Vanucci skyddsväst

Krokmark

New member
Har börjat fundera på om ett ryggskydd i form av en väst kan vara ett bättre alternativ än det gamla stela plastskyddet jag har idag.

Tänkte skaffa ett level 2-skydd och Vanucci har en väst som uppfyller detta och säljs av louis.de för €149.

Är det någon som har erfarenhet av just detta skydd eller kanske av Vanucci i allmänhet.
Kvalitetsmässigt.

Sen är frågan vilken storlek man ska satsa på?
Finns ingen storleksguide och Vanucci verkar inte ha någon hemsida.
Känns sådär att köpa ett skydd från Tyskland om man inte vet storlekarna.

Tacksam för tips och råd.

David
 

Hampe

Skriver massor!
Min uppfattning är att Vanucci är Louis 'eget märke' där dom lägger egenframtagna grejer som är bra nog att få heta något.

https://www.louis.eu/katalog/marken/vanucci/34

Säkert okay grejer - skyddsjackan för 199 fick bra betyg i Motorrad Abenteuer tidigare i år.
Men, köpa skyddsutrustning på postorder...?
Är det inte bättre att handla i butik och kunna prova olika storlekar och utföranden på plats?

Louis har en outlet i D-Handevitt, just south of the border.
Men, innan du schevar iväg dit ner, så var vaken för att kronan tappat rejält mot euron de sista veckorna.
Kanske finns en handlare på hemmaplan som har en liknande produkt...?

Hampe
 

Bob Sweden

New member
Min uppfattning är att Vanucci är Louis 'eget märke' där dom lägger egenframtagna grejer som är bra nog att få heta något.

https://www.louis.eu/katalog/marken/vanucci/34

Säkert okay grejer - skyddsjackan för 199 fick bra betyg i Motorrad Abenteuer tidigare i år.
Men, köpa skyddsutrustning på postorder...?
Är det inte bättre att handla i butik och kunna prova olika storlekar och utföranden på plats?

Louis har en outlet i D-Handevitt, just south of the border.
Men, innan du schevar iväg dit ner, så var vaken för att kronan tappat rejält mot euron de sista veckorna.
Kanske finns en handlare på hemmaplan som har en liknande produkt...?

Hampe

Det är Hein Gericke som har butik i Handewitt.

Åter till ämnet:
Mycket kan man köpa på postorder men skyddsvästar och ryggskydd är väldigt ... personliga och ... kroppsnära grejor.
Det som passar en skaver på en annan.
Satsa på att handla lokalt, prova ORDENTLIGT, med rätt kläder både under och över.
Skyddsutrustning ska sitta som en andra hud, tight, bekvämt, bekymmersfritt.

Lycka till!

/B
 

Hampe

Skriver massor!
Det är Hein Gericke som har butik i Handewitt.

Tack för beriktigandet!

Mässlingskartan här https://www.louis.eu/service/filialen

hittar butiker i Hamburg, Luebeck och Kiel.


Hampe

Edit:
Hmm....

Räknat endast på folkmängd, så skulle Louis 70 tyska butiker kunna översättas till ett knappt 10-tal i Sverige - med ytterligare en extra butik bara för att serva Harryhandlande Norrmän i... ...låt säga... Munkedal, för att bara gripa en ort rakt ut ur luften. Not.

Så varför har inte en kedja som endast säljer MC-utrustning och tillbehör - inga hojar och inga originalreservdelar fyllt upp detta vakuum...?
Bara rakt in och börja karva guld med tårtspade - den uppsplittrade svenska marknaden med sina små försäljningsstånd inklämda mellan motorcyklarna måste ju vara ett enkelt sätt att både öka omsättning och vinst.
Eller...?

H
 
Last edited:

gundj

New member
Då ska man väl lägga till Polo Motorad också med alla sina butiker med liknande utbud som Louis. Hein Gericke går det väl inte så bra för nu.
Lägg sedan till ebay.de så blir utbudet enormt. Och de flesta ger god service till sina kunder.
Polo t ex har vindkammare i butiken så man kan testa hjälm ordentligt.
 

