Vajerräcken skrotas!

Hampe

Skriver massor!
Ja, det är ett hån utan dess like att pengafrågan blir det som stoppar nyuppsättningen,
9 döda motorcyklister bara i år mot felaktigt utformade och utplacerade räcken förbigås med fullständig tystnad.

Ett vidrigt uttalande, Bilistverket!




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Länken i TS där man "skrotar" räcken pga reparationskostnader är för höga är nu död.

Här har vi den nya vinkeln:
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/tr...r-dyrt-3611053

Man "tvekar" och skall "utreda" - men har hittat någon som sjunger räckenas lov efter att inte kunnat hantera sin bil.

Bil bil bil - hela reportaget nämner bara bil.
Inte MC, och inte lastbilar - vars olyckor ofta förvärras av felaktigt dimensionerade och placerade räcken.

Men, vad var att vänta?
Klart vi skall ha vajerräcken i Sverige. Vi skall bara hitta på några nya argument först.


Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag är en av många inom SMC som kontaktade Trafikverket direkt i morse. Nyheten stämde tyvärr inte, vajerräcken ska inte förbjudas. Jag ringde reportern på TV4. Han berättade argt att klippet var taget ur ett nästan tre minuter långt inslag. Det handlar BARA om underhållskostnader, inget annat. Orsaken är att det inom Trafikverket pågår ett arbete med att ta fram Livscykelkostnader för olika räckestyper. Ansvarig tjänsteman har semester just nu. Resultatet ska redovisas under 2017. Då ska frågan om vajerräcken avgöras till slut.
Reportern var VÄL MEDVETEN om den höga skaderisken för MC som krockar med vajerräcken. Har skickat en massa info till honom. Det är ingen idé att göra inslag om MC och räcken mitt i vintern. Däremot har han lovat att återkomma i vår.
 

Hampe

Skriver massor!
Orsaken är att det inom Trafikverket pågår ett arbete med att ta fram Livscykelkostnader för olika räckestyper. Ansvarig tjänsteman har semester just nu. Resultatet ska redovisas under 2017. Då ska frågan om vajerräcken avgöras till slut.

Hoppas dom vågar räkna med "dödscykelkostnaden" för alla motorcyklister som lemlästas i Trafikverkets räcken också.
Med den faktorn med i beräkningen kan ekvationen aldrig gå jämnt ut.



Reflektion:
Så Trafikverket sitter nu och räknar på det som Hawzheen Karim redan räknat fram och visade upp för mer än 5 år sedan?
http://www.dt.se/dalarna/borlange/vajerracken-okar-risken-for-skador

Vajert!


"Det är bara vi som kan forska och räkna. Alla andra kommer fram till saker vi inte tycker om"
Tragikverket
 

Bob Sweden

New member
Vem är "ingen"? Det är nog flera som kör Mc även på vintern !

"Flera" som i "flera på vintern än sommartid"?
Nja, nog för att vinterkörning har sin tjusning, men riktigt SÅ många är det inte som halkar runt i vintertid, det kan vi troligen enas om. :tummenupp

Självklart är det så att vi som kör vintertid existerar men det är nog troligen lättare att få uppmärksamhet för frågan om det är huvudsäsong.
Det är ju opinionsbildning, information och synlighet i pressen vi talar om.
Troligen bättre att vänta med att sälja sand i Sahara och is till eskimåer tills det finns ett reellt behov.

Självklart finns dom som badar isvak och har julgran i midsommartid, men det innebär ju knappast att reklambladet från den lokala handlaren är anpassat till just den individens önskemål... ;-)
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Vem är "ingen"? Det är nog flera som kör Mc även på vintern !

Visst är det så. Men, det är inte SMC som avgör vilka inslag TV4 nyheterna ska göra och när. Detta var det svar jag fick. TV4 nyheterna är mycket väl medvetna om problematiken räcke-MC och lovade inslag under MC-säsongen (vår-sommar-höst).
 

enhjuling

New member
Det enda som kunde förhindrat det där är riktiga poliser på vägarna som upptäcker farliga förare innan det smäller.
Men vi skall ju bara ha plåtpoliser och räcken så vi får nog se mer sånt tyvärr.

/Stefan
 

Ove 60+

Active member
Vajerräckens hållfasthet är som sytrådar när tyngre fordon kör på.
Inget att lita på när det smäller!
http://lokaltidningen.se/just-nu-ma...ycka-pa-e22-/20170112/artikler/170119920/1465

På bilden i artikeln kan man se en dödsfålla som det finns massor av runtom i riket - mitträck och sidoräck. I just det aktuella fallet kanske det inte spelade så stor roll för som jag tolkar bilden var det trailern som kom över på fel sida och jag vet inte hur andra sidan ser ut. Men kommer ett tungt fordon över mitträcket (eller ska man kalla det vägpyntet?) vill man gärna gira av ut på en säker avkörningszon vilket är omöjligt om man befinner sig i en fålla.

På den aktuella bilden finns dock en bergvägg som inte ser trevlig ut så det finns anledning till sidobarriär men då skulle också mittbarriären vara solid så att den klarar påkörning av tyngre fordon.

Prat om 0-visioner blir bara till trams om man inte ser på vägsäkerhet på ett seriöst sätt. :p TrV håller fortfarande på och hänger ut vajerräck trots att man sen länge, sen decennier, vet om olägenheterna med dem!!?? :confused:
 

IvanBoring

New member
Det finns tyvärr bara tre saker i trafikverkets strategi att försöka nå nollvisionen:
1: Sänk hastigetsgränserna till absurt låga nivåer.
2: Sätt upp fler fartkameror för att hjälpa till med punkt 1.
3: Sätt upp fler vajerräcken.

Att man kan vara så förbannat naiva att tro att detta ska hjälpa till att lösa nollvisionen är för mig en gåta. Men men, förmodligen sitter det personer på TV som är relativt högutbildade. Det innebär givetvis att teori går för praktik i deras tänkande. Eller som vi vanliga dödliga brukar tolka det: De saknar sunt förnuft. Statistiken visar ju sitt tydliga språk av ett misslyckande eftersom det dog fler personer i trafiken förra året än året innan (källa Motorrad.se) trots att man sänkt hastighetetsbegränsningarna på flera sträckor och satt upp fler fartkameror och vajerräcken.

Behöver man då vara Einstein för att räkna ut hur verkligheten ser ut??
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Det finns tyvärr bara tre saker i trafikverkets strategi att försöka nå nollvisionen:
1: Sänk hastigetsgränserna till absurt låga nivåer.
2: Sätt upp fler fartkameror för att hjälpa till med punkt 1.
3: Sätt upp fler vajerräcken.

Behöver man då vara Einstein för att räkna ut hur verkligheten ser ut??

Resultat av åtgärderna:
1. Hastighetsgränser som ligger under vad man kan kalla komfortfart leder till "hastighetsöverträdelser" och sämre statistik. De som följer reglerna drabbas av uttråkning och okoncentration och risken att somna vid ratten ökar.

2. Kängurukörning är vanligt redan nu men kommer att bli värre med flera skutt per sträcka. Ryckig körning är inte bra, särskillt som de som inte blir varnade av GPS;en ofta hårdbromsar inför kameran.

3. Nackdelarna är väl kända och finns även dokumenterade. Anledningen till att dom fortfarande sätts upp kan vara skrämseltaktik -dom är så farliga att folk aktar sig vilket märks på vägarna när trafiken går långsammare när det är en fil och farten sedan ökar när det är dubbla filer. Detta leder till att den som tänker köra om lyckas först så långt in på sträckan att det kan bli kärvt att hinna förbi innan det smalnar igen.

Nej man behöver inte vara något geni för att se bättre lösningar, det räcker med att vara ute i trafiken med öppna ögon. Att sitta vid ett skrivbord och köra på med "så gör vi här" är dock vad som gäller och vi ser ju resultatet både vad gäller väg- och järnvägstrafik. :(
 

HkanB

New member
Ingen vill och kan häda om man vill ha jobbet kvar.

Det finns tyvärr bara tre saker i trafikverkets strategi att försöka nå nollvisionen:
1: Sänk hastigetsgränserna till absurt låga nivåer.
2: Sätt upp fler fartkameror för att hjälpa till med punkt 1.
3: Sätt upp fler vajerräcken.

Att man kan vara så förbannat naiva att tro att detta ska hjälpa till att lösa nollvisionen är för mig en gåta. Men men, förmodligen sitter det personer på TV som är relativt högutbildade. Det innebär givetvis att teori går för praktik i deras tänkande. Eller som vi vanliga dödliga brukar tolka det: De saknar sunt förnuft. Statistiken visar ju sitt tydliga språk av ett misslyckande eftersom det dog fler personer i trafiken förra året än året innan (källa Motorrad.se) trots att man sänkt hastighetetsbegränsningarna på flera sträckor och satt upp fler fartkameror och vajerräcken.

Behöver man då vara Einstein för att räkna ut hur verkligheten ser ut??

Det har nog inte så mycket med teori och praktik att göra, som aktiva försök att inte häda, att inte svära i kyrkan om man så vill.
Enligt fastlagda dogmer så ser trafik och trafiksäkerhetsarbete ut på visst sätt och har en fastlagd inriktning. Nåde den som ifrågasätter på vilket sätt det än vara må, oavsett utifrån vilken utgångspunkt.

Det är alltså enligt min mening snarare så att det fattas beslut i karriärsbefrämjande syfte än beslut grundade i något som är ens i närheten av sunt förnuft.

Det går att dra vissa obehagliga paralleller till det oroväckande och märkliga tillstånd vårt rättsväsende, med Polisen som förlöpare, befinner sig i. Politik och dogmer parat med bisarr ekonomistyrning ger inte direkt någon valuta för pengarna. Lägg där till en Rikspolischef som saknar relevant utbildning och erfarenhet. Visst sjutton även en regionspolischef med lika imponerande som relevant meritförteckning.
Vi behöver spara 70-90 miljoner. Vi kommer inte att kunna rekrytera fler. Tvärtom behöver vi bli färre, säger Monica Hallberg, ekonomichef vid Region Syd.
Nog om polisen...

En myndighet som inte "tror på" informationskampanjer och inte heller verkar vilja se att de faktiskt i vissa fall bra åtgärder som vidtagits knappt längre går att få ut något mer av. Varje krona räddar allt färre liv.

Vi har tack och lov så pass få dödsfall i trafiken att varje enskilt plus eller minus slår stort igenom t.ex för oss motorcyklister.
Siffrorna är så låga i absoluta tal att vi börjar ge oss ut i statistikens träskmarker när man slår stort på trumman om mångprocentsförändringar när det bakom ligger en förändring på 1-3 i absoluta tal räknat. Det är sannolikt inte statistiskt signifikant och borde rimligen inte vara lämpligt att dra långtgående slutsatser utifrån ett sånt underlag.

Som jag skrivit förut och tyvärr kommer ha anledning att göra igen: Vill man rädda liv på riktigt och inte bara på papper så flytta över stora delar av Trafikverkets budget till vår sorgligt eftersatta psykvård. Det är i runda slängar [korr] 4-5 ggr fler som tar livet av sig än som omkommer i trafiken!

Trafiksäkerhetsarbetet borde omfokuseras från kassakisteförstärkande kameror mot utbildning, information...för vi går väl alla i skolan för att det gör nytta? Så då borde det väl också fungera här, eller?
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
En fråga, finns det någon trafikutbildning i skolan som är värt namnet längre. Jag kan inte tänka mig det för folk cyklar på vänster sida o på trottoarer däremot rider folk på trottoarer o lämnar sina högar efter sig. Cyklar rakt ut på övergångställen går rak över utan att kolla om någon bil kommer.
Nej folk har ingen koll vad som gäller bara dom kommer fram.
 
Top