Var sitter strypningen på Yamaha XJ 900 F?

Ginnies

New member
Hej!

Jag har en Yamaha XJ 900 F -92 och har blivit varse att den är strypt. Detta pga ljudnivå regler. Årsmodellerna fram till -90 hade tydligen 98 hk och mellan -91 till-94 ca 85 hk. Har varit i kontakt med Yamaha om detta och enligt dem så ska det vara luftburk och avgassystem. Har kollat med Yamaha ÅF om beställnings nr. på luftburkarna på -90:an och -92:an. Det är samma nummer och därmed samma luftburk. Avgassystemet vet jag inte och det är inte riktigt aktuellt att köpa ett nytt orginal system. Vill inte sätta dit nåt system av högljudande modell utan vill ha den med låg ljudnivå.

Om det skulle bara vara avgassystemet som är strypningen, kan verkligen bara detta trolla bort 13 hk utan att den går väldigt dåligt i motorn?? Som det är nu går den bra upp till 6000 varv men över det varvar den bara utan "drag".

Finns det någon som har kläm på detta??

/Ginnies
 
Last edited:

Zopilote

New member
Det är inte så att de monterat en "snorkel" på de senare årsmodellerna för att dämpa insugsljudet? I så fall är det ju en enkel operation att ta bort den och ge hojen lite friare andning. Vad gäller avgasystemet, finns det ju faktiskt slipon att köpa som inte låter plågsamt högt. Jag hade ett "road legal" akrapovic på min CB1300, som hade ett härligt dovt muller utan att vara så högljutt att det störde någon annan eller mig som förare.
 

Marie

Banned
Avgassystemet gör väldigt mycket på XJ-900F. När jag köpte min nuvarande satt det ett lågpris piratsystem på den och den hade inte alls samma klipp på höga varv som min föregående. Efter att jag köpt ett riktigt på skroten så kom också "klippet".... (och så sjönk ljudnivån dessutom som ren bonus)
 

Ginnies

New member
Det är inte så att de monterat en "snorkel" på de senare årsmodellerna för att dämpa insugsljudet? I så fall är det ju en enkel operation att ta bort den och ge hojen lite friare andning. Vad gäller avgasystemet, finns det ju faktiskt slipon att köpa som inte låter plågsamt högt. Jag hade ett "road legal" akrapovic på min CB1300, som hade ett härligt dovt muller utan att vara så högljutt att det störde någon annan eller mig som förare.

Hej Zopilote!

Nä, om det ändå hade varit så enkelt. Det sitter en "gummituta" av låg modell runt hålet till luftburken. Min tanke var att det kanske var ett större hål för luften in i burken på de äldre årsmodellerna. Men det skulle då säkerligen betyda att förgasar bestyckningen är helt olik på min hoj. Och vad jag har förstått så ska det stämma mellan årsmodellerna. Har du koll på detta med bestyckningen till XJ:n??
Har kollat upp tidigare om det finns något tillbehörs system till XJ 900:an, men den är för gammal. Det görs säkert inte till den typen av hoj. Det är ju ingen räser direkt ;-) Det skulle säkert gå att få dit några andra ljuddämpare fån nån annan hojmodell. Men svets och lite klurigeter skulle det säkert gå. Frågan är bara hur mycket jobb och pengar man ska lägga ner på en sådan gammal hoj.

/Ginnies
 
Last edited:

Ginnies

New member
Avgassystemet gör väldigt mycket på XJ-900F. När jag köpte min nuvarande satt det ett lågpris piratsystem på den och den hade inte alls samma klipp på höga varv som min föregående. Efter att jag köpt ett riktigt på skroten så kom också "klippet".... (och så sjönk ljudnivån dessutom som ren bonus)

Hej Marie!

Vilken årsmodell har du på din XJ? Drog den även över 6000 varv? -92:an jag har går verkligen dåligt på högre varv. Från botten till mellan registret går den hyfsat (med tanke på att den modellen kommer från -83) Att den går så dåligt på högre varv inbillar mig att det har att göra med att effekten är sänkt. Den är för övrigt helt orginal utan några ingrepp gjorda.

/Ginnies
 
Last edited:

Marie

Banned
Hej Marie!

Vilken årsmodell har du på din XJ? Drog den även över 6000 varv? -92:an jag har går verkligen dåligt på högre varv. Från botten till mellan registret går den hyfsat (med tanke på att den modellen kommer från -83) Att den går så dåligt på högre varv inbillar mig att det har att göra med att effekten är sänkt. Den är för övrigt helt orginal utan några ingrepp gjorda.

/Anders

Min nuvarande är en 89:a och den föregående var en 85:a.

89:an med piratsystemet drog uselt över 6000 varv men sedan det bytts ut så går den som ett skållat troll mellan 6000 och 9500 varv...
Jag funderar nu om piratsystemet var avsett för senare årgångar????

Tyvärr har jag inte med mig verkstadshandboken till XJ-900 här i Österrike eftersom jag kör BMW iår, annars hade jag letat efter någon ledtråd åt dig där....
 

Ginnies

New member
Min nuvarande är en 89:a och den föregående var en 85:a.

89:an med piratsystemet drog uselt över 6000 varv men sedan det bytts ut så går den som ett skållat troll mellan 6000 och 9500 varv...
Jag funderar nu om piratsystemet var avsett för senare årgångar????

Tyvärr har jag inte med mig verkstadshandboken till XJ-900 här i Österrike eftersom jag kör BMW iår, annars hade jag letat efter någon ledtråd åt dig där....

Hej igen Marie!

Tack för snabbt svar!

Jag måste då säga det att min -92:a går verkligen inte som ett skållat troll mellan 6-9500 varv. Den dör av helt vid ca 6500 varv. Hastigheten ökar förvisso men det finns absolut inget klipp i motorn.

Har du någon koll vad din 89:a har för bestyckning och hur ser din luftburk ut? Har du fler än ett hål för "in-luft" och kan du uppskatta hur stor arean är på hålet/hålen? På min luftburk kommer luften in i locket, under plasthållaren för säkringar och el. Hur är det på din?

/Ginnies
 
Last edited:

Marie

Banned
nu kan jag ju inte bara gå ut och titta hur luftrenarburken exakt ser ut, för det är sådär 150 mil mellan mig och XJ-900:an:eek:
Men enligt mitt minne så visst sitter inloppet (ett styck) till luftrenarburken under brickan som reläer och säkringar sitter på (och så gjorde det även på -85:an) dessutom har jag ett minne av att det är en aning krage runt inloppshålet. Att gissa på arean vågar jag mig däremot inte alls på. Bestyckningen har jag inte minsta susning om för det har aldrig blivit nödvändigt att riva i förknasarna. Jag håller mig ju inte med lyxen av 'mellan säsongerna pauser' eftersom min säsong är kontinuerlig året runt. Måste ju kunna ta mig till hökarn och inhandla mitt dagliga bröd... Det som havererar repareras snabbast möjligt. Nu har jag ju förvisso två hojar i drift för säkerhets skull men att riva i sånt som funkar är inte min musik.

Jag provkörde för sådär fyra månader sedan en 94:a och även den gick som den skulle även om den inte borde göra sålunda enligt det du skriver, men den kan ju ha blivit befriad från strypning under de år som gått.... Din beskrivning låter precis som min -89:a uppträdde innan jag gjorde mig kvitt piratsystemet. Ändå kunde jag trots full semesterpackning få upp den i 200 med lång anloppssträcka mellan Rosenheim och München förra hösten....

Hej igen Marie!

Tack för snabbt svar!

Jag måste då säga det att min -92:a går verkligen inte som ett skållat troll mellan 6-9500 varv. Den dör av helt vid ca 6500 varv. Hastigheten ökar förvisso men det finns absolut inget klipp i motorn.

Har du någon koll vad din 89:a har för bestyckning och hur ser din luftburk ut? Har du fler än ett hål för "in-luft" och kan du uppskatta hur stor arean är på hålet/hålen? På min luftburk kommer luften in i locket, under plasthållaren för säkringar och el. Hur är det på din?

/Anders
 

Ginnies

New member
nu kan jag ju inte bara gå ut och titta hur luftrenarburken exakt ser ut, för det är sådär 150 mil mellan mig och XJ-900:an:eek:
Men enligt mitt minne så visst sitter inloppet (ett styck) till luftrenarburken under brickan som reläer och säkringar sitter på (och så gjorde det även på -85:an) dessutom har jag ett minne av att det är en aning krage runt inloppshålet. Att gissa på arean vågar jag mig däremot inte alls på. Bestyckningen har jag inte minsta susning om för det har aldrig blivit nödvändigt att riva i förknasarna. Jag håller mig ju inte med lyxen av 'mellan säsongerna pauser' eftersom min säsong är kontinuerlig året runt. Måste ju kunna ta mig till hökarn och inhandla mitt dagliga bröd... Det som havererar repareras snabbast möjligt. Nu har jag ju förvisso två hojar i drift för säkerhets skull men att riva i sånt som funkar är inte min musik.

Jag provkörde för sådär fyra månader sedan en 94:a och även den gick som den skulle även om den inte borde göra sålunda enligt det du skriver, men den kan ju ha blivit befriad från strypning under de år som gått.... Din beskrivning låter precis som min -89:a uppträdde innan jag gjorde mig kvitt piratsystemet. Ändå kunde jag trots full semesterpackning få upp den i 200 med lång anloppssträcka mellan Rosenheim och München förra hösten....

Hej igen!

Oj då, jag förstod inte att du och hojen inte var på samma ställe.

Jag får försöka leta reda på ljuddämpare från en -90:a eller äldre på skroten. Det är det enda jag kan tänka mig just nu som kan föra detta framåt. Yamaha Sverige måste förstås veta hur förgasarbestyckningen har varit genom åren. Ska försöka där också.

Tack så mycket för hjälpen!

/Ginnies
 
Last edited:

Marie

Banned
Hej igen!

Oj då, jag förstod inte att du och hojen inte var på samma ställe.

Jag får försöka leta reda på ljuddämpare från en -90:a eller äldre på skroten. Det är det enda jag kan tänka mig just nu som kan föra detta framåt. Yamaha Sverige måste förstås veta hur förgasarbestyckningen har varit genom åren. Ska försöka där också.

Tack så mycket för hjälpen!

/Anders
Nej det är ju så att jag och BMWn är i Kärnten/Österrike och Yamahan står och är avundsjuk och ledsen hemma i garaget i Skåne.... De senaste två åren var det ju han som fick följa med hit och busa av sig i alperna innan den tuffa vintern började.... ;)
 

OH-

Member
.....................
Om det skulle bara vara avgassystemet som är strypningen, kan verkligen bara detta trolla bort 13 hk utan att den går väldigt dåligt i motorn?? Som det är nu går den bra upp till 6000 varv men över det varvar den bara utan "drag".
.....................
Lite spånande bara:
Du kan ju gå till handlaren och kolla om det är samma tändning (CDI-box kallas det väl?) på dom olika årsmodellerna, att ändra där kan vara ett sätt att minska bullret. En del Yamaha har ju haft en "magisk" ledning som man bara bryter och vips finns det en liten ponny till.

En annan tanke är att något eller några av dina förgasarmembran är läck och att hojen faktiskt går sämre än den "ska".
 

Ginnies

New member
Lite spånande bara:
Du kan ju gå till handlaren och kolla om det är samma tändning (CDI-box kallas det väl?) på dom olika årsmodellerna, att ändra där kan vara ett sätt att minska bullret. En del Yamaha har ju haft en "magisk" ledning som man bara bryter och vips finns det en liten ponny till.

En annan tanke är att något eller några av dina förgasarmembran är läck och att hojen faktiskt går sämre än den "ska".

Hej OH-

Tack för tipset med CDI boxen! Det kan mycket väl vara en felkälla. Ska kolla upp detta med Yamaha Sverige.

Har kollat upp alla membran, trottlar och insug. Allt är som det skall vara. FJ 1200:an hade sin strypning i insugen. Detta är tydligen en Yamaha lösning som är gjort på ganska många modeller. Hade hoppats att så även skulle vara fallet på XJ:n, men icket.

Har du någon erfarenhet med "kabelkapning" i CDI box för fulleffekt? Man vågar ju inte ge sig in i detta virrvarr med kablar och dioder med avbitaren i högsta hugg. Rätt som det är är den stendöd. Det vore obra.

/Ginnies
 
Last edited:

OH-

Member
................
Har du någon erfarenhet med "kabelkapning" i CDI box för fulleffekt? Man vågar ju inte ge sig in i detta virrvarr med kablar och dioder med avbitaren i högsta hugg. Rätt som det är är den stendöd. Det vore obra.

Utanför boxen, i kablaget, menade jag. Man får vara duktig eller dumdristig för att gå in i själva enheten.
Min erfarenhet är från Yamaha TT600R. Där är det hela förberett, bara att dela på en kontakt.
Hursomhelst, om det finns några trix i den stilen så finns dom säkert ute på nätet om man letar.
 

WebGringo

New member
Speccar på munstycken, ja det verkar osm det är lite trolleri i förgaseriet

Samma på samtliga modeller :

Jet sizes 84 -94

Starter jet 35
Pilot jet 40
Pilot air jet 160
Needle jet y-0

Jeet needle 84 - 90
5fz62-3

91 - 94
5fz10-3

Main jet 84 - 90
107.5

91 - 94
100

Samma på 83 - 94

Main air jet 45
 

Marie

Banned
Speccar på munstycken, ja det verkar osm det är lite trolleri i förgaseriet

Samma på samtliga modeller :

Jet sizes 84 -94

Starter jet 35
Pilot jet 40
Pilot air jet 160
Needle jet y-0

Jeet needle 84 - 90
5fz62-3

91 - 94
5fz10-3

Main jet 84 - 90
107.5

91 - 94
100

Samma på 83 - 94

Main air jet 45
Ja där syns väl differenserna?
Huvudmunstycke och munstycksnålar skiljer -90 och 91- !!!!
 

Ginnies

New member
Speccar på munstycken, ja det verkar osm det är lite trolleri i förgaseriet

Hej WebGringo och Marie!

OJ oj, detta var ju jätte bra att få vetskap i detta. Om man börjar att laborera med förgasarbestyckningen har väl det också att göra med luftburk/avgassystem? Kan det vara så att det är olika bestyckning mellan hojar med samma luftburk??

Känns lite så och så att börja dona i förgaseriet utan att köra hojen i bromsbänk mellan ändringarna (=jätte dyrt).

Måste nog få tag på en fulleffekt-XJ 900 och ta upp förgasarna och kolla.

/Ginnies
 
Last edited:
Top