Varför är det så förb---at svårt att få customfolket att åka på bankurs?

pikeman59

New member
Vi bokade oss på customkursen på Gelleråsen den 12 /5 eftersom vi gick kurs på Gelleråsen i höstas med våra touringhojar och det var både superkul och nyttigt. Det fanns plats för 45 customhojar och vi anmälde oss snabbt för att få plats. Vår rädsla för att kursen snabbt skulle bli fullbokad var betydligt överdriven, idag ett par veckor innan kursen fick vi meddelande att det blir en vanlig broms & kurv kurs istället för en speciell customkurs eftersom det endast kommit in 5 anmälningar. :confused::confused:

5 anmälningar av 45 möjliga, vad finns alla customåkare? Är vi så himla duktiga att vi inte behöver testa våra gränser under kontrollerade former?

Jag tycker det är pinsamt att customåkarna inte orkar eller vill gå på kurs när nu SMC verkligen bjuder till och gör en kurs speciellt för customåkare.

Customkurs eller vanlig broms & kurvkurs, vi kommer i alla fall med våra hojar den 12/5 till Gelleråsen, den möjligheten missar vi inte. :D:D:D:D

Sven & Eva

britt-mari

New member
Vi bokade oss på customkursen på Gelleråsen den 12 /5 eftersom vi gick kurs på Gelleråsen i höstas med våra touringhojar och det var både superkul och nyttigt. Det fanns plats för 45 customhojar och vi anmälde oss snabbt för att få plats. Vår rädsla för att kursen snabbt skulle bli fullbokad var betydligt överdriven, idag ett par veckor innan kursen fick vi meddelande att det blir en vanlig broms & kurv kurs istället för en speciell customkurs eftersom det endast kommit in 5 anmälningar. :confused::confused:

5 anmälningar av 45 möjliga, vad finns alla customåkare? Är vi så himla duktiga att vi inte behöver testa våra gränser under kontrollerade former?

Jag tycker det är pinsamt att customåkarna inte orkar eller vill gå på kurs när nu SMC verkligen bjuder till och gör en kurs speciellt för customåkare.

Customkurs eller vanlig broms & kurvkurs, vi kommer i alla fall med våra hojar den 12/5 till Gelleråsen, den möjligheten missar vi inte. :D:D:D:D

Sven & Eva

Jag förstår inte heller varför inte fler customåkare anmäler sig! Jag har i alla fall anmält mig till customdag på Knutstorp 2/5. Det går inte att lära sig för mycket; det finns alltid något att förbättra.
mvh
Britt-Mari i Skåne

anderse

New member
Jag åker själv glidare: Kawasaki Mean Streak.

Har under några år varit med på BKK på Rörberg utanför Gävle. Det har gett mycket bla i hur/var jag sitter på hojen i kurvor samt hur jag tar kurvorna. Fotpinnarna skrapar inte lika mycket i backen nu som i början.
Att fotpinnarna skrapar i är inte hela världen. Det låter lite och kan kännas konstigt i början men till slut tänker man inte så mycket på det.

Tänk inte heller "Det är ju lätt för er att köra på bana med sportigare hojar". Kör på kursen med DIN HOJ och i DITT TEMPO.
Om du får bättre kontroll på din hoj med din egen fart genom kurvorna så ökar det din säkerhet på vägen. Du får mer marginaler när vägen svänger när du vet att du kan svänga tvärare än du kunde tidigare.

Även om ni inte vågar er ut på banan direkt så åk dit och titta. Prata med folk och speciellt med våra duktiga instruktörer.

///Anders

Olsson

New member
Du får mer marginaler när vägen svänger när du vet att du kan svänga tvärare än du kunde tidigare.

Det är ju endast ett teoretiskt resonemang som möjligen fungerar om man ignorerar övriga faktorer. I verkligheten anpassar många förare situationen just för att (som du säger) "du vet" att du kan svänga tvärare än tidigare. Om man ska dra några slutsatser om säkerhetshöjande effekter, så bör man även ta med dessa i beräkningarna – annars ger man en mycket skev bild.

Last edited:

Avarage

New member
Det är ju endast ett teoretiskt resonemang som möjligen fungerar om man ignorerar övriga faktorer. I verkligheten anpassar många förare situationen just för att (som du säger) "du vet" att du kan svänga tvärare än tidigare. Om man ska dra några slutsatser om säkerhetshöjande effekter, så bör man även ta med dessa i beräkningarna – annars ger man en mycket skev bild.

Fel, Olsson det "anderse" skriver är att marginalerna ökar i och med att man kan svänga "tvärare" dvs. luta hojen lika mycket som innan kursen men under kortare tid = kortare sträcka. Och med bibehållen hastighet som innan kursen/kunskapen förvärvades så ökar marginalerna. That´s a fact!!!

För övrigt tycker jag Olsson du är ohyfsad som aldrig skriver varken "Vänliga hälsningar", mvh, hälsningar eller ditt namn! Det hör till vanlig hyfs och vett och ettikett!

// Niklas

Ducatista

New member
En kompis till mig har försökt övertala sina customkörande klubbkompisarna att anmäla sig men fick till svar att de inte kör så fort och att att de redan kan köra mc.

Själv skulle jag nog snara påstå att det är rädsla som håller dem borta, för ingen är så bra att man inte behöver mer utbildning. De vågar helt enkelt inte köra för de inbillar sig att de kommer att göra bort sig.

anderse

New member
Själv skulle jag nog snara påstå att det är rädsla som håller dem borta, för ingen är så bra att man inte behöver mer utbildning. De vågar helt enkelt inte köra för de inbillar sig att de kommer att göra bort sig.
Tyvärr kan jag bara hålla med här. Har under lång tid försökt övertala en kompis som kör glidare att åka på avrostning/grundkurs och även BKK. Fick svaret idag att "du har rätt men jag vill inte nu, kanske nån annan gång".
Men att "göra bort sig" är bättre än att "köra bort sig" tycker jag.
///Anders

jeanette71

New member
Tjejkurs Grängesberg med custom

Ja ni. Jag har en Suzuki Marauder 800 & jag ska då på tjejkursen i grängesberg den 30 maj-2 juni.
Ska bli superkul!
Visst har jag lite funderingar på om det blir bra övningar då jagär osäker på om det kommer så många customåkare men hoppas på det bästa.:eek::cool: