Vad har jag nu gjort!?!?!

Mathias

Active member
Jag blev tillfrågad att vara toastmaster till ett bröllop och tänkte att det kan ju vara kul.
Satte mig vid datorn och började googla lite och hittade de där "bröllops-sidorna" och började läsa, jisses vad man ska stå i!! :eek:

Nu vänder jag mig lite till er för att få lite tips, ideér, roliga "lekar", fallgropar m.m

Så har du erfarenheter av toastmastering eller haft en toastmaster så skriv lite.

Tar tacksamt emot all info jag kan få.
 

Ducatista

New member
Säger bara ... Lycka till! ;)

Här kommer tips på kul grej (men som kanske inte rör toastmasteriet så mycket)
Svägerskan och hennes man höll hårt i nycklarna till huset så ingen kom åt att pynta inomhus. Eftersom de varit ganska taskiga själva så var de rädda för att få igen dubbelt. Men vännerna hämnades ändå genom att få ToastMastern att ställa sig upp, harkla och från en lapp läsa... "Det står en låssmed här nere som vill ha betalt för jobbet han gjorde innan idag" och så rusade några av kompisarna ut. Må tro att svägerskan och hennes man var nervösa resten av den kvällen....
 

lime

Skriver inte
Jag har ägt brödrosten vid ett ganska stort antal tillfällen. Din huvuduppgift är att styra, inte så mycket att spexa och ställa till det själv.

Det du behöver göra är att innan festen prata med de som bör hålla tal och de som du tror ska hålla tal eller spexa och försöka planera in när, var och hur de passar in. Samt hur länge. Var bestämd med hur lång tid en talare har. Föräldrar får lite mer tid. Lumparpolare mindre. Var tydlig med att du vill att de som talar är förberedda och har något att säga och inte bara svammlar. Var inte rädd för att bryta av en talare som börjar bli pinsam.

När du hälsar välkommen, dra allt det praktiska med rökning, toaletter, bar och sånt. Prata med värdinnan (som INTE är hon som gifter sig) om vad som gäller. Se till att du har kontakt med köket så du vet när de vill börja servera nästa rätt. Det finns inget som irriterar köket så mycket som om de står klara att servera varmrätten och så börjar någon köra ett halvtimmes-spex.

Drick inte för mycket själv. Små klunkar, blanda med vatten, var försiktig med snapsen. Det finns få saker som är så irriterande som en TM som tappar kontrollen.

Du behöver ha ett par saker i beredskap om det blir för segt. Om du inte själv kan sjunga, se till att du har en dedikerad sångfågel som tar ton.
 

Mathias

Active member
Drick inte för mycket själv. Små klunkar, blanda med vatten, var försiktig med snapsen. Det finns få saker som är så irriterande som en TM som tappar kontrollen.

Du behöver ha ett par saker i beredskap om det blir för segt. Om du inte själv kan sjunga, se till att du har en dedikerad sångfågel som tar ton.

Det där med drickan tänkte jag faktiskt på, man får "släppa loss" lite senare i stället.

Sjunga, jag. På sin höjd i duschen, får nog leta sångröst bland gästerna.

@ Garfield. Jo, jag hittade den sidan oxå, det var då jag började undra vad jag gett mig in på. Men jag ger inte upp. Men tack ändå.
 

kawwa

New member
Det där med drickan tänkte jag faktiskt på, man får "släppa loss" lite senare i stället.

Sjunga, jag. På sin höjd i duschen, får nog leta sångröst bland gästerna.

@ Garfield. Jo, jag hittade den sidan oxå, det var då jag började undra vad jag gett mig in på. Men jag ger inte upp. Men tack ändå.

Kan vara bra med någon lek i början där alla vid bordet skall sammarbeta lite, för att bryta isen mellan gästerna vid bordet. Kan vara bra med någonting som dom kan kallprata om sen när själva lekmomentet är över. Själv så knåpade jag ihop en frågesport, 10 frågor, med kluriga, udda, konstiga,roliga/knasiga frågor, just för att få till den där icebreakern. Folk satt faktisk och småpratade om frågorna efteråt så det fungerade för mig på "mina" gäster. Men somsagt, ha koll på vilka som skall hålla tal och planera så att det inte stör serveringen (prata med köksmästaren om tider och upplägg, ha god kontakt med serveringspersonalen), var lyhörd så att spontana tal och bus hinns med. Men framför allt, focera inte tillställningen för att hinna med ALLT. Ingen stress, det förstör.
 

fwedewick

New member
Nä, det bidde inget bröllop tyvärr. så jag klarade mig.
Eh, varför inte? Nu är man ju skamlöst nyfiken men har man kommit så långt att man utsett toastmaster brukar det ju vara rätt långt fram i planeringen...

För övrigt hade vi på vårt bröllop en kanadensiska så bestämt hävdade att det var en kanadensiskt tradition (f-n tro´t) att om någon på bröllopet ställde sig och sjöng en låt som innehöll ordet love skulle brudparet kyssas. Eftersom svenskar är blyga utmanade hon varje bord att komma på och framföra en sång! Det kan väl sägas att det bröt isen och fick folk att börja prata med sina bordsgrannar så det var uppskattat..
//F
 

Mathias

Active member
Om vi säger så här så var giftemålet en önskan att förhållandet skulle hålla. Det gick inte.
 
Top