Krokmark

New member
Ja, givetvis är det viktigt att det sitter bra men varför skulle det vara sämre att handla på postorder?
Passar det inte så får man returnera, osäker på hur svårt det är om man handlar av louis.de direkt.
Går ju förvisso gå via MC depån och kunna returnera inom Sverige iaf.

Ska nog ta kontakt med louis.de och höra om mitt osv.

David
 

Bob Sweden

New member
Ja, givetvis är det viktigt att det sitter bra men varför skulle det vara sämre att handla på postorder?
Passar det inte så får man returnera, osäker på hur svårt det är om man handlar av louis.de direkt.
Går ju förvisso gå via MC depån och kunna returnera inom Sverige iaf.

Ska nog ta kontakt med louis.de och höra om mitt osv.

David

Jag menar inte att det är sämre att handla på postorder, bara att det är svårare att prova.
Självklart beror det ju också på vad du handlar, om jag tolkar det rätt är du ute efter ett rent ryggskydd, ja då är det nog inte mycket att tveka på, inte mycket som kan gå fel på ett järnspett om man säger så... ;)
Om jag fattat rätt är det den här modellen du är intreserad av:

View attachment 7071

Storlekar S -> XXL och måttabell finns i katalogen:
View attachment 7072


Att returnera till Louis är inte alls svårt men du får betala returfrakten själv.

View attachment 7070

Men att skicka grejor till Tyskland kan vara oväntat dyrt, jag har ett par (för små) stövelskydd liggande i garaget, det lönar sig helt enkelt inte att skicka tillbaka dom (så om någon vill köpa regnöverdrag som passar upp till storlek 43 skicka ett pm)...
Är det däremot en reklamation du har så ersätter Louis fraktkostnaden.
Har handlat en hel del där, både i butik och på postorder genom åren och det har alltid fungerat helt friktionsfritt.


Men det där med ryggskydd, du har inte funderat på att lägga på ett par kronor och köpa dig en riktig skyddsväst istället?
View attachment 7073

Då har man alla skydd med sig, på plats, alltid.
Obekvämt?
Inte alls, snarare tvärtom.


Lycka till med handlandet!

/B
 

Krokmark

New member
Jag menar inte att det är sämre att handla på postorder, bara att det är svårare att prova.
Självklart beror det ju också på vad du handlar, om jag tolkar det rätt är du ute efter ett rent ryggskydd, ja då är det nog inte mycket att tveka på, inte mycket som kan gå fel på ett järnspett om man säger så... ;)
Om jag fattat rätt är det den här modellen du är intreserad av:

View attachment 7071

Storlekar S -> XXL och måttabell finns i katalogen:
View attachment 7072


Att returnera till Louis är inte alls svårt men du får betala returfrakten själv.

View attachment 7070

Men att skicka grejor till Tyskland kan vara oväntat dyrt, jag har ett par (för små) stövelskydd liggande i garaget, det lönar sig helt enkelt inte att skicka tillbaka dom (så om någon vill köpa regnöverdrag som passar upp till storlek 43 skicka ett pm)...
Är det däremot en reklamation du har så ersätter Louis fraktkostnaden.
Har handlat en hel del där, både i butik och på postorder genom åren och det har alltid fungerat helt friktionsfritt.


Men det där med ryggskydd, du har inte funderat på att lägga på ett par kronor och köpa dig en riktig skyddsväst istället?
View attachment 7073

Då har man alla skydd med sig, på plats, alltid.
Obekvämt?
Inte alls, snarare tvärtom.


Lycka till med handlandet!

/B
Det är den västen jag tittat på.

Har inte tänkt på skyddsjacka alls innan men Alpinestars Bionic ser riktigt bekväm ut.
Jag noterar att de inte har det sk njurbältet, spelar det någon roll?
Vilken skyddsklass ligger Bionic i?

Sen är det frågan om skillnad i funktion motiverar prisskillnaden på ett Bionic Tech och ett Bionic Pro?
Tech ser mest ut att vara luftigare, någon annan större skillnad ser jag inte på bild iaf.

Ska leta reda på en butik med den jackan så man kan prova och bilda en egen uppfattning.

David
 

Bob Sweden

New member
Det är den västen jag tittat på.

