Så spelar det nog ingen större roll vilken typ av mitträcke man har i det läget. Om man kör in i det så lär ju den arma kroppen fortsätta luftburen över räcket och sannolikt då landa på motsatt körbana.
Om det inte finns något mitträcke alls så finns dock chansen att man klarar manövern men å andra sidan finns ju risken att man frontar något i sitt eget körfält när någon i motsatt riktning vinglar eller kör om.
Livet innehåller en massa svåra val!
Detta är ett kopierat inlägg från Arbetarbladet idag den 26 aug. Alla får tycka vad man vill, MEN detta inlägg avslutas med önskan om attitydförändring genom varseljacka/väst!! ALLA mc-åkare, läs o ta åt oss!
"Som motorcyklist måste jag hålla med det första inlägget, det fr "John-John". Förstår vi inte varför (vajer-) räckena finns är det nog dags att förbjuda mc på de vägsträckor som har dessa trafiksäkerhetshöjande anordningar.
Som motorcyklister är vi väl medvetna om att andra typer av räcken funnits under lång tid och de kan jag inte heller säga ser så inbjudande ut att kollidera med, MEN ÄVEN DE finns av en orsak. Kan vi inte en gång för alla acceptera att olyckor kommer alltid att existera, att det är FÖRARBETEENDET som (oftast) orsakar olyckorna (ibland kopplat till för hög fart men inte kopplat per automatik!!) och att vi förare just genom vår attityd till trafikbeteendet kan göra skillnaden mellan olyckorna som tyvärr alltid kommer att ske och olyckorna som vi styr över själva!
PS! GUL VARSEL (reflex) -JACKA/VÄST är en MYCKET GOD BÖRJAN PÅ EN KLART BÄTTRE ATTITYD I TRAFIKEN!!!!!
/ MC är underbart!!"
Varför inte ge "Värsta Vägars Pris" till Sveriges alla vajervägar att delas solidariskt mellan VTI ock Vägverket. En sågtandad rondell är väl en bagatell i jämförelse med hundratals mil av potentiell livsfara för oskyddad trafikant?
Tack för tipset Ove!