Varför drar inte reläet till mina dimljus?

Andi

New member
Hej blir lite lätt gråhårig på detta.
Har köpt ett "original kit" med dimljus och brytare till min tiger 800xc (2013) Kit:et är egentligen till något nyare modeller men jag tror bara det är kontakterna som skiljer. (det jag gjort själv är "kablage", bytt kontakter samt monterat ett helt vanligt relä. i övrigt har jag använt det förberedda kablaget på mc:n där allt är uppsäkrat etc.)

Allt funkar, utom att strömmen från knappen, den som ska dra relät blir inte spänningssatt. När jag har tändningen på kan jag slå på och av knappen, och den (knappen) lyser grönt och fint för att indikera att dimljusen är på... men spänning till reläet uteblir. (mäter 0.00 volt när den är av och 0.01 när den är på) Knappen går inte demontera för att göra närmare undersökningar i den.. Det finns tre sladdar till den, 1;Jord, 2; Spänning in och 3; Spänning ut för att dra reläet. men hade jag kopplat fel hade jag knappat fått någon "knappbelysning"

reläet funkar... grrr.. allt funkar hur jag än mäter och/eller verifierar kan jag inte bli klok på vad som är fel.

Man tycker ju inte att en originalbrytare ska kunna vara trasig. i synnerhet inte när knappbelysningen som indikerar på/av funkar.
Någon med kloka tips eller råd?
 

Andi

New member
Hej tack för att du klurar åt mig.
Efter modigt övervägande (vill ju inte bränna något känsligt) så testade jag. Resultatet blir att inte ens lilla knappbelysningen tänds, vilket borde vara en indikator på att det inte var felkopplat... men det är en klok tanke, eftersom kablarna är omärkta och bara den svarta känns (någorlunda) självklar.
 

F800ST

Member
Länk till det kit du nyttjat?

Triumph har ju canbus, så chansen är att det inte är en konstant spänning utan enbart en signal, därav att du ej drar reläet.
 

Andi

New member
Ja, jag börjar misstänka något sådant.
Tror inte min motorcykel har Canbus eller liknande, monteringsinstruktionen visar ett vanligt relä, men jag ska så klart se om jag kan hitta motsvarande instruktion till en (nyare) årsmodell där jag det ska passa rakt av.
Kit:et jag egentligen skulle ha hette A9838017 och det jag köpte A9838021 (snabbgoogling)
jag får ta mod till mig och ringa en handlare och höra om de vet, och vad en ny brytare betingar i pris isf.
Tack för dina tankar!
 

Andi

New member
Gjorde en "så länge lösning" med brytare och 3D-printer och det brukar ju resultera i att saker tar ännu längre tid. Men nu här jag knäckt det!
Så till er som ev ska göra motsvarande:
Knappen ska inte släppa på en 12v spänning till reläet, utan "öppnar" jorden. Nu är det bara till att ta sig en eftermiddag och bygga nytt kablage och sedan njuta av att kunna trycka på rätt sorts knapp :-D
 
Top