Har inte tänkt på skyddsjacka alls innan men Alpinestars Bionic ser riktigt bekväm ut.
Jag noterar att de inte har det sk njurbältet, spelar det någon roll?
Vilken skyddsklass ligger Bionic i?

Sen är det frågan om skillnad i funktion motiverar prisskillnaden på ett Bionic Tech och ett Bionic Pro?
Tech ser mest ut att vara luftigare, någon annan större skillnad ser jag inte på bild iaf.

Ska leta reda på en butik med den jackan så man kan prova och bilda en egen uppfattning.

David

Det var inte meningen att peka på en specifik skyddsjacka, det var mer en generell grej för att kanske väcka tanken.
Tydligen har Polisen valt dom här till sina tvåhjulingspiloter:

http://www.nifamc.se/proton-p-491-c-155.aspx

View attachment 7074

Nu saknar ju just den modellen ryggskydd så det måste man komplettera med.
Men det finns gott om skyddsvästar att välja bland, både med och utan ryggskydd.

Och det var lite det jag menade; ta en tur till närmaste handlare, titta, prova, känn och kläm, skaffa dig en uppfattning om vad som finns och vad som passar just dig.

Hojja lugnt.

/B
 

Krokmark

New member
Ok, men jag har blivit tipsad på annat håll om just Bionic.

Jag vill ha en jacka med ryggskydd integrerat och då i level 2.

Problemet är bara att utbudet på MC-butiker i Växjö är lite skralt.
Den ena genomgår rekonstruktion och de andra har lite luckor i utbudet, men jag ska absolut ägna dem ett besök och testa det de har.

Tack sålänge

David
 

Skye

Kör Mycket!
Så varför har inte en kedja som endast säljer MC-utrustning och tillbehör - inga hojar och inga originalreservdelar fyllt upp detta vakuum...?
Bara rakt in och börja karva guld med tårtspade - den uppsplittrade svenska marknaden med sina små försäljningsstånd inklämda mellan motorcyklarna måste ju vara ett enkelt sätt att både öka omsättning och vinst.
Eller...?

H

Meh.. Hampe? Vi har ju biltema. Typ liknande inköpskanaler som Louis och liknande kvalité.

T-bax till tema skyddsväst.

Biltema har en skyddsväst med Ryggskydd. Tyvärr vet man inte om hur den är klassad trots CE-märkning. Det är väl först när olyckan är framme man vet om det skyddar. Jämfört med andra ryggskydd så fungerar det. Sedan är armarna löstagbara. Samma skydd saluförs med en mängd olika namn.
Fox, B-square, Pro-biker (Ett Louis märke), Scoyco med fl.

Class 1 eller Class 2? Kan enbart Lidl ryggskydd slå de flesta på fingrarna med sina class 2 ryggskydd, som verkligen håller class 2 och för det priset?
http://jofama.se/mcsm/tests/Bike ryggskydds test -08.pdf

Ok, att Jofama skryter med detta, men B-square ett Kina märke som Lidl fick tag på till en tredjedel av priset.

Har köpt jackor med CE-märkta ryggskydd i och då är såna där sittlappar i bättre kvalité.
C23-695.jpg



Så kända namn svarar inte alltid för kvalité, inte heller högre pris. Speciellt inte som det är samma vara från samma fabrik ursprungligen. Samma skydd kan alltså variera i pris från 250 - 1250 kr beroende på vad det står för "tag" på njurbältet.
 

Krokmark

New member
Lidl?

Var in till Flying Eagle idag och testade en Knox Urban men det var inget för mig.
På Mickes Motor så fanns det ett AS Bionic till MX men det kändes lite klumpigt.
Har starkt börjat fundera på Halvarsson Proton med ett level 2-skydd till ryggen.
Någon som har testat just Proton?
Har läst att bröstplattorna är lite väl bulliga och stora.

Det är som sagt svårt att få tag i jackor att testa i Växjö.
Mickes säljer AS Bionic men bara på beställning... ?
Konstigt att de med riktiga butiker har dålig lönsamhet.... NOT!

David
 

Skye

Kör Mycket!
ja, läser du pdf filen som var länkad så var den inkluderad i ett test. Lidl brukade ha en mc-vecka på våren i sortimentet på vissa utvalda saker och fynd kunde hittas.
 
Top