Spontana reflektioner?
För att diskussionerna ska bli vettiga, måste man sluta att enbart diskutera faror – som om människans enda mål är att undvika faror. Skattbetalande motorcyklister bör ställa krav på hög framkomlighet med låga trafikolyckstal per körd distansenhet. Detta kan naturligtvis leda till ökade absoluta tal för trafikolyckor men det är ingen nettoförlust annat än möjligen för VV.
Ja – att chanstagningar i trafiken leder till förluster i form av trafikolyckor samt stora vinster i form av mobilitet, frihet och lyckliga människor. Om mc;ister generellt upplever vajervägar som farliga vägar och därför i stor utsträckning undviker dem, kommer absoluta förlusttal troligen (på dessa vägar) minska.
Med det kan man hävda att vajerräcken har positiva effekter – men bara om det enda målet är att reducera absoluta trafikolycksförluster. Men så är det ju inte – människor har också andra mål. Ett minskat absolut trafikolycksförlusttal kan nyttjas som argument för vajervägar, även om per distansenhet-förluster ökat.
För att diskussionerna ska bli vettiga, måste man sluta att enbart diskutera faror – som om människans enda mål är att undvika faror. Skattbetalande motorcyklister bör ställa krav på hög framkomlighet med låga trafikolyckstal per körd distansenhet. Detta kan naturligtvis leda till ökade absoluta tal för trafikolyckor men det är ingen nettoförlust annat än möjligen för VV.
Jag tror Olsson menar att vajerräcken får oss moppedister att välja en annan väg då vajrar är farliga för oss, och vips så har den vägens olycksstatistik blivit bättre. MEN syftet med att göra vägar säkrare ska aldrig vara att få potentiella brukare att låta bli att köra på den, då har man närmat sig problemet från fel ände, s.a.s.
Är det korrekt summerat. Olsson?
Isf håller jag med...
Undrar om någon fler med mig har uppmärksammat att det tydligen har skett några singelolyckor med vajerräcken där MC-förare förolyckats.
(Har försökt följa med i nyhetsrapporteringen)
Spontana reflektioner?
Det här kanske jag inte borde skriva eftersom det kan ge VägWaffe "bra" idéer.Javisst, exakt!Jag tror Olsson menar att vajerräcken får oss moppedister att välja en annan väg då vajrar är farliga för oss, och vips så har den vägens olycksstatistik blivit bättre. MEN syftet med att göra vägar säkrare ska aldrig vara att få potentiella brukare att låta bli att köra på den, då har man närmat sig problemet från fel ände, s.a.s.
Är det korrekt summerat. Olsson?
Isf håller jag med...
Ja "Flipperspel" var ju rätt benämning på den bilden. Gott om "bumbrar" och flexande sidor så man "bumprar" lite mer. Speciellt "kul" blir det för den stackars hojåkaren som kommer i vägen för flippret.Känns denna sektion otrygg eller kanske t o m farlig? Varför då? Är det bra eller dåligt och för vem/vilka och varför och när?
En bra sak jag kan komma på, är att alla de inblandade som medverkat till att staketen kom på plats hade avlönat arbete. Det var med andra ord bra för dem – då.
http://bp2.blogger.com/_SsHExsCe-jI/SDth7tYvHKI/AAAAAAAAAEY/5kDjE44vSpI/s1600-h/flipperspel.jpg