Vajerräcken..

JanneS

New member
Å andra sidan...


Så spelar det nog ingen större roll vilken typ av mitträcke man har i det läget. Om man kör in i det så lär ju den arma kroppen fortsätta luftburen över räcket och sannolikt då landa på motsatt körbana.

Om det inte finns något mitträcke alls så finns dock chansen att man klarar manövern men å andra sidan finns ju risken att man frontar något i sitt eget körfält när någon i motsatt riktning vinglar eller kör om.

Livet innehåller en massa svåra val!
 

Hayabuze

New member
Så spelar det nog ingen större roll vilken typ av mitträcke man har i det läget. Om man kör in i det så lär ju den arma kroppen fortsätta luftburen över räcket och sannolikt då landa på motsatt körbana.

Om det inte finns något mitträcke alls så finns dock chansen att man klarar manövern men å andra sidan finns ju risken att man frontar något i sitt eget körfält när någon i motsatt riktning vinglar eller kör om.

Livet innehåller en massa svåra val!

Japp många val är det..
Men sitter ett räcke i mitten så har du ju inget val egentligen pest eller kolera?
Är räcket dessutom konstruerat helt utan hänsyn till att en oskyddad trafikant har armar och ben som fastnar i stolpar och vajrar ...då är det riktigt BAJS med tanke på vilka summor som spenderas på detta "system"
 

Ove 60+

Active member
En lite anmärkning: Om man kör i samma hastighet som ett fordon som ligger före och det bromsar och jag måste göra en undanmanöver eller om jag kör på det så ligger jag helt enkelt för nära:eek: De flesta omkörningar man ser ute på vägarna påbörjas precis i ändan på fordonet före, precis som på bana där det inte finns någon mötande trafik. Om man drar sig lite bakåt får man fri sikt och kan planera bättre. Prova gärna.;)

Ang räcket: Ett slätträcke hade nog inte fångat upp hojen så han flugit över utan han hade nog istället kanat omkull men ändå själv hamnat på fel sida. Med riktig otur hade han träffats av en bil där men chansen är ganska liten för tät är normalt inte trafiken på våra vägar. Hamnar man däremot ett vajerräck kan man nog räkna sig som massakrerad:eek:

Oansvarigt av VV att satsa på trafikfarliga lösningar:mad:
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Problemet med samtliga räckestyper är det ni nämner; sitter motorcyklisten upp när han/hon kör in i det, är risken stor att man slungas över till andra körfältet. Hälften av olyckor MC/räcke är just av denna typ.
Dessutom är svenska räcken lägre än övriga Nordens, vi har en annan räckesstandard. Fråga mig inte varför, det bara är så.

Det finns bara en studie (Monash university) som jämfört betongräcken/vajerräcken. Betong IRL, vajer i dator. Betongräckets stora problem var att man slängdes över. Vajer att benet slets av eller fastnade samt att vajern ledde motorcyklisten in i stolpen. MC-föraren slungades sedan med huvudet före mot marken, på någon av räckets sidor.
Den studien och mycket annat material om räcken finns på denna sida: http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=1411
Pest eller kolera? Släta räcken är att föredra har SMC sagt i en skrivelse till Vägverket som vi ännu inte fått svar på. http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=6360
 

Ermino

New member
Vajerräcken mm

Detta är ett kopierat inlägg från Arbetarbladet idag den 26 aug. Alla får tycka vad man vill, MEN detta inlägg avslutas med önskan om attitydförändring genom varseljacka/väst!! ALLA mc-åkare, läs o ta åt oss!

"Som motorcyklist måste jag hålla med det första inlägget, det fr "John-John". Förstår vi inte varför (vajer-) räckena finns är det nog dags att förbjuda mc på de vägsträckor som har dessa trafiksäkerhetshöjande anordningar.
Som motorcyklister är vi väl medvetna om att andra typer av räcken funnits under lång tid och de kan jag inte heller säga ser så inbjudande ut att kollidera med, MEN ÄVEN DE finns av en orsak. Kan vi inte en gång för alla acceptera att olyckor kommer alltid att existera, att det är FÖRARBETEENDET som (oftast) orsakar olyckorna (ibland kopplat till för hög fart men inte kopplat per automatik!!) och att vi förare just genom vår attityd till trafikbeteendet kan göra skillnaden mellan olyckorna som tyvärr alltid kommer att ske och olyckorna som vi styr över själva!
PS! GUL VARSEL (reflex) -JACKA/VÄST är en MYCKET GOD BÖRJAN PÅ EN KLART BÄTTRE ATTITYD I TRAFIKEN!!!!!
/ MC är underbart!!"
 

