Vad tros det på gällande trafikverkets idé om "bygdevägar"?

Seth

New member
Vad tror ni på om detta?
"Nyligen blev så kallade bygdevägar färdiga runt om småorter i Helsingborg. Två separata körfält har gjorts om till ett enda i mitten på vägen. När motorfordon får möte ska de köra ut i vägrenarna. Vägrenarna ska i sin tur främst användas som gång- och cykelbanor."

https://www.youtube.com/watch?v=4smg1uDY-OQ
Jag anser att detta kan arkiveras i de mindre "smarta" lösningarna TV har

T.o.m polisen anser att det inte är så lyckat gällande bl.a trafiksäkerhet.

http://www.hd.se/2016-07-17/polisen-haller-med-okad-risk-for-olyckor-pa-nya-cykelvagarna

Känns bl.a inte så säkert uttänkt när projektledaren bl.a säger att:
– Motorfordon ska använda vägrenarna vid möte, dålig sikt eller om de känner sig otrygga, säger hon.

hur funkar det då gällande säkerhet om det är en cyklist ute i den dåliga sikten, är ju som en onödig inbjudan till ev påkörning
 

Bansaie

New member
Inte en helt ny idé. Vi har minst en sån häromkring sen ett antal år tillbaka.

Bra idé? Inte vet jag, men den totalsågas i.a.f. på Sporthoj.
 

Diversion

New member
Inte en helt ny idé. Vi har minst en sån häromkring sen ett antal år tillbaka.

Bra idé? Inte vet jag, men den totalsågas i.a.f. på Sporthoj.

Klart det är idiotiskt. Vad jag förstår så är en del av dessa 50-vägar eller t.o.m 70 vägar. Vad händer när man inte har fri sikt? Vad händer när man får möte och en cyklist finns på en vägren. Vad händer när han/hon i den andra bilen är en gammal människa eller en med dålig stresstolerans?
 

Ove 60+

Active member
:confused: Förmodligen har TrV varit utomlands på studiebesök - Indien eller liknande land där man har grusvägar med asfaltsremsa i mitten. Principen där är att den som är av högst kast har företräde och dom av lägre kast ska kasta sig undan. :p

Tanken här är väl att den som är tjockast vinner annars får man väl göra upp genom chickenrace. :angel: :tummenupp

TrV; uppfattning om trafiksäkerhet kan man mest bara ruska på huvudet åt - men det är vi trafikanter som får leva (eller dö) med galenskaperna... T.ex. hur många år har vi inte levt med Tingvalls mördar- och massakrerarräck som tydligen fortfarande sätts upp för att minera nya vägar. På breda E-vägar gäller 80 långa sträckor så att det sker olyckor pga att förarna somnar av leda. Hur är hastighetsgränsen tänkt att bli på "bygdevägen"- 70?
 
Last edited:

jan-olovj

New member
Detta är ju helkass när cyklister och gångtrafikanterna känner sig säkra innanför strecket och så kommer en bil med möte och kör på dem.
Då måste det vara bättre att inte ha något mittenstreck alls för då måste alla vara mer vakna och kliva åt sidan som man gör på mindre vägar och det funkar utmärkt.
Detta måste vara ett påhitt av en nyanställd som vill utmärka sig, men det ligger i linje med övrigt trams som trafikverket hittar på.
Det är faen att vi skall avlöna sådana som inte kan bättre.
 

badForm

New member
Jag var helt övertygad om att någon gjort den där filmen som ett skämt. Chockerande att upptäcka att det var på riktigt!

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
 

Hojkul!

New member
Men va fasiken...
Janet van der Muelen. Vilken planet kommer hon från? Verkar ju leva i sitt eget universum.

"I vissa partier är det ingen skillnad från tidigare situation, man ska inte riskera att få en bil mitt emot sig. Där kör man till höger. Då kan man precis som tidigare möta en cyklist på sin sida."

Förlåt, jag förstår inte...? "... man ska inte riskera..." Är det cyklisten som inte ska riskera att "få en bil mitt emot sig"? Var kör man till höger? Det gör man väl alltid, eftersom högertrafik för motorfordon + cyklar fortfarande gäller i det här landet.
"... möta en cyklist på sin sida." VA??? Man kan väl för bövelen inte MÖTA en cyklist på sin sida - i så fall har det helt plötsligt blivit Vänstertrafik. Det är väl ändå fortfarande högertrafik för motorfordon och cyklister?! Hoppas jag innerligen.

Det som faktiskt är bra med den där "instruktionsfilmen" är att de som promenerar gör det på Vänster sida och den som cyklar gör det på Höger sida. Precis som det alltid bör göras, vart man än går och cyklar.
(Men det är tydligen Obegripligt svårt att förstå för många människor. De går nämligen på höger sida... Inte särskilt lyckat eftersom man då riskerar att cyklister eller motorfordon kör på en bakifrån. Särskilt då många använder lurar och inte hör någonting om vad som händer runtomkring sig...))

("Tapatalk"? = "Tappat talförmågan" = skriva ord och skicka :) )
/H
 
Last edited:
Top