Vad menas med Godkänd säkerhetsutrustning?

vovvelivovven

New member
Hej!
Relativt ny medlem ( jag var med på 70 och 80-talen men är tillbaks som återfallsknutte ) har jag funderat på gruskurser. Men jag ser att man kräver godkänd säkerhetsutrustning.

Vad avses med detta? Jag kör inga bantävlingar eller annat, bara nöjeskör samt en del veteran-MC-rallyn.


Undrar Ingvar
 

vovvelivovven

New member
Tack för snabbt svar Maria!

Jag inser att SMCs gruskurser inte är något för mig med dessa krav. Nästan inget av det jag använder har den information som enligt infobladet daterat 2011.01 krävs.... Dessbättre kan jag trösta mig med att det inte finns några SMC-kurser i min närhet Borås. Dessutom är det jag anser behöva lära mig snarare hur jag skall reda upp en situation med lösgrus på asfalt.
Undrar hur många som nekas deltaga i SMCs kurser bara för att man inte kan uppvisa korrekt info på svenska för sina handskar...



När jag tittar närmare så duger inte ens det jag köpt i välkända* MC-butiker under senare tid:

MC-stövlar Alpine Stars köpta maj 2016 - förvisso CE-märkta men den bifogade boken med ytterligare info om godkännande, skötsel etc på en massa språk varav även svenska - här finns inte just den modellen jag har med i förteckningen av de modeller som CE-certifieringen avser. Framgår ej vilken skyddsnivå.

Ryggskydd Scott köpt september 2015 - här hittar jag inte var certijieringen utförts och inte heller vilken skyddsnivå det har. Beteckningen skulle kunna peka på skyddsnivå 2, men det går inte att avgöra (Scott CR II Back Protector (D30 Viper Plate)

Handskar Halvarssons köpta juli 2015 - ingen CE-märkning alls - På ena sidan av följelappen har man stavat Malung fel - MALUND - detta skulle tyda på en förfalskning som i all ärlighet iallafall inte har satt på falsk CE-märkning.


'Not - dessa butiker har varit verksamma minst 35 år - så länge överlever inte någon som säljer grejer med tveksamt ursprung och utan gällande CE-krav. Jag vill inte hänga ut min favoritbutik - här köpte jag min första hjälm 1967 (Tommy, ljusblå Jet-hjälm) - ja på den tiden var det annars toppluva eller barhuvat när jag körde min Silverpil. Här kunde jag beställa ett Halvarssonsställ i getskinn med ryggskena 1979 (eller 1980) - ryggskena var relativt okänt i Sverige men ena av bröderna Halvarsson som jag träffade i Köln på MC-mässan sa att dom kunde ordna detta.


Bästa hälsningar från ett snöigt Borås // Ingvar
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
VUF VUFF vovvelivovven,

en snabb kommentar..

På en SMC kurs vill dina stövlar vara väldig exemplariska fina och tip topp godkända, så även ditt ryggskydd och dina handskar.
Kommer du med ditt Halvorsson från 1980, får Du säkert en rekomendation om att önska dej ett mera modernt ställ - vart skydden sannolikt vill vara bättra..
Om jag var Chef ute på kursen sku jag absolut låta dig delta i kursen..

I mina snart 15 år eller hur lång tid det nu är jag har varit insyltat i kursverksamheten, har jag endast vid ett tillfälle haft problem - och det fixade vi på plats med lite låna bytte hjälp från andra deltagare..

Lycka till... Och välkommen, självfallet..

 

vovvelivovven

New member
Vuf vuff själv Gamle Danske Fidus,

Ack ja - jag blev förvånad över hur bristfällig dokumentation jag har på mina relativt nya grejer. Jag har under senare delen av mitt yrkesverksamma liv haft en hel del med såväl CE-certifieringar så väl som skydds/arbetsmiljöfrågor att skaffa.

Närmsta gruskursen är i Uddevalla, 13 mil att köra, i detta fall med en NV36 (Army Sixdays) som är i orört originalskick sedan 1953, perfekt med sin helkapslade kedja och alla skrap- och rost-märken, men främst eftersom det är en gammal körskole-MC där tyvärr endast några spår av dubbelkommando för koppling och bakbroms finns kvar.

Oavsett om jag ger mig på en gruskurs eller inte - tack för svaren.

Bästa hälsningar // Ingvar i ett ruggigt Borås
 

Nomad

New member
En av anledningarna jag aldrig deltagit i någon SMC kurs, trots att jag troligtvis hade behövt det. Jag klev ju liksom på en MP3 på 250 kubik från en 30 moppe så det finns nog kompetensbrister. Var rätt sugen tills jag så kraven för skyddsutrustning. Jag tänker inte byta ut utrustning för 15+k bara för att SMC tramsar om CE godkänt skydd.
 

jan-olovj

New member
Trams, det heter självbevarelse, självkart skall man använda godtjända skydd och inte kostar det 15000.
 
Last edited:

jan-olovj

New member
Trams, det heter självbevarelse, självkart skall man använda godtjända skydd och inte kostardet 15000. Qatar Q
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
En av anledningarna jag aldrig deltagit i någon SMC kurs, trots att jag troligtvis hade behövt det. Jag klev ju liksom på en MP3 på 250 kubik från en 30 moppe så det finns nog kompetensbrister. Var rätt sugen tills jag så kraven för skyddsutrustning. Jag tänker inte byta ut utrustning för 15+k bara för att SMC tramsar om CE godkänt skydd.

Så länge du har utrustning avsedd för motorcykelbruk lär ingen ifrågasätta dig vid ett SMC-jippo.
Punkt.

Nojja mindre. Hojja mer.
 

HkanB

New member
En av anledningarna jag aldrig deltagit i någon SMC kurs, trots att jag troligtvis hade behövt det. Jag klev ju liksom på en MP3 på 250 kubik från en 30 moppe så det finns nog kompetensbrister. Var rätt sugen tills jag så kraven för skyddsutrustning. Jag tänker inte byta ut utrustning för 15+k bara för att SMC tramsar om CE godkänt skydd.
Om du betalat så pass mycket och köpt på ett "vettigt" ställe så är sannolikt grejorna redan CE-Märkta. Det säljs inte mycket idag som inte är det. Annars så går det att t.ex komplettera med ett CE-märkt separat ryggskydd. F-n vet om det är trams oavsett pris? Din säkerhet är väl inget att tramsa om eller värderar du din egen hälsa så lite?
Kurs eller inte, tål din kropp mer om du kraschar/blir inblandad i olycka ute på allmän väg?

Jag har inte ens den blekaste om mitt skinnställ är CE-märkt eller vilken kvalisort det ev. är på märkningen av de skydd som sitter i. Ingen har någonsin frågat och jag har aldrig undrat. Som skrivits ovan, det mesta bättre än födelsdagssviden och hjälm bruka duga om det innebär handskar, kängor och minst ett lager till.
 

OH-

Member
Men för sjutton, ni svarar men ni läser inte! Inte verkar ni förstå en gnutta humor eller sarkasm heller.

Vad ursprungspostaren pekar på är ju faktiskt att vi sprider information / regler som inte funkar i realiteten. Redan i affären kan det vara svårt att hitta information om exakt vilka certifieringar skyddsutrustningen har. Ett år senare är det komplett omöjligt om man inte har ett arkiv istället för ett hem.

Sen skriver ni att vi själva inte alls bryr oss om informationen vi sprider utan att bedömningen i realiteten utgår från någon sorts "sunt förnuft". Hela verksamheten skulle väl certifieras? Då är det klart viktigare att vi är konsekventa än att vi har skrivit vackra dokument. Skall vi kunna försvara vad vi vill och gör så får någon ta och avlägsna den felaktiga informationen och göra ett ärligt försök att beskriva vad vi verkligen vill och gör. Och ja, informationen är felaktig, inte för att det är fel på kraven i den utan för att det inte är krav vi vill ställa eller verifiera.
 

Nomad

New member
Trams, det heter självbevarelse, självkart skall man använda godtjända skydd och inte kostar det 15000.

Du har rätt, det kostade 16 000. 1890 dollar.

Så länge du har utrustning avsedd för motorcykelbruk lär ingen ifrågasätta dig vid ett SMC-jippo.
Punkt.

Nojja mindre. Hojja mer.

Jo, avsedd är den. Men vill någon SMC nisse se en CE märkning spelar det ingen roll hur många DOT eller NHTSA krav den klarar.

Om du betalat så pass mycket och köpt på ett "vettigt" ställe så är sannolikt grejorna redan CE-Märkta. Det säljs inte mycket idag som inte är det. Annars så går det att t.ex komplettera med ett CE-märkt separat ryggskydd. F-n vet om det är trams oavsett pris? Din säkerhet är väl inget att tramsa om eller värderar du din egen hälsa så lite?
Kurs eller inte, tål din kropp mer om du kraschar/blir inblandad i olycka ute på allmän väg?

Jag har inte ens den blekaste om mitt skinnställ är CE-märkt eller vilken kvalisort det ev. är på märkningen av de skydd som sitter i. Ingen har någonsin frågat och jag har aldrig undrat. Som skrivits ovan, det mesta bättre än födelsdagssviden och hjälm bruka duga om det innebär handskar, kängor och minst ett lager till.

Som sagt, byta ut utrustning, inte köpa. Jag har fullgod utrustning som fungerade ytterst bra för en bekant lär han la sin hoj på motorvägen. Köpte direkt samma kit efter att ha sett hur bra han klarade sig. Problemet är att det inte är CE märkt då den inte är ämnad för den europiska marknaden. Det är just detta trams som irriterar mig. Bara för att något inte är CE märkt betyder det inte att det inte är bra utrustning.

Jag har fått böter av snuten för att jag inte använde godkänd hjälm. Han tyckte att det var bättre att jag sticker till biltema och köper någon skithjälm för 500 spänn än att fortsätta köra med den livsfarliga DOT/Snell hjälmen som inte är CE (ece) märkt... Jag skiter i CE märkningen. Den hjälmen är tusen gånger bättre än biltemas dyraste, för att inte nämna billigaste.
 

OH-

Member
...
MC-stövlar Alpine Stars köpta maj 2016 - förvisso CE-märkta men den bifogade boken med ytterligare info om godkännande, skötsel etc på en massa språk varav även svenska - här finns inte just den modellen jag har med i förteckningen av de modeller som CE-certifieringen avser. Framgår ej vilken skyddsnivå.

Ryggskydd Scott köpt september 2015 - här hittar jag inte var certijieringen utförts och inte heller vilken skyddsnivå det har. Beteckningen skulle kunna peka på skyddsnivå 2, men det går inte att avgöra (Scott CR II Back Protector (D30 Viper Plate)

Handskar Halvarssons köpta juli 2015 - ingen CE-märkning alls - På ena sidan av följelappen har man stavat Malung fel - MALUND - detta skulle tyda på en förfalskning som i all ärlighet iallafall inte har satt på falsk CE-märkning. ... // Ingvar

Hej igen! Marias länk verkar inte fungera, verkar vara gammal, se https://www.svmc.se/smc_filer/SMC c...kyddsklader_for_motorcyklister2018_03_web.pdf

Där framgår att stövlar och handskar enbart kan CE-märkas för yrkesbruk, dina är ur den synpunkten OK. Ryggskydd däremot finns det europeiska krav på och borde ha CE-märkts. Som vanlig konsument bör det räcka att man kollar att märket sitter där, orimligt att man skall kolla var, vem och hur märkningen skett.

Så, om någon märkning skall kollas vid kurserna så är det knä, armbågs osv skydd (och vem vill plocka ur dem, dom flesta har ju skydden i kläderna), ryggskydd och hjälm https://www.svmc.se/smc_filer/SMC c..._A4_Hjalmar_for_motorcyklister2018_03_web.pdf

Ingen mening att diskutera krav som inte finns.
 

