Har ofta funderat hur våra försäkringsbolag, FB, går alltmer ifrån vad som är normalt.
Nästan alla bolag har numera den åsikten att man inte kan eller bör låna ut motorcykeln. Jag menar att givetvis skall man vara restriktiv med att låna ut till vem som helst, men ska inte jag som ägare av motorcykeln besluta det och inte FB?
Om en äldre vän som är otroligt skicklig på att köra men som av ekonomiska skäl inte kan äga en hoj ringer och frågar om han får låna hojen till en minisemester i danmark, hur krångliga och slingriga blir inte FB när man ringer och frågar lite ödmjukt vad som gäller?
Svaret var minst 10 000kr i självrisk om dom ens skulle ersätta.
Till saken hör att min vän frågade i deras bolag vad min hoj skulle kosta i hans namn, han skulle få lägre premie än mig. Då kan ju inte han anses vara en högre risk än mig.
(gissa om jag blev idiotförklarad när jag frågade om man kunde teckna en försäkring på några veckor i vännens namn)
En annan fråga är detta med dubbla lås som jag ifrågasätter starkt, det kan vara motiverat på vissa hojar men inte alla. Återigen, jag som brukare får väl fatta det beslutet. Varför alla krångliga regler i FB-avtalet. Vilka lås är godkända och inte osv.
Sedan är det lite trångsynt med vem som får försäkra och inte på en hoj. Jag har funderat på att köpa en hoj med en vän. Hur löser man det?
Vem är huvudsakliga brukare på en hoj som man äger tillsammans fast med två hushåll?
Finns det i alla lägen en sk. huvudsaklig brukare?
För att avsluta:
Jag är förbannat less på att alla som inte passar inom mallen för hur FB anser att man skall vara förutsätts vara myglare och smitare?
(Vakna för h-vete, det är VI som är era kunder)
Någon fler som funderat på sådana här vardagsfrågor?
(visst var skeptiska på FB, men ser dom inte att man varit kund hos dom i 18 år utan en enda skada, förutom en bärgning för punktering 2001?)
Tänkte bara tillägga att visst går det att teckna försäkring utan specialvillkor, men då blir försäkringspriset ett "dra åt helvete din pissmyra-pris"
.
Nästan alla bolag har numera den åsikten att man inte kan eller bör låna ut motorcykeln. Jag menar att givetvis skall man vara restriktiv med att låna ut till vem som helst, men ska inte jag som ägare av motorcykeln besluta det och inte FB?
Om en äldre vän som är otroligt skicklig på att köra men som av ekonomiska skäl inte kan äga en hoj ringer och frågar om han får låna hojen till en minisemester i danmark, hur krångliga och slingriga blir inte FB när man ringer och frågar lite ödmjukt vad som gäller?
Svaret var minst 10 000kr i självrisk om dom ens skulle ersätta.
Till saken hör att min vän frågade i deras bolag vad min hoj skulle kosta i hans namn, han skulle få lägre premie än mig. Då kan ju inte han anses vara en högre risk än mig.
(gissa om jag blev idiotförklarad när jag frågade om man kunde teckna en försäkring på några veckor i vännens namn)
En annan fråga är detta med dubbla lås som jag ifrågasätter starkt, det kan vara motiverat på vissa hojar men inte alla. Återigen, jag som brukare får väl fatta det beslutet. Varför alla krångliga regler i FB-avtalet. Vilka lås är godkända och inte osv.
Sedan är det lite trångsynt med vem som får försäkra och inte på en hoj. Jag har funderat på att köpa en hoj med en vän. Hur löser man det?
Vem är huvudsakliga brukare på en hoj som man äger tillsammans fast med två hushåll?
Finns det i alla lägen en sk. huvudsaklig brukare?
För att avsluta:
Jag är förbannat less på att alla som inte passar inom mallen för hur FB anser att man skall vara förutsätts vara myglare och smitare?
(Vakna för h-vete, det är VI som är era kunder)
Någon fler som funderat på sådana här vardagsfrågor?
(visst var skeptiska på FB, men ser dom inte att man varit kund hos dom i 18 år utan en enda skada, förutom en bärgning för punktering 2001?)
Tänkte bara tillägga att visst går det att teckna försäkring utan specialvillkor, men då blir försäkringspriset ett "dra åt helvete din pissmyra-pris"
.
Last edited: