Vad gör SMC mot körskolor?

Catherine

New member
Hej,

Jag gick häromdagen en handledarutbildning för att min dotter ska börja övningsköra för bilkörkort. När man pratade om oskyddade trafikanter och bilisters uppmärksamhet passade jag på att fråga hur man tar upp det här med motorcyklister i körutbildningen. Döm om min förvåning, och bestörtning, när jag fick till svar att det tar man inte upp alls. Man pratar bara allmänt om uppmärksamhet.
Och det blev värre ändå. I nästa mening börjar kursledare prata om att det är klart att det är svårt att se svartklädda motorcyklister på sina svarta motorcyklar, och de icke mc-åkande deltagarna hakade på. Jag var ensam som talade för vår sak. Inte förrän efter kursen kom en annan förälder fram och höll med mig om att det är ett problem att bilister ofta inte ser motorcyklister (och mopedister för den delen). Det var också en motorcyklist.
- Det är ju för tusan jätteofta som jag t.o.m kan ha ögonkontakt med en bilist, och han/hon kör ändå ut framför mig!!

Ok, det var en lång inledning. Men min fundering är: Gör SMC något gentemot körskolorna? Det kändes som att det kan behövas någon informationskampanj eller liknande, ifall nu den här händelsen är representativ. Det skulle också vara intressant att höra om andra har liknande upplevelser, eller om det här var ett undantag - vilket jag innerligt hoppas.

Det känns verkligen viktigt att körskolorna tar upp det här problemet i sin utbildning.

Catherine
 

SuperRetard

New member
Det var likadant för mig, trots att jag tog A-kortet på samma ställe.

Samtidigt skyller jag delvis det på faktumet att bilister beter sig helt galet i trafiken.

Och ursäktar MITT beteende med ovan. Jag har slutat följa lagar och regler, jag gör det som i var situation försätter mig minst i kläm. Om det innebär att jag ska köra om så fort som möjligt, so be it. Innebär det att jag ska hålla avstånd in absurdum, likaså.

Problemet jag kan erkänna är attdet är betydligt lättare att ha bra koll framåt än bakåt. Vilket leder till att jag hellre håller ett betydligt högre tempo än de ouppmärksamma plåtburkarna omkring mig. Då kan jag hela tiden själv bedöma avstånd, analysera varje risk och anpassa mig efter "spelet". Att hålla jämn fart med övriga kräver att jag litar på dem, och det gör jag definitivt inte längre.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har tagit upp frågan då jag mött representanter för dem som skriver kursplaner för körkort. Har bett att motorcyklister ska skrivas in men fått till svar att det inte behövs eftersom det ingår i utbildningen. Tyvärr visar era inlägg att det inte är så. Och, det bekräftar att det bör stå i kursplanerna.
SMC kommer under 2010 att dra igång en Se Oss kampanj. Vi riktar oss till massor av organisationer, företag och myndigheter. Trafikskolorna ingår givetvis.
 

Catherine

New member
Skrämmande att man inte vill ha detta med i kursplanerna! - Men BRA med en Se Oss-kampanj!! Sån't behövs. Jag ser fram emot mer information om kampanjen.
 

ezzo

New member
- Det är ju för tusan jätteofta som jag t.o.m kan ha ögonkontakt med en bilist, och han/hon kör ändå ut framför mig!!
Catherine

Här nämner du något som du och alla andra bör ta en fundering kring.

Du vet att bilisten har sett dig, ögonkontakten. Trots det kör han/hon ut framför dig. Varför?`
Skulle det vara skillnad om du körde en lastbil? Eller kanske en pansarvagn.
Troligen.. Varför?

En mc-polis berättade för mig att när han kör hoj civilt så råkar han ut för exakt samma saker som oss andra. Men när han kör sin tjänstehoj så händer det sällan att folk kör ut framför.
Varför den skillnaden?

Just när det gäller mc-polisen så vad är det bilisten ser? En mc-förare eller en polis?
Troligen polisen... och när man kör ett fordon så är polisen något hotfullt. Han kan ställa till med extra utgifter mm...

Dvs man uppfattar polisen som ett hot. Lika så känns den där stora lastbilen eller pansarvagnen som ett hot.
Kör man ut framför dem så gör det ont..

Men den vanliga motorcyklisten .. Hur stort hot är han mot en person som sitter i en skyddad bil?

