val av klädsel?

Bactius

New member
Hej
Jag har ett litet dilemma. Jag ska tillsammans med några vänner resa Borlänge - Kinnekulle t.o.r och där deltaga i SMC-kurs under två dagar (denna helg). För mig är det första gången på bana och jag ska deltaga endast på fredagen och göra steg ett med långsam grupp.
Mitt dilemma består i att jag inte vet om jag ska åka i skinnställ eller allväder. Är det för det första okej att deltaga i allväderställ? Om tillåtet; är det dumt? När du gör en liknande resa, har du med dig både och (skinnställ i packningen tar lite plats om jag säger så)? Mitt problem är att jag inte hunnit använda skinnstället ännu och mitt andra är så skönt att åka i. Jag vet dessutom hur jag ska klä mig i det. Vädret ser ut att bli växlande med regnskurar. Hoppas nån kan hjälpa mig med goda råd.

/Jan
 

Blåflagg

New member
Klädval

Kört ett antal BKK dagar i mitt allvädersställ och det funkar kanon. Om du kör steg 1 i grönt (långsam) så kommer det att bli hur bra som helst. Hastigheten kommer inte att vara mycket högre än vanlig landsvägskörning (tror jag)

Fördelen är att du inte behöver bryta körpass för att kränga av och på regnställ utan kan koncentrerar dig på körningen. Köra i regn på bana är en bra erfarenhet.

Dock om du fortsätter med banörning och kommer upp i snabbare grupper kanske skinnställ är att föredra då skydden i stället sitter fastare mot kroppen. Alternativet för ditt allväderställ är någon form av skyddsjacka.

I vilket fall som helst kommer du dock att gilla bankörning :D
 

Bengt Allevad

New member
Kom du i ditt textil-ställ:) I synnerhet om du väljer långsam grupp blir du inte ensam i den typen av klädsel.
Ett sprillans nytt skinnställ som du inte är bekväm i, kan inverka sämre på din körning än vad det, denna din första SMC-kurs på bana, tillför i säkerhet.

Se däremot till att du har ett kroppsnära rygskydd och förlita dig inte på eventuellt inbyggt ryggskydd i jackan.

Vi ses på fredag på Kinnekulle.
 

Bactius

New member
Tack för era svar. Det underlättar enormt att höra att andra kommer att ha sådana kläder. Jag har bestämt mig för att köra med textil.

Ses på fredag

/Jan
 
Top