Vad gör SMC för att locka yngre?

Romeo Patrick

New member
Hej!

Har funderat en hel del på detta, har en del vänner <30 år och ingen av dem vet ens vad SMC är..Den äldre generationen (60+) som jag känner är antingen medlemmar eller känner till SMC men känner att de inte ger dem någonting.

Jag är själv 28, och känner inte direkt någon "gemenskap" på något sätt. Anledning till varför jag blev medlem var för rabatten jag fick på min försäkring. Sen lärde jag mig lite om SMC och tyckte det var intressant och ville faktiskt vara med och bidra på något sätt jag kan. Dock bor jag i Skara och jag känner inte direkt att det är någonting här i Skaraborg..

Jag var på en avrostning förra året med er, då var de flesta 50+, jag var den enda som var yngre än 30. Så jag undrar, hur gör ni för att locka de yngre? De känner ju inte ens till er, finns det någonting vi kan göra för att få dem mer intresserade, och framför allt, medvetna om SMC's existens och va de gör? T,ex varför har ni inte student deal som finns på mecenats hemsida? T.ex (nu slänger jag bara ut något), halva priset, eller gratis medlemskap första året eller "betala vad du har råd med" och en massa information?

Någon som förstår vad jag försöker förmedla?
 

e7danne

New member
Om du och dina polare kör gatmotorcyklar borde ni rulla förbi Kinnekulle Ring (utanför Götene) när vi har storbanekurs där. Garanterat yngre klientel än 50+. Mer info om kurserna på http://www.svmc.se/school och kursutbudet hittar ni här https://www2.svmc.se/school

Men du kanske snarare var ute efter marknadsföringsbiten bara? Just vad gäller studenter så är det nog tyvärr inte många studenter som har råd med motorcykel idag. Men det går säkert att hitta fler "platformar" än återförsäljare och trafikskolor med hög grad av motorcyklister närvarande. Bensinstationer? Reservdelskedjor?
 

Avarage

New member
Om du/ni är intresserade av att delta/engagera er i vår verksamhet i trakten av Skara hör av dig/er så kan jag om inte annat vidarebefodra era kontaktuppgifter till de fåtalet som ÄR aktiva i era hematrakter.

En variant på dettta är om du/ni är intresserade av att driva verksamhet under SMC:s fana så kan jag/vi i SMC Väst´s styrelse förklara hur det kan gå till och vägleda.

Mvh!
// Niklas
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC har ungdomsmedlemskap som kostar 225 kronor t o m 25 år. SMC har gratis medlemskap det första året om man skriver in sig på en STR-medlemsskola. SMC bjuder på medlemskap då man köper en ny BMW. Ett antal olika aktiviteter är planerade under året för att locka folk att köra MC.
 

påK-en

New member
.......................................... SMC bjuder på medlemskap då man köper en ny BMW.....................................................

?????????????????
Varför bjuder SMC på medlemsskap om man just köper en ny BMW????
Är det inte lika mycket värt om man köper en ny hoj av vilket märke som helst????
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
?????????????????
Varför bjuder SMC på medlemsskap om man just köper en ny BMW????
Är det inte lika mycket värt om man köper en ny hoj av vilket märke som helst????
;);)VA?? Försöker SMC cementera ryktet som gick när jag var tonåring/ung på1970-80 talet??!!;);)

Den vanliga föreställnigen då var att SMC:are var gubbar på 25-30+ som körde BMW , ja 25-30+ åringar på motorcykel var gubbar på den tiden.... :wink::wink:

Jag gick med i alla fall vid 16-17 års ålder tack vare att mc-tidningarna skrev mycket om "Rapport 13" samt även att det skrevs en del om problemen med att få "ombyggda/hembyggda" hojar godkända samt att SMC var en viktig part i arbetet med att lösa dessa problem. Jag är fortfarande medlem av samma anledningar idag som då , då förbuds o andra begränsade förslag för motorcyklar är lika aktuellt idag som då + att "körkorts frågan" tillkommit.

Anders.J
 

Bansaie

New member
?????????????????
Varför bjuder SMC på medlemsskap om man just köper en ny BMW????
Det är ju för att BMW är bäst fattar du väl!! View attachment 5447

Nej skämt å sido. Jag antar det är nått reklamjippo i samarbete med BMW men Maria kan gärna få elaborera detta lite mer.
För jag instämmer med påK-en, varför inte bjuda på ett års medlemskap till alla som köper ny hoj oavsett märke?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
?????????????????
Varför bjuder SMC på medlemsskap om man just köper en ny BMW????
Är det inte lika mycket värt om man köper en ny hoj av vilket märke som helst????

Tror inte att någon kan tycka illa om att BMW har vald att stödja SMC:s trafiksäkerhets arbete, vid att det på varje NY BMW som säljs följer med en SMC kurs, och därmed ett begränsat Provkörningsmedlemskap i SMC.
På kurserna lämnar deltagaren sitt värdebevis till arrangören, dvs distriktsorganisationerna - som i sin tur betalas av producenten.

Jag sku bli förvånad om inte ytterligare ett antal producenter kommer välja samma lösning under 2013.
 

Peter1980

New member
Hej!

Har funderat en hel del på detta, har en del vänner <30 år och ingen av dem vet ens vad SMC är..Den äldre generationen (60+) som jag känner är antingen medlemmar eller känner till SMC men känner att de inte ger dem någonting.

Jag är själv 28, och känner inte direkt någon "gemenskap" på något sätt. Anledning till varför jag blev medlem var för rabatten jag fick på min försäkring. Sen lärde jag mig lite om SMC och tyckte det var intressant och ville faktiskt vara med och bidra på något sätt jag kan. Dock bor jag i Skara och jag känner inte direkt att det är någonting här i Skaraborg..

Jag var på en avrostning förra året med er, då var de flesta 50+, jag var den enda som var yngre än 30. Så jag undrar, hur gör ni för att locka de yngre? De känner ju inte ens till er, finns det någonting vi kan göra för att få dem mer intresserade, och framför allt, medvetna om SMC's existens och va de gör? T,ex varför har ni inte student deal som finns på mecenats hemsida? T.ex (nu slänger jag bara ut något), halva priset, eller gratis medlemskap första året eller "betala vad du har råd med" och en massa information?

Någon som förstår vad jag försöker förmedla?

No one gives it to you, you have to take it!

Skämt åsido. Jag har iofs alltid tyckt att marknadsföringen skulle kunna förbättras för att nå fler/nya "kunder".

Men att ingen känner till SMC låter konstigt. Åtminstone här i Sthlm så känner i princip alla till SMC, sen är det väl så att folk väljer att, eller att inte, engagera sig/dra nytta av verksamheten ändå såklart.

Om vi hoppar över allt som sker i "bakgrunden", typ lobbyverksamhet osv, så tycker jag att det absolut bästa (och roligaste) är storbanekurserna.

Så se till att komma iväg på en sån så kommer du med ganska stor säkerhet känna att du fick ut nånting.
 

påK-en

New member
Tror inte att någon kan tycka illa om att BMW har vald att stödja SMC:s trafiksäkerhets arbete, vid att det på varje NY BMW som säljs följer med en SMC kurs, och därmed ett begränsat Provkörningsmedlemskap i SMC.
På kurserna lämnar deltagaren sitt värdebevis till arrangören, dvs distriktsorganisationerna - som i sin tur betalas av producenten.

Jag sku bli förvånad om inte ytterligare ett antal producenter kommer välja samma lösning under 2013.

Då kanske man skulle säga att BMW bjuder på medlemskap och inte att SMC bjuder på det - eller?? :confused:
 

Chopperbyggarn

New member
Dom flesta av er har väl både barn och kanske barnbarn som i sin tur har kompisar? Hör med dessa och försök sätta er in i deras värld och lär av dom unga vad som attraherar/ motiverar.... för det var väl de unga denna tråd handlar om? Själv nämner jag SMC när jag pratar motorcyklar med mc-intresserade syskonbarn men på ett försiktigt sätt för att inte verka tjatig.:)

Anders.J
 

Avarage

New member
Då kanske man skulle säga att BMW bjuder på medlemskap och inte att SMC bjuder på det - eller?? :confused:

Eller så kan man säga att BMW bjuder på kurs och SMC på medlerskap! ;-)
Oavsett är ju resultatet detsamma för konsumenten. Han/hon får ju båda dessa saker oavsett vem som betalar.
 

påK-en

New member
Eller så kan man säga att BMW bjuder på kurs och SMC på medlerskap! ;-)
Oavsett är ju resultatet detsamma för konsumenten. Han/hon får ju båda dessa saker oavsett vem som betalar.

Vad jag menar är att SMC inte skall bjuda på medlemsskap för köpare av ett speciellt märke (alla märken eller inget), dock är det ok för mig om BMW betalar medlemsskap för sina köpare av nya hojjar.
 

Hampe

Skriver massor!
Frågeställningen är kanske lite tillspetsad av TS, men berättigad.

För mig och min generation är det självklart att vara med i SMC, detta för att vi sett vad myndigheterna försökt göra med oss - och hur vi gemensamt genom vår organisation lyckats blockera dessa försök.

Det är deprimerande att se hur lamt intresset är att engagera sig nu - nu när myndigheterna är igång och flyttar fram sina positioner mer än under de senaste 30 åren, men tyvärr är detta något som löper som en röd tråd genom hela dagens samhälle:


Det är svårt att få människor att engagera sig på ideel basis i föreningar nu för tiden. De klubbar och föreningar oavsett inriktning som försöker lösa bristen på kollektivt engagemang genom att sätta en (rätt hög) prislapp för dem som vill köpa sig fria från gemensamma arbetsdagar och -uppgifter verkar få en grymt bra ekonomi, men det är fortfarande de gamla vanliga eldsjälarna som går och slavar som alltid innan...

För att brodera ut Avarages uttalande högre upp i tråden:
Vad man måste ha klart för sig är att SMC och framför allt SMCs kansli är en extremt effektiv organisation. En mycket liten klick engagerade människor i det som tidigare var en "centralorganisation" gör ett hästejobb på riksplanet; i mötena med stat, riksdag, myndigheter och andra intresseorganisationer och inte minst internationellt genom framför allt FEMA. http://www.fema-online.eu/

Vill man däremot se något hända på det lokala planet så måste man nosa upp sin distriktsavdelning.
http://www.svmc.se/vastragotaland

Dessa länsorgansiationer är mer eller mindre aktiva och mer eller mindre välfungerande. Hur det är i just Skaraborg där du bor vet jag skam till sägandes inte, men jag kan gissa: Organiserad efter den brutala kartmodellen "Västra Götaland" så har man ett sjujäkla fögderi att underhålla, och de flesta ideelt arbetande sporter och föreningar har svårigheter att få arbetet i ett sådant skvaderdistrikt att fungera smidigt. Det är avstånd, inställningar och spänningar att ta hänsyn till - och dessutom en avigt placerad sjö mitt upp i alltihopa som inte direkt lättar upp situationen...

Tycker man att det är SMC-dött i sin hemort så är det länsorgansiationen man skall kontakta. Det är så "enkelt" att om man vill ha något gjort så får man göra det själv.

Jag skriver INTE TS Romero Patrick på näsan här!
Det är så många som är förblindade av det myller av aktiviteter, utskick, publikationer och pressreleaser som genereras centralt att man tror att SMC är mycket större än var det egentligen är. Men så funkar det inte. SMC är i första hand sina medlemmar, i andra hand sina länsorganisationer och först i tredje hand det centrala kansli vi ser så mycket av.

Vi måste på något sätt vända på kuttingen och få fler att förstå att det är ute i distrikten det händer grejer - och att det är där man kan påverka. Rätt enkelt dessutom: SMC är en osedvanligt platt och prestigelös organsiation, och har man idéer kring arrangemang och kampanjer så är det lätt att få gehör. Men, att bara dumpa en idé och räkna med att någon genomför den är dömt att misslyckas. Det krävs att medlemmarna själva är engagerade i det här med motorcyklism och är villiga till att lägga tid och kraft för att förbättra motorcyklistenas situation i Sverige och Europa.

Däremot tar jag mig friheten att helt enkelt rundsparka lite på måfå - den som känner sig träffad och kränGt för att dom skällt på "SMC" för än det ena eller än det andra måste rannsaka sig själva: har jag själv gjort vad jag kunnat för att påverka SMC i den riktning jag tycker är angelägen...?

Flyttar vi upp på riksnivå igen så är det en förbannad skam att bara några hundra medlemmar engagagerar sig nog för att påverka utvecklingen! http://www.svmc.se/smc/Organisationen/Arsmotet/

SMC är en fungerande direktdemokrati av en sort man inte ser alltför ofta nuförtiden. Men då krävs det fanimig att medlemmarna engagerar sig! Ju fler som jobbar desto mer lyckas vi åstadkomma, och desto lättare väger arbetet på respektives axlar.


Aj fan! Nu blev det lite
View attachment 5448
men det får ni stå ut med. Jag har aldrig någonsin varit med i någon fackförening, men för mig känns SMC inte bara naturligt att vara med i, utan rent av nödvändigt.




Hampe
 

GS1000E

New member
Locka?

Hej!

Har funderat en hel del på detta, har en del vänner <30 år och ingen av dem vet ens vad SMC är..Den äldre generationen (60+) som jag känner är antingen medlemmar eller känner till SMC men känner att de inte ger dem någonting.

Jag är själv 28, och känner inte direkt någon "gemenskap" på något sätt. Anledning till varför jag blev medlem var för rabatten jag fick på min försäkring. Sen lärde jag mig lite om SMC och tyckte det var intressant och ville faktiskt vara med och bidra på något sätt jag kan. Dock bor jag i Skara och jag känner inte direkt att det är någonting här i Skaraborg..

Jag var på en avrostning förra året med er, då var de flesta 50+, jag var den enda som var yngre än 30. Så jag undrar, hur gör ni för att locka de yngre? De känner ju inte ens till er, finns det någonting vi kan göra för att få dem mer intresserade, och framför allt, medvetna om SMC's existens och va de gör? T,ex varför har ni inte student deal som finns på mecenats hemsida? T.ex (nu slänger jag bara ut något), halva priset, eller gratis medlemskap första året eller "betala vad du har råd med" och en massa information?

Någon som förstår vad jag försöker förmedla?

Dessvärre finns inte så mycket att locka med och mc-intresset bland ungdomar kommer successivt att minska. Detta beror på en mängd faktorer där givetvis ekonomin är en stor del. Att ta MC-kort i dag är fullt jämförbart med flygcertifikat både när det gäller tid och kostnad, om du räknar från lätt MC till den högsta behörigheten. Paradoxalt nog kan man som 16-åring flyga en Cessna runt hela Europa och en 18 åring kan ge sig ut i trafiken med en värstingbil på över 1000 hästar. Många yngre kommer därför att ta sig en funderare om det verkligen är värt allt krångel som ska till för att köra en MC, som i själva verket inte är något annat än en väldigt stor moppe.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
View attachment 5453Jag stod i SMC:s monter i fyra dagar. Söndag morgon värvade jag sju killar under 22 år. Alla visste vad SMC var, de kom på egen hand till montern. Nu har jag ingen statistik över ålder på dem vi värvade men det finns MC-intresserade ungdomar där ute. Sedan är det bra att beklaga att de står inför EU:s nya körkortsstege.

Stig Bjucken Björk har tagit fram statistik som visar MC-innehav baserat på ålder och jämfört med antal SMC-medlemmar. Under 20 år kan det vara missvisande p g a familjemedlemskap. Det finns ine ens 6000 personer under 25 år som äger en MC i Sverige - å andra sidan kan en annan familjemedlem äga motorcykeln.
Jag bifogar ett excelblad med Bjuckens statistik.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
<snip>Paradoxalt nog kan man som 16-åring flyga en Cessna runt hela Europa...

...å se som det kan gå när kidsen flyger just Cessna!


Okay okay; nu var väl piloten 18 år fyllda när han förnedrade hela Sovjetmakten - och detta på "Luftförsvarets Dag" dessutom.
Detta var en av en rad fristående händelser som förändrade en hel värld, men inget man kanske förstod vidden av just när det hände.


Ämnet:
Vare sig de hinder som rullas upp i en nutida körkortsaspirants väg är planerade för att minska motorcyklismen eller slumpmässigt påhittade i en slags önskan att minska olyckor eller något sådant så är det trots allt så att det fortfarande är värt att ta MC-kort.

Jag vet det efter snart 40 år på MC, och med den vetskapen skulle jag ta mig förbi vilka hinder som helst för att ta ett MC-kort all over again. Men det är för att jag redan vet hur kul det är! Bra mycket roligare än att flyga, faktiskt.
Hur förmedlar man känslan till dom som fokuserar mer på svårigheterna att ta körkort än dom kan gissa sig till hur kul det är...?

Ja, det kanske blev ett snedskott på ämnet lik förbenat. Men det bjuder jag på!



Hampe
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Händelsen i videon minns jag mycket väl nu när jag blev påmind. Mycket modig ung kille !!

Hampe, det är inte alla som är övertygade mc-entusiaster redan innan körkortsåldern som jag var och jag förmodar att även du var.

Om nuvarande körkortsregler hade gällt när jag var 15-16 år så hade även jag kämpat mig igenom det hela just för att jag var mc-freak redan innan jag hade åldern inne ,samt att jag hade arbete och egna inkomster redan innan jag gick ut grundskolan och kunde betala själv då mina föräldrar varken hade råd eller ville bidra med pengar för detta ändamål.
Tror att det är gansk få som är övertygade mc-entusiaster i den åldern INNAN man tagit sitt körkort och provat på ett tag!

De flesta jämngamla med mig som tog mc-kort på den tiden tror jag hade avstått med dagens körkortssystem.

Anders.J
 

Romeo Patrick

New member
Att du värvade flera stycken unga som kände till vad SMC är väl knappast märkligt? De går till en Motorcykelmässa, de flesta har nog, i alla fall so jag brukar göra också tittat vilka montrar och vem som finns och vad saker och ting är.

Jag känner inte alltför många som kör MC, ett 10-tal, ett par som jag känner i RL och resten som jag träffat via nätet för att sedan träffas i verkligheten. De känner inte alls till SMC. De kanske har hört talas om SMC som sak, men ingen vet vad det gör.

Jag kan inte direkt tycka eller påstå att runt där jag bo att det finns någonting som helst som lockar. Som jag försökte förklara tidigare så var jag på en grundkurs och där fanns inga yngre. Jag blir bara så förvånad över detta då SMC stor för en god sak.

Nu kan jag tänka mig att när ni har bankurser så kommer det fler unga, då de flesta yngre kör sporthojar. Ska se om inte jag kan skrapa fram ett gäng så vi kan göra någonting här i Skaraborg, så vi inte slumpas med i "Västra Götaland" där ingen ens skickar en blick mot oss :)


View attachment 5453Jag stod i SMC:s monter i fyra dagar. Söndag morgon värvade jag sju killar under 22 år. Alla visste vad SMC var, de kom på egen hand till montern. Nu har jag ingen statistik över ålder på dem vi värvade men det finns MC-intresserade ungdomar där ute. Sedan är det bra att beklaga att de står inför EU:s nya körkortsstege.

Stig Bjucken Björk har tagit fram statistik som visar MC-innehav baserat på ålder och jämfört med antal SMC-medlemmar. Under 20 år kan det vara missvisande p g a familjemedlemskap. Det finns ine ens 6000 personer under 25 år som äger en MC i Sverige - å andra sidan kan en annan familjemedlem äga motorcykeln.
Jag bifogar ett excelblad med Bjuckens statistik.
 

Avarage

New member
Att du värvade flera stycken unga som kände till vad SMC är väl knappast märkligt? De går till en Motorcykelmässa, de flesta har nog, i alla fall so jag brukar göra också tittat vilka montrar och vem som finns och vad saker och ting är.

Jag tror nog Maria menade att det har skett en föränding/förbättring jämfört med tidigare år då man också stått på mässa men då till skillnad mot nu sett unga gå förbi SMC:s monter. Dvs. samma mc-intresserade ungdommar (om man får kalla dem så ;-)) har idag valt att självmant söka sig till SMC.

Det är ju, om inte annat en positiv trend. Därmed inte sagt att man skall sluta jobba för ännu fler unga i SMC.

Jag kan inte direkt tycka eller påstå att runt där jag bo att det finns någonting som helst som lockar. Som jag försökte förklara tidigare så var jag på en grundkurs och där fanns inga yngre. Jag blir bara så förvånad över detta då SMC stor för en god sak.

Nu kan jag tänka mig att när ni har bankurser så kommer det fler unga, då de flesta yngre kör sporthojar. Ska se om inte jag kan skrapa fram ett gäng så vi kan göra någonting här i Skaraborg, så vi inte slumpas med i "Västra Götaland" där ingen ens skickar en blick mot oss :)

Om du/ni har för avsikt att engagera er idéellt och på något sätt ha en koppling till SMC (ex. för att få något form av stöd) så hamnar du/ni under vår flagg (SMC Västra Götaland) vare sig ni vill eller inte. Geografin är inget vi kan förändra och våra medlemmar har på årsmöte (SMC Riks dvs. ca. 67 000 medlemmar) beslutat att SMC skall vara indelat efter län. Och Skaraborg ligger ju i Västra Götaland, som du vet. :)

Men vet du vad! Vi är inte så farliga och inte så gubbiga som du kanske tror. Visst åldern visar mer mot döden än födseln men vem märker det när vi väl sitter på moppen! :) Och vad som är riktigt bra med oss är att vi har ett stort kontaktnär med människor/organisationer/klubbar där det händer massor. Så vi kan om inte annat vara guider till aktiviteter som kanske kan vara av intresse. Vill man göra eget har vi gott om erfarenhet och kan lotsa genom träsket av do´s and don´ts!

Kom förbi på Kinnekulle ring eller slå en signal/skriv en rad och berätta vad du vill ha hjälp med. Det kostar inte så mycket!

Välkommen till Västra Götaland! :-D

Niklas Östergren
Vice Ordf. SMC Väst
 
Top