'


Svaret
 

Catherine

New member
Det är ju precis det här som gör det extra viktigt att frågan tas upp i körkortsutbildningen, för att åtminstone försöka få bilförarna att förstå vad det innebär för en motorcyklist när de kör ut precis framför. De kanske inte tycker att mc:n är ett hot mot dem, men jag övertygad att ingen bilförare vill skada eller döda någon annan människa heller. Om man inte kör eller har kört tvåhjuling själv så kanske det är svårt att förstå, och då har utbildningen en viktig roll. Kanske det skulle ingå i utbildningen att få sig en åktur på mc?
 

Triumph int

New member
Jag bytte bil från en Buick Electra till en Renault 4.
Samma problem där, jag fick börja att bromsa mycket
oftare med R4.

Om alla i trafiken skulle tänka på att deras beteende
kan orsaka någons död, så skulle nog det bli bättre.
 

Chopperbyggarn

New member
Här nämner du något som du och alla andra bör ta en fundering kring.

Du vet att bilisten har sett dig, ögonkontakten. Trots det kör han/hon ut framför dig. Varför?`
Skulle det vara skillnad om du körde en lastbil? Eller kanske en pansarvagn.
Troligen.. Varför?

En mc-polis berättade för mig att när han kör hoj civilt så råkar han ut för exakt samma saker som oss andra. Men när han kör sin tjänstehoj så händer det sällan att folk kör ut framför.
Varför den skillnaden?

Just när det gäller mc-polisen så vad är det bilisten ser? En mc-förare eller en polis?
Troligen polisen... och när man kör ett fordon så är polisen något hotfullt. Han kan ställa till med extra utgifter mm...

Dvs man uppfattar polisen som ett hot. Lika så känns den där stora lastbilen eller pansarvagnen som ett hot.
Kör man ut framför dem så gör det ont..

Men den vanliga motorcyklisten .. Hur stort hot är han mot en person som sitter i en skyddad bil?

'


Svaret

Det gäller nog att ta det ur bilistens synvinkel om det ska ge någon effektiv verkan. Bilisten upplever instinktivt inte en mc som ett hot mot sin egen och sina passagerares säkehet. En motorcykel är dock en mycket farlig "Projektil" om kör rakt in i bildörrens sida och den bil förare/passagerare som överlever utan allvarliga skador i en sådan krock har änglavakt! Finns bild på sådan krock i en tidigare tråd. Eftersom vi alla är oss själva närmast instinktivt sett så kan det nog vara kanske effektivare att få bilisten att förstå att en mc är ett verkligt hot mot bilistens egen säkerhet..likt en torped är mot ett fartyg.
Att bara informera om vad som händer med motorcyklisten kan nog rent utav få bilister att tycka att det är ett himla tjat om motorcyklister.

Anders.J
 

påK-en

New member
Det gäller nog att ta det ur bilistens synvinkel om det ska ge någon effektiv verkan. Bilisten upplever instinktivt inte en mc som ett hot mot sin egen och sina passagerares säkehet. En motorcykel är dock en mycket farlig "Projektil" om kör rakt in i bildörrens sida och den bil förare/passagerare som överlever utan allvarliga skador i en sådan krock har änglavakt! Finns bild på sådan krock i en tidigare tråd. Eftersom vi alla är oss själva närmast instinktivt sett så kan det nog vara kanske effektivare att få bilisten att förstå att en mc är ett verkligt hot mot bilistens egen säkerhet..likt en torped är mot ett fartyg.
Att bara informera om vad som händer med motorcyklisten kan nog rent utav få bilister att tycka att det är ett himla tjat om motorcyklister.

Anders.J

Tyvärr så är nog detta sant!!!

Det som någon tidigare dessutom sa angående storlek så är det helt klart att storleken har betydelse i detta fall, jag har en ganska stor fyrhjulsdriven amerikansk bil och en mindre europeisk, andra trafikanter har en helt annan attityd mot den större, "det är bara att köra" de andra stannar.
 

Marie

Banned
Jovars.... Nog ser bilister polisen som något hotfullt.

Jag har något mindre problem med bilister på vintern än på sommaren. Det *kan* bero på att jag vintertid kör en hoj som är vit med blå dekor, använder reflexväst och har vit hjälm. Sommartid är hojen röd, och reflexvästen används mera sporadiskt, men hjälmen är fortfarande vit....

Sen har förvisso även storleken betydelse. Jag märker skillnad när jag kör en småbil (jag lånar ibland sonens Volvo 940), gentemot när jag kör min egen Mercedes S-klasse.
 
