll på det.

Anledningen til alla specialregler är inte statistiken i sig, för alla situationer går det att skapa statistik på. Utan den riktiga anledningen är att flertalet försäkringskunder accepterar specialvillkor, hur knasiga dom än är.
 

P-O Noren

New member
Intressant läsning, har läst en del av dessa siffror förut. Tyvärr täcker dom bara dödsolyckorna. Stölder och ej dödliga olyckor saknas helt, dessa lär ju kosta bolagen en hel del?


en fundering till är att det känns orimligt/omöjligt att det mesta vägarbetet skulle varit utfört av de som fått körkortet.
Där ligger en stor del av "skenförsäkringarna". Hur många kvinnor över 50år äger en supersporthoj förresten.




.
 
Last edited:
Top