Varför så få broms och kurvkurser på västkusten?

Fr1ppe

New member
Hej,

Som topic säger, min fråga är varför det är så få av dessa kurser på västkusten? Jag ser i MC-folket att Uppsala exempelvis har massor av tillfällen med broms och kurvkurser medan västkusten hade nån enstaka samt ett flertal sporthojskurser. Nu är jag personligen väldigt grön på hoj och känner att jag skulle behöva (minst) en broms och kurvkurs för att känna mig något säkrare i sadeln, men jag orkar ju inte ge mig av 20+ mil för att få gå en sån kurs.

Kommer det att anordnas fler såna kurser 2008 eller är det personligt intresse hos arrangörerna på västkusten som styr kursutbudet?
 

Avarage

New member
Hej,

Som topic säger, min fråga är varför det är så få av dessa kurser på västkusten? Jag ser i MC-folket att Uppsala exempelvis har massor av tillfällen med broms och kurvkurser medan västkusten hade nån enstaka samt ett flertal sporthojskurser. Nu är jag personligen väldigt grön på hoj och känner att jag skulle behöva (minst) en broms och kurvkurs för att känna mig något säkrare i sadeln, men jag orkar ju inte ge mig av 20+ mil för att få gå en sån kurs.

Hej!

Finns två delar i det du tar upp så därför tar jag mig friheten att dela upp mitt svar i två delar. Hoppas det är ok!?

Först skillnaderna i kursinnehåll mellan BKK vs. sporthojskurs. Innehållet är detsamma OCH vad som dessutom är ännu bättre är att oavsett hojtyp ELLER erfarenhet (så länge man är klar med motsvarande grundkurserna och känner att den vardagliga normala hojkörningen kan ske avslappnat) så finns utrymme och kursupplägg fungerande även för en ovan förare.

Kort och gott låt inte namnet sporthojskurs "skrämma bort dig" för du får i sak inget annorlunda på en BKK (Broms & KurvKurs).



Kommer det att anordnas fler såna kurser 2008 eller är det personligt intresse hos arrangörerna på västkusten som styr kursutbudet?

Nej, i SMC Väst´s regi kommer inga fler kurser än de vi redan marknadsfört att arrangeras. De kursdatum som kvarstår är 15/8 och 16/8 (två st. endagarskurser) på Falkenbergs motorbana.

Japp, det ÄR personligt intresse hos arrangören som styr. Personligen är vi dock påverkbara utifrån statistik (dvs. SMC´s centrala målsättning) och bla. det behov som framkommer ur vägverkets statistik (så även Folksams statistik).

Kurserna arrangeras, från första telefonsamtalet till sista knapptryckningen på datorn för att bocka för att du som deltagare är godkänd och därmed får teckna Folksams försäkring (om du vill) fullständigt idéellt. Finns inte en själ på lokal nivå som tjänar en spänn, tvärt om det kostar oss privata pengar!

Nu är det ju dock så här att vi, allihop, gör ju detta...inte för pengarnas skull...utan för att det är så satans kul. Vi, liksom deltagarna, gillar att köra hoj. Utöver det älskar vi att dela med oss av den erfarenhet/kunskap vi har. För vi både TROR och VET att vi kan göra skillnad för dig och alla andra deltagare vi stöter på. Så det är inte fel att SAMTIDIGT säga att vi gör detta för dig och din skull också!

I grunden ligger dock vårat egna intresse för om vi inte tycker det är kul då gör vi...något annat!

Hoppas du hängde med i mins knapptryckningar dvs. var mitt svar förståerligt!?

Mvh!
// Niklas
 

lime

Skriver inte
En annan orsak till skillnaden är att t.ex Uppsala har ett stort antal kurstillfällen som bedrivs på Go-Kartbana.
 

sandin

New member
Hej,

Som topic säger, min fråga är varför det är så få av dessa kurser på västkusten? Jag ser i MC-folket att Uppsala exempelvis har massor av tillfällen med broms och kurvkurser medan västkusten hade nån enstaka samt ett flertal sporthojskurser. Nu är jag personligen väldigt grön på hoj och känner att jag skulle behöva (minst) en broms och kurvkurs för att känna mig något säkrare i sadeln, men jag orkar ju inte ge mig av 20+ mil för att få gå en sån kurs.

Kommer det att anordnas fler såna kurser 2008 eller är det personligt intresse hos arrangörerna på västkusten som styr kursutbudet?

Kolla med BMW kubben i vårt område. De kör på Borås Motorstadion.
http://portal.bmw-mc-klubben.se/
Distrkt 10.
/Sandin
 

TomasG

New member
OJ! Perfekt för mig som är totalnybörjare efter 30 års frånvaro på två hjul.
Anmäler mig direkt... :)
 
Top