Vajerräcken och de första dödsfallen

P-O Noren

New member
Undrar om någon fler med mig har uppmärksammat att det tydligen har skett några singelolyckor med vajerräcken där MC-förare förolyckats.

(Har försökt följa med i nyhetsrapporteringen)

Spontana reflektioner?

Olsson

New member
Spontana reflektioner?

Ja – att chanstagningar i trafiken leder till förluster i form av trafikolyckor samt stora vinster i form av mobilitet, frihet och lyckliga människor. Om mc;ister generellt upplever vajervägar som farliga vägar och därför i stor utsträckning undviker dem, kommer absoluta förlusttal troligen (på dessa vägar) minska.

Med det kan man hävda att vajerräcken har positiva effekter – men bara om det enda målet är att reducera absoluta trafikolycksförluster. Men så är det ju inte – människor har också andra mål. Ett minskat absolut trafikolycksförlusttal kan nyttjas som argument för vajervägar, även om per distansenhet-förluster ökat.

För att diskussionerna ska bli vettiga, måste man sluta att enbart diskutera faror – som om människans enda mål är att undvika faror. Skattbetalande motorcyklister bör ställa krav på hög framkomlighet med låga trafikolyckstal per körd distansenhet. Detta kan naturligtvis leda till ökade absoluta tal för trafikolyckor men det är ingen nettoförlust annat än möjligen för VV.

Last edited:

P-O Noren

New member
För att diskussionerna ska bli vettiga, måste man sluta att enbart diskutera faror – som om människans enda mål är att undvika faror. Skattbetalande motorcyklister bör ställa krav på hög framkomlighet med låga trafikolyckstal per körd distansenhet. Detta kan naturligtvis leda till ökade absoluta tal för trafikolyckor men det är ingen nettoförlust annat än möjligen för VV.

Och med det menar du???

Linjus

New member
Ja – att chanstagningar i trafiken leder till förluster i form av trafikolyckor samt stora vinster i form av mobilitet, frihet och lyckliga människor. Om mc;ister generellt upplever vajervägar som farliga vägar och därför i stor utsträckning undviker dem, kommer absoluta förlusttal troligen (på dessa vägar) minska.

Med det kan man hävda att vajerräcken har positiva effekter – men bara om det enda målet är att reducera absoluta trafikolycksförluster. Men så är det ju inte – människor har också andra mål. Ett minskat absolut trafikolycksförlusttal kan nyttjas som argument för vajervägar, även om per distansenhet-förluster ökat.

Så låga trafikolyckstal per körd distansenhet och framkomlighet har inte med instinkten att undvika faror att göra?? Jag hänger nog inte riktigt med..

Rubbe

New member
Jag tror Olsson menar att vajerräcken får oss moppedister att välja en annan väg då vajrar är farliga för oss, och vips så har den vägens olycksstatistik blivit bättre. MEN syftet med att göra vägar säkrare ska aldrig vara att få potentiella brukare att låta bli att köra på den, då har man närmat sig problemet från fel ände, s.a.s.

Är det korrekt summerat. Olsson?
Isf håller jag med... ;)

Olsson

New member
Jag tror Olsson menar att vajerräcken får oss moppedister att välja en annan väg då vajrar är farliga för oss, och vips så har den vägens olycksstatistik blivit bättre. MEN syftet med att göra vägar säkrare ska aldrig vara att få potentiella brukare att låta bli att köra på den, då har man närmat sig problemet från fel ände, s.a.s.

Isf håller jag med... ;)

Javisst, exakt!

morsan

New member
Undrar om någon fler med mig har uppmärksammat att det tydligen har skett några singelolyckor med vajerräcken där MC-förare förolyckats.

(Har försökt följa med i nyhetsrapporteringen)

Spontana reflektioner?

Jag minns en under förra året. Har det varit någon i år?

Tyrannosaurus

New member

Isf håller jag med... ;)
Javisst, exakt!
Det här kanske jag inte borde skriva eftersom det kan ge VägWaffe "bra" idéer.

Om dom tar bort asfalt eller annan beläggning på alla vägar och ersätter det med sprängsten, då kommer dom att uppnå ett antal "positiva" effekter.

1. Nästan inga motorcyklister kommer att köra på vägarna med undantag för någon enstaka enduroåkare.
2. Dom som trots allt kör kommer att puttra fram på 1:an i 20 km/h.
3. Även övrig trafik kommer snart att försvinna.
4. Inga mer växthusgaser (ooops, OT, :eek: :D)
5. Skitbra, sa Bill. Brakskit, ska Bull :p

Där har ju VV det ultimata vapnet för att uppfylla den s.k. "nollvisionen", och det kostar inte ens så mycket, några väghyvlar och bergbilar lastade med stenen.

Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag skrev en nyhet för en tid sedan: http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=4305 VTI har undersökt alla dödsolyckor med motorcyklister på mitträckesvägar sedan 1998. Nio stycken har dödats, omkring 25 skadats svårt. Av de som dödats hade fyra kört in i räcket. Det som förvånar mig är att ingen kört in i sidoräcken som annars är det som är det vanligaste hindret vid sidan om vägen tillsammans med stolpar som dödar motorcyklister. Har frågat utredare Arne Carlsson ett antal gånger och han vidhåller detta.

Tyrannosaurus

New member
Känns denna sektion otrygg eller kanske t o m farlig? Varför då? Är det bra eller dåligt och för vem/vilka och varför och när?

En bra sak jag kan komma på, är att alla de inblandade som medverkat till att staketen kom på plats hade avlönat arbete. Det var med andra ord bra för dem – då.

http://bp2.blogger.com/_SsHExsCe-jI/SDth7tYvHKI/AAAAAAAAAEY/5kDjE44vSpI/s1600-h/flipperspel.jpg
Ja "Flipperspel" var ju rätt benämning på den bilden. Gott om "bumbrar" och flexande sidor så man "bumprar" lite mer. Speciellt "kul" blir det för den stackars hojåkaren som kommer i vägen för flippret.

Undrar vad VV har tänkte med när dom byggde den sträckan? :eek: