Vad måste man tänka på vid resa i Europa?

glado

New member
Hej o Hojvänner.
Är det någon som vet vad man bör/måste :confused: ha med sig när man hojar genom Danmark, Tyskland, Österrike, Lichtenstein, Schweiz, Frankrike, Belgien och Holland?
Jag ska försöka att så mycket som möjligt undvika motor-betalvägar och har bokat de flesta övernattningarna och med ca 35-55mils avstånd.
Min rutt startar i Mjölby den 7/7 ca kl 20 till Trelleborg och färja kl. 0300 till Sassnitz kl. 0700. -Bad Harzberg (hotell)-Buchenwald-Neustadt bei Coburg (h) -St. Wolfgang (h) - HEILIGENBLUT 12-14/7 (h) -Vaduz - Constanz (h) -EPERNAY 17-21/7 (tält) -Bryssel-Amsterdam-Rödby-Malmö-Mjölby

Om någon känner för att honka med på hela eller delar av resan så är det bara att höra av sig:tummenupp.
 

Yxan

Member
Vad jag enkelt och spontant kan komma på, så är det krav på en sk (gul) reflex-/varselväst om/när du nödgas att kliva av hojen på autobahn i Tyskland (skulle dock inte förvåna mig om liknade regel även finns i FR/BE/NL).

Vidare bör du ha med dig ditt regbevis i original (del 1/blå). Sk grönt kort och int körkort ej nödvändigt för dina tänkta länder. Skadar inte o ha med sig sitt MC-försäkringsbevis + 'Försäkringskortet' (EU-kortet) från Försäkringskassan (ifall du nu skulle behöva uppsöka sjukvård, nota bene!). Om inte redan gjort, lägga in en ICE-kontakt i mobilen (In Case of Emergency) samt häng på dig en sk dog-tags (ID-bricka).

Sist men inte minst; ett glatt humör och täta regnkläder!
Godspeed - Mange
http://beronius.eu
 

Bighoj

New member
Pass bör du ta med dig och se till att göra passkopior hos polisen så att du slipper lämna ifrån dig originalpasset.Du behöver inte pass för att resa i eu länder,däremot är passet den enda godkända legitimationen i vissa länder.Reservnyckel som du förvarar på ett säkert ställe är bra att ha.Viktiga telefonnummer bl a för att spärra kort då du är utomlands ifall du skulle bli av med ditt kort.Det kan också vara bra att inte ha alla pengar på ett och samma kort om nu olyckan skulle vara framme.
Jag har alltid med mig lagningskitt för däck,och faktiskt också en liten kompressor(Inköpt på Biltema)som du även kan blåsa upp luftmadrass med.
Ett litet tips är att tanka fullt i Trelleborg så att du kan blåsa söderut direkt när du kör av färjan.
 

Kraftfull

New member
Tydligen ska man i Frankrike ha med 2 engångs alkotester, dock går uppgifterna isär om man blir bötfälld eller ej om man saknar dessa.
 

gundj

New member
Jag vet inte vad lagen i Frankrike säger om alkotester på MC, i bil måste man alltid ha en blåsampull tillgänglig.
Kostar någon € och i praktiken måste man ha två. Finns trådar i ämnet vill jag minnas.

Edit, Kraftfull hann före, medan jag skrev, tänker för sakta.
 

Chopperbyggarn

New member
En bra idé vid alla längre resor är att scanna in alla viktiga papper och dokument och skicka till sig själv via e-mail som backup. Givetvis behöver man en e-mail adress som man kan öppna på vilken dator som helst i världen och printa ut kopior tex hotmail.:) Anders.J
 

Marie

Banned
Sen Glado, undrar jag lite varför du tar Trelleborg-Saßnitz och inte Trelleborg-Rostock?

Du får en hyfsad natts sömn på Rostockfärjan, medan Saßnitz är i stort sett värdelöst med knappt 3 timmars sömn. Saßnitz som dagfärja är helt OK, men som nattfärja är den kass.
 

Kraftfull

New member
@chopperbyggaren tipsade om att man kan skicka viktiga dokument till sin egen mail som man kan läsa på nätet. Jag tycker det är ett bra tips som jag vill vidareutveckla och slå ett slag för dropbox. Dit kan man även ladda upp sina bilder mm.

https://www.dropbox.com/
 

glado

New member
Sen Glado, undrar jag lite varför du tar Trelleborg-Saßnitz och inte Trelleborg-Rostock?

Du får en hyfsad natts sömn på Rostockfärjan, medan Saßnitz är i stort sett värdelöst med knappt 3 timmars sömn. Saßnitz som dagfärja är helt OK, men som nattfärja är den kass.

Marie. Det blir billigare, snabbare och passar min planering. Bara det.
 

Manne Lorentzon

New member
Tecknar du MC assist hos Falck får du bärgning i hela Europa vilket kan vara ovärderligt om tillbudet skulle vara framme.
Det kan ingå i din försäkring med, värt att kolla upp iaf.
 

gundj

New member
Jag har hojen försäkrad hos Bilsport och MC, där finns en tilläggsförsäkring som ger bra skydd och hjälp vid problem utomlands.
 

glado

New member
Tack alla för tipsen.
Jaha ja. Nu återstår bara att hoppas på att vägarna, utefter första delen av rutten, har hållit efter allt regnande på sistonde.
 
Last edited:
Top