Last edited:

HåkanP

New member
Jag har tagit upp frågan då jag mött representanter för dem som skriver kursplaner för körkort. Har bett att motorcyklister ska skrivas in men fått till svar att det inte behövs eftersom det ingår i utbildningen. Tyvärr visar era inlägg att det inte är så. Och, det bekräftar att det bör stå i kursplanerna.
SMC kommer under 2010 att dra igång en Se Oss kampanj. Vi riktar oss till massor av organisationer, företag och myndigheter. Trafikskolorna ingår givetvis.

Bra!

Har länge förespråkat att vi borde i samarbete med bilprovningen göra en folder om oss som kunde delas ut vid besiktning. Då når man i alla fall en hel del bislister...
 

Tompaman

New member
Trafikskolorna jobbar mkt med uppmärksamhet med sina elever. Bla annat hur svårt det är att bedömma avstånd och hastighet till mötande fordon.
Det är nu även obligatoriskt med en riskutbildning, både för bil o mc.
 

ezzo

New member
VV har provat kampanjer med riktiga bilder från olyckor.
Under 90-talet tror jag det var. VV stod vid rastplatser mm och visade filmer och bilder på riktigt otäcka olyckor.

Vilken effekt fick det på bilförarana?
Jo effekten blev att de körde lugnare..... i ca 15 min. Sen var de tillbaka i sitt gamla mönster.

Den mänskliga hjärnan fungerar tyvärr på så sätt att den förtränger den typen av bilder ganska fort....
Tyvärr....

Nä fram för att vi monterar en ksp på styret på hojen. Sen börja vi skjuta på varenda bil som kör ut framför oss... Då kommer de att inse att vi är ett hot. :D
 

cessan

New member
Har ganska nyligt tagit mc -kort måste ärligt erkänna att jag trots många års körkort först nu blivit en bättre bilförare gentemot andra i trafiken som tex motorcyklister.Är mycket mer uppmärksam eftersom jag själv varit med om flera otäcka saker med bilister som jag själv har värjat.Ingen dum ide att låta bilförare sitta med och åka mc i utbildningen till körkort skulle va ngt kanske.Jag anser att min mc utbildning gjorde mig till en mer kvalificerad bilförare och bidrar en bit på vägen till 0-visionen.-övnings kör med mina barn men på handledar utbildningen var det inte mycket om mc i trafiken nu får ungarna det av mig så gott jag kan./ Cessan
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kommentar från STR

..Det känns verkligen viktigt att körskolorna tar upp det här problemet i sin utbildning.

Catherine

Som Maria skrev tidigare, har SMC varit i kontakt med flera myndigher, och vi har självfallet även en dialog med Sveriges Trafikskolors Riksförbund - STR, vart Tommy är styrelseledamot och jobbar med MC frågor.

Jag har fått nedanstående från Tommy till just denna forum dialog:
-----------------------------------------------------------------
Hej
Som mc- och moped- ansvarig inom Sveriges Trafikskolors Riksförbund, så blir jag bedrövad när jag läser inläggen i forumet som visar på trafiklärare som inte tar upp mc-föraren som en oskyddad trafikant. Jag är själv trafiklärare och håller både vanliga teorilektioner men också
handledarlektioner, för mig är det självklart att ta upp detta på B-teorin. Eftersom jag kör mc vet jag att det finns bilister som har svårt att se skillnad på en moped och en mc.

När jag har mc-teori brukar jag uppmana mina elever att betrakta bilisterna som ”älgar”, dvs. helt opålitliga. Är man rädd om sig själv minskar risken för problem med bilister även om de ibland kan upplevas göra konstiga saker i samspelet med oss motorcyklister.
STR har c:a 640 medlemsföretag som tillsammans har lite drygt 2000 trafiklärare, vi arbetar kontinuerligt med att vidareutbilda vår lärarkår. Ibland når information inte fram till alla och det är bra när man blir informerad som denna gång genom SMC att det finns några av oss som behöver upplysas lite bättre för att själva förstå. STR arbetar tillsammans med SMC för att öka förståelsen för mc-förare i trafiken men också med att öka mc-förarens förståelse för vikten att vara riskmedveten.
Med vänlig Hälsning
Tommy Samuelson
Sveriges Trafikskolors Riksförbund
-------------------------------------------------------------------------------------

Tack för svaret till Tommy och STR - som vi i SMC har ett bra samarbeta med.
 

Catherine

New member
Verkligen positivt med kommentaren från Tommy! Och även glädjande med samarbetet mellan SMC och STR, som jag inte kände till! SMC gör skäl för medlemsavgiften! :)
 

Marie

Banned
Och än en gång har Galne Dansken lyckats övertyga mig att betala medlemsavgift ett år till...:confused:

Den rackaren gör nog skäl för sin lön...
 
Top