Niklasinorr

New member
Hej!

Vi körde precis gruskurs i helgen och det var alla typer av motorcyklar och alla typer av människor som var där. Vår åsikt är att vi endast kan kräva det som är lagstadgat såsom hjälm. Vi godkänner alla typer av utrustning i övrigt eftersom staten godkänner att man kör med detta på gatan.

Vi stoppar ingen om de har laglig utrustning och körkort, däremot så pratar vi om vad man bör ha på sig när man kör motorcykel. Vi som jobbar med mc-utbildning och har gjort så i många år har också sett konsekvenserna av att inte använda bra grejer. Trasiga axlar, knän, fingrar, händer, fotleder, ryggar osv och då menar jag "enklare" olyckor där ingen dör eller blir svårt skadad, den typ av olyckor som aldrig när media men innebär stort lidande och långvarig rehab. Skador som kan undvikas om man har på sig vettiga skyddskläder helt enkelt.

Bild från en av våra knixkurser :)

View attachment 8086
 

Y62.se

Member
I senaste MC-folket står "fullgod säkerhetsutrustning och vi rekommenderar ryggskydd". Min fyrkantiga hjärna säger att man inte behöver ryggskydd men allt det andra måste vara tipptopp men inte behöver vara godkänt?
Ni som svarade på trådskaparens mycket relevanta fråga kan väl skriva i vilken roll ni svarar, då blir tolkningen lättare. Det är ju skillnad på om en tratt som jag tycker något och en instruktör vet.
Själv är jag känd för att tolka instruktioner och order bokstavligt :tummenupp
 

gundj

New member
När man talar om att mc-utrustning är C E-märkt får man vara noga med att kontrollera vilken del av utrustningen den gäller.
Om man tar exemplet med en textiljacka så borde den ha en trave C E-lappar stor som en kortlek för att få med allt.
Det finns C E-krav för yttertyg, foder, dragkedjor, neoprenkrage, reflexerna och så skydden, dels armbåge och axlar men även ett för ryggskydd.
Det finns säkert ett krav på sytråden också.
Alltså är det inte säkert att en C E-lapp på insidan verkligen påvisar att jackan är säker, den kanske bara har ett ickeallergent foder.
C E-märkning är dessutom en märkning som ofta inte ställer några krav på tillverkaren, det är fritt att sy dit märkena utan prov och istället ta risken för böter och skadestånd om något skulle hända.
För att göra allt ännu svårare finns ju nu CE som står för China Export, eller ibland China Engineered.
De båda symbolerna äv väldigt lika, som av en händelse. https://sv.wikipedia.org/wiki/CE-märkning#/media/File:CE_marks.jpg

När det kommer till Mc-kläder och skydd skulle jag inte chansa, kända märken och seriösa butiker minskar risken för att få dåliga grejer, tyvärr lockas väl även de seriösa av att importera billiga saker och sälja under eget märke, det kan ju vara bra, men hur ska man veta, det tar ju några år innan tillräckligt många använt produkterna.
 
Last edited:

Seth

New member
När man talar om att mc-utrustning är C E-märkt får man vara noga med att kontrollera vilken del av utrustningen den gäller.
Om man tar exemplet med en textiljacka så borde den ha en trave C E-lappar stor som en kortlek för att få med allt.
Det finns C E-krav för yttertyg, foder, dragkedjor, neoprenkrage, reflexerna och så skydden, dels armbåge och axlar men även ett för ryggskydd.
Det finns säkert ett krav på sytråden också.
Alltså är det inte säkert att en C E-lapp på insidan verkligen påvisar att jackan är säker, den kanske bara har ett ickeallergent foder.
C E-märkning är dessutom en märkning som ofta inte ställer några krav på tillverkaren, det är fritt att sy dit märkena utan prov och istället ta risken för böter och skadestånd om något skulle hända.
För att göra allt ännu svårare finns ju nu CE som står för China Export, eller ibland China Engineered.
De båda symbolerna äv väldigt lika, som av en händelse. https://sv.wikipedia.org/wiki/CE-märkning#/media/File:CE_marks.jpg

När det kommer till Mc-kläder och skydd skulle jag inte chansa, kända märken och seriösa butiker minskar risken för att få dåliga grejer, tyvärr lockas väl även de seriösa av att importera billiga saker och sälja under eget märke, det kan ju vara bra, men hur ska man veta, det tar ju några år innan tillräckligt många använt produkterna.
Står t.o.m i länken att det aldrig påvisats att det finns Chinese exports. Står rakt av att det är ett ev internet hoax
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
I senaste MC-folket står "fullgod säkerhetsutrustning och vi rekommenderar ryggskydd". Min fyrkantiga hjärna säger att man inte behöver ryggskydd men allt det andra måste vara tipptopp men inte behöver vara godkänt?
Ni som svarade på trådskaparens mycket relevanta fråga kan väl skriva i vilken roll ni svarar, då blir tolkningen lättare. Det är ju skillnad på om en tratt som jag tycker något och en instruktör vet.
Själv är jag känd för att tolka instruktioner och order bokstavligt :tummenupp

Vi slår up i Råd & Riktlinjer för SMC School, dvs instruktörens bibel:

" Säkerhetskontroll skyddsutrustningPrecis som med motorcykeln så kontrollerar vi att även föraren är säkerhets- mässigt rätt utrustad. Förutom självklara saker som körkort så kontrollerar vi att förarens utrustning följer våra krav:

  • Skyddskläder - ämnade för motorcykelåkning
  • Ryggskydd - rekommenderas
  • Hjälm - ämnad för motorcykelåkning, utan djupa repor eller andra skador, integralhjälm rekommenderas
  • Stövlar - ämnade för motorcykelåkning
  • Handskar - ämnade för motorcykelåkning
  • Inga metallföremål under skyddskläderna rekommenderas, som t.ex.
    nycklar eller mobiltelefoner mm.
    Förare eller motorcykel som inte klarar ovanställda krav eller har andra säkerhetsbrister så som kärvande gasvajer, sprickor i bromsslang eller an- nat fel, släpps inte ut på övningsområdet. För enkelhets skull så bör man märka kontrollerade MC så att det är lätt för funktionärerna att se att alla MC som åker ut på banan är ok.
    På senare år så har det hänt mycket på utrusningssidan. Vi har idag kläder, skor, hanskar och skydd som är godkända som skyddskläder för MC men det ser ut som vanliga jeans och sneakers.
    Vi kan inte avfärda utrustning bara för att den inte ser ”rätt” ut i våra ögon. Bättre att ta upp frågan om hur väl skyddande utrustning bör se ut och förklara varför skor som ser ut som sneakers inte är lämpade för att köra motorcykel, trots att de är godkända."

    Jesper igen:
    Vi låter faktisk ansvaret för att tolka t. ex. "Ryggskydd
    rekommenderas" vara den enstaka kursledare/instruktör. Och det har med att göra att det kan vara väldigt olika förutsättningar på olika övningsplatser, och vilket innnehåll kursen har. Är vi på en bana med dåliga avåknings zoner och hög hastighet generellt - då brukar vi faktisk låna ett ryggskydd (ofta från kompis eller andra deltagare/instruktörer) till deltagaren i fråga. Vid några tillfällen placeras deltagaren i "Lugn" grupp om en sådan finns.
    Sunt förnuft gäller, mera avanceret är det inte..
    Syftet är att lära, på ett säkert sätt.. Vi har försäkringsbolagens gunst - tänk även på vad flertallet av dessa har i just dina försäkrings betingelser..
 

gundj

New member
Står t.o.m i länken att det aldrig påvisats att det finns Chinese exports. Står rakt av att det är ett ev internet hoax

Det råder delade meningar om det. Det kan vara så att fuskmärkt i allmänhet blandas ihop med billigt skit från Kina.
I det här fallet med MC-kläder så är det viktiga att förvissa sig om att skydden och kläderna är det som märkningen avser, och inte reflexbandet.
 
Top