Ove 60+

Active member
:mad: Kan för min del bara tycka att vajerräcket är ett resultat av hjärnsläpp hos VTI och VV!
Man behöver bara titta på det för att konstatera följande:

- Livsfarlig konstruktion för oskyddade trafikanter, vid direktkontakt och om mötande bil rör räcket skjuter det delar över i mötande körfält(plastbitar, klammer och ibland stolpar).

-Fordon som kör in i räcket kommer en bra bit in i mötande fil innan den ev förs tillbaka till rätt sida. Tyngre fordon, typ lastbil och buss, tar sig lätt över på fel sida.

-Skadat räck med liggande stolpar är inget man vill komma i kontakt med och då genar gärna vajrarna, om det hänt i en kurva, och ligger i körfält.

-Skaderisk för personal som skall reparera i trafikmiljön. Olyckor har även hänt vid hantering av själva räcket.

Skulle föredragit en intelligent lösning. Har påpekat för VV men mötts av attityden "Ja folk bara klagar...." (sant!), dessutom på gnällbältesdialekt. :p
 

Hayabuze

New member
Detta är ett kopierat inlägg från Arbetarbladet idag den 26 aug. Alla får tycka vad man vill, MEN detta inlägg avslutas med önskan om attitydförändring genom varseljacka/väst!! ALLA mc-åkare, läs o ta åt oss!

"Som motorcyklist måste jag hålla med det första inlägget, det fr "John-John". Förstår vi inte varför (vajer-) räckena finns är det nog dags att förbjuda mc på de vägsträckor som har dessa trafiksäkerhetshöjande anordningar.
Som motorcyklister är vi väl medvetna om att andra typer av räcken funnits under lång tid och de kan jag inte heller säga ser så inbjudande ut att kollidera med, MEN ÄVEN DE finns av en orsak. Kan vi inte en gång för alla acceptera att olyckor kommer alltid att existera, att det är FÖRARBETEENDET som (oftast) orsakar olyckorna (ibland kopplat till för hög fart men inte kopplat per automatik!!) och att vi förare just genom vår attityd till trafikbeteendet kan göra skillnaden mellan olyckorna som tyvärr alltid kommer att ske och olyckorna som vi styr över själva!
PS! GUL VARSEL (reflex) -JACKA/VÄST är en MYCKET GOD BÖRJAN PÅ EN KLART BÄTTRE ATTITYD I TRAFIKEN!!!!!
/ MC är underbart!!"

Men det är väl för höge farao det som jag menar !!
I klartext : Olyckor händer och kommer att hända men man behöver inte acceptera att myndigheterna monterar skyddsräcken som KAN ställa till mer skada än nytta. Varsel västar och xenonstrålkastare i all ära men inget kan ersätta en god chaufför med det menar jag att man är medveten om sin oskyddade situation och agerar därefter. Gå broms och kurvkurser kan du inte hantera din hoj så blir ingenting rätt vid oväntade situationer.
 

Blazer

New member
Idag när jag var ute och åkte hoj (blev ca: 15 mil i regnet) så passerade jag den nyrenoverade delen av E18 väster om Västerås. Det verkar som att man har satt dit några plasthylsor över stolparna vid vajerräckena så att de blir runda istället för de vanliga ”osthyvelstolpen”, eller om det är nya runda stolpar man har börjat med. Vet inte om det är någon form av provsträcka eller vad det kan vara. Oavsett så ser det något humanare ut.
 

Ove 60+

Active member
Varför inte ge "Värsta Vägars Pris" till Sveriges alla vajervägar att delas solidariskt mellan VTI ock Vägverket. En sågtandad rondell är väl en bagatell i jämförelse med hundratals mil av potentiell livsfara för oskyddad trafikant?
 

HåkanP

New member
Kanträcke på motorväg

En annan typ av räcke är ju kanträcken på motorväg. Den nya E6:an igenom Bohuslän är fylld av dem, så fort slänten lutar över 20 cm och därmed försvinner fina avåkningszoner i breda grässlänter, ofta med tillhörande svaga absorberande vallar och viltstängsel, vilka närmast borde kunna fungera som säkerhetsnäten i en störtloppsbana. Varför måste all trafikplanering sakna mc perspektiv. Skulle mycket hellre välja den avåkningen än vara delaktig i en seriekrock eller dylikt.
 
Top