Vad gäller här då?

Kenneth

New member
Var ute på en liten tur idag och kom på en väg efter att några traktorer kört där!
Har dem som skitar ner inget ansvar att hålla rent efter sig och om olyckan skulle vara framme har dom någon skyldighet i det?
Körde i Tyskland för några år sedan och där såg jag en lantbrukare som stod och spolade av sin traktor vid kanten innan han skulle ut på vägen, det har jag aldrig sett här i Sverige!
Bifogar en bild jag tog med mobilen!

Ove 60+

Active member
:p Tyvärr en alltför vanlig syn på vägarna så här års. Av tradition och trots att alla vet att man inte får så är det skit på vägarna från byggen, skogsavverkning, jordbruk, vägarbete typ dikesrensning eller kantförstärkning eller snabellagning. Inget av det är tillåtet men ingen vill göra något åt det. :p

I fallet på bilden syns det iallafall och det ovanliga skulle väl vara att det tydligen handlar om hundskit för den brukar väl oftast ligga på trottoaren.:confused:

MiaSyrra

New member
Hade du kommit på en BMW som inte var nerpinkad hade du enkelt kopplat på din antispinn och glatt fortsatt rätt genom geggan utan en tanke på om det är halt eller besvärligt... Ha ha haaa... Nä, naturligtvis är det inte tillåtet att gegga ner vägen, men rättvisan får nog svårt att bevisa vilken bonngubbe som tagit den korta vägen hem med dynga på däcken.

Marie

Banned
Jag har i Österrike sett en lantbrukare gå och sopa riksvägen med piassavakvast efter att han dragit upp dynga med traktorn. Vid vägdiket stod en polisbil med två poliser lojt lutade mot bilen, rökande varsin cigarett....

Det är så bonnläpparna skall tas......

Skulle ett antal bönder behöva gå med piassavan och sopa stora vägen under polisövervakning, skulle detta snart sprida sig och ofoget minska i omfattning. Alltså beror problemet i stor omfattning på polisens ovilja att ta tag i skiten (sic!)

Last edited:

swischmc

New member
Nä, naturligtvis är det inte tillåtet att gegga ner vägen, men rättvisan får nog svårt att bevisa vilken bonngubbe som tagit den korta vägen hem med dynga på däcken.

Det är väl inte så svårt? Bara att följa spåren från åkerplätten in på gårdsplanen. Klaras av även utan sökhund, räcker med ledsyn... ;)

OT Håller med trådskaparen att detta är ett otyg. Bil och hoj blir skitiga och i värsta fall stinker det ladugård om dem. :mad: Halt som 17 när det regnat. I mina hemmatrakter finns en glad bonde som var tredje vecka skrapar sin grusväg. När han kommer till asfaltsvägen vänder han snyggt runt och kör hem igen. Kvar ligger rejält med grus - mitt i en kurva... :eek: har tom. fått sladd med bilen.

Last edited:

Cyborg

New member
Man ska anpassa hastigheten efter väglaget och detta är ju inte en direkt osynlig fara! Skulle förövrigt inte fungera om alla som smutsar ner vägarna måste göra rent efter sig.

Man ska anpassa hastigheten efter väglaget och detta är ju inte en direkt osynlig fara! Skulle förövrigt inte fungera om alla som smutsar ner vägarna måste göra rent efter sig.
På fel ställe - efter ett krön eller mitt i en kurva - så kan ju jord- och gödsellämningar vara lika överraskande som lösgrus vid en väglagning. Ofta handlar det ju om mer än några glesa spår som på bilden; här i trakterna kan vägbanan plötsligt vara i det närmaste täckt av jord eller gödsel under en kort sträcka.
Rent formellt är det förstås inte lagligt att underlåta att sopa av vägen när man dragit upp så mycket skit på den, det regleras i Trafikförordningen 2 kap 10 §.

I praktiken är det nog däremot inte så mycket att göra, annat än att vara medveten om att väg genom odlade områden när som helst kan vara jordbelagd.

swischmc

New member

Visst ska man alltid anpassa hastigheten efter väglaget, men när väglaget ändras otippat i en kurva eller bakom krön är det inte så lätt...
Tycker att lantbrukare borde bry sig mer om vägarna de smutsar ner, de kör ju själva där med sina personbilar. Fast alla lantbruk har väl egen högtryckstvätt och spolar enkelt av bilen/traktorn/fyrhjulingen efter färd...
När jag jobbade på bygge var vi tvungna att varje eftermiddag göra rent vägarna vi passerat med grävmaskinerna. Dammet var tydligen inte bra för närboende, plus risken för halka vid regn. Borde inte samma sak gälla för traktorer?

Seth

New member
Borde inte samma sak gälla för traktorer?
när man tog traktorkort vid 16 års ålder fick man lära sig att det ska städas upp efter man skitit ner vägarna. men det struntas i tyvärr
litet klipp
http://www.ntf.se/skane/pdf/Traktorer och motorredskap på väg.pdf

Råd för ökad trafi ksäkerhet
Kom ihåg att traktor och motoredskap har låg
hastighet och bryter trafi krytmen i den övriga
trafi ken. Håll uppsikt bakåt. Kör åt sidan då någon
önskar att köra om där sikten är begränsad.
Kör av körbanan vid lämpliga ställen och släpp
fram bakomvarande trafi k så slipper du köbildning
bakom dig.
Dra inte upp lera, gödsel och liknande på körbanan.
Skulle det ändå inträffa - städa upp efter dig,
det är din skyldighet.