Vad får jag sätta på packväskorna?

Rickar

New member
Jag vill ha något som bakåt markerar hojens bredd och funderar på olika sorters flouricerande eller reflekterande märkning men är osäker på vad som är tillåtet och inte. Såhär har en engelsman gjort vilket jag tyckte var riktigt snyggt: http://www.youtube.com/watch?v=cWEhwDCWJ74

Hej.

Angående färger (flourocerande, metallic eller vanlig färg) så finns inget lagreglerat som begränsar vad du får ha.

Däremot reflexer och dess placering är lagreglerat.

Definition på reflexanordning:
"Anordning avsedd att återkasta ljus från andra fordons strålkastare."

Detta är reglerat i:

VVFS 2003:23.

Främre reflexanordning
Övergripande krav
102 § Motorcykel får framtill ha reflexanordning som vid be-lysning återkastar vitt ljus framåt.

Bakre reflexanordning
Övergripande krav
103 § Motorcykel och släpvagn som dras av motorcykel skall baktill ha en eller två bakre reflexanordningar som vi belys-ning återkastar rött ljus bakåt. Reflexanordningarna får inte vara triangelformade.
Bakre reflexanordning skall även finnas på tillkopplad sid-vagn.
104 § Bakre reflexanordning skall vara typgodkänd
1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. enligt ECE-reglemente 3 (se 3 kap. 1 §).
Bakre reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidiga-re års modell får även vara av typ som godkänts av statens provningsanstalt (SP) före den 1 januari 1967.
Installationskrav
105 § Bakre reflexanordnings placering i sidled skall vara högst 200 mm på sidvagn.
106 § Bakre reflexanordnings placering i höjdled skall vara lägst 250 mm och högst 900 mm.
Kravet för lägsta höjd gäller inte reflexanordning på mo-torcykel av 1983 eller tidigare års modell.
107 § Bakre reflexanordnings geometriska synbarhet skall vara 15 uppåt och 15 nedåt samt 30 åt höger och 30 åt vänster.

:)

Vänligen

Rickar
 

DuvD

New member
Jag har svarta reflexer på hojen, iaf på de svarta ytorna. Diskret på dagen och synligt på natten.

Osäker på hur lagligt det är, men man syns iaf.....
 

lime

Skriver inte
Jo tack. Postades medans jag skrev. Fast egentligen struntar jag i om det är lagligt eller inte. Hellre synas än bli påkörd.

Jag förstår inte riktigt hur du menar att mer reflexer på dina packväskor skulle minska risken att bli påkörd? De är så breda som de är och om du har en bil som är så pass nära att de riskerar att köra på väskor som inte sticker ut mer än vad styret är brett, då har du så pass seriösa problem att lite reflex eller färg nog inte hjälper.

Det finns också en risk att om du har uppseendeväckande väskor så låser bilisterna på dessa och du kan t.o.m. öka risken att bli påkörd.
 

Hellman

New member
Är inne på Limes linje också. Ta inte i för mycket.

Bästa sättet att synas är att se ut så mycket som möjligt som en MC-polis. Har du en sådan BMW så är du på god väg. Vit hjälm och en sådan där ny reflexväst som ser ut som polisjackorna. Vill du ha lite överkurs köper du 2-3 fejkantenner med sugkopp och sätter på packväskorna.

Jag lovar, ingen kommer missa dig. :D
 

Motormannen

New member
Haha, kör redan med den stilen i vit hjälm och svart/neon-färgad jacka som de nya jackorna som sheriffen använder! :D

Flouricerande dekaler får man alltså ha vilken färg man vill och sätta vart man vill? Synd att det sprack med reflextapen, det var stilrent och snyggt!
 

OH-

Member
Jag förstår inte riktigt hur du menar att mer reflexer på dina packväskor skulle minska risken att bli påkörd? ......................

Synen fungerar enligt vad jag lärt mig så att saker som är små inte får nån större uppmärksamhet. Hjärnans förmåga att medvetet behandla inkommande signaler från ögat är väldigt begränsad så vårt undermedvetna måste göra större delen av analysen.
Därför är det värdelöst med små lappar flourocerande tejp t ex. Inte ens lysande lampor gör mycket nytta om dom inte har rimligt stor yta - små ljuspunkter sorteras bort som irritationsmoment istället för att starta larmsignaler i hjärnan.

Så som jag ser det är trådskaparen inne på helt rätt spår. Visst, man måste ha en godkänd reflex - däremot skall det till att vara en sällsynt grinig polis/besiktaman som klagar på att det även finns en massa reflexer som inte är typgodkända. Jag är inte ens säker på att texten i förorningen kan tolkas som att det skulle vara fel - man kan ju läsa den som det och det krävs medan det inte uttryckligen står att nåt är förbjudet.

Men, det borde vara självklart, oavsett vad som är krav eller förbud, att lyse och reflexer skall ha rätt färg så att man nattetid lätt kan bedömma vad man ser. Rött=bak, gult=sida och vitt=fram.
Jag har kört nattetid i trakter där folk tycker det är "fint" med diverse dekorljus och kebabslingor i alla möjliga färger var som helst på bilarna. När man kommer ikapp en bil (röda lampor) och sen efter ett möte med 200 km/h relativ hastighet inser att det var röda "finlampor" och inte baklampor kan man få akut hemlängtan :eek:
 

DuvD

New member
Haha, kör redan med den stilen i vit hjälm och svart/neon-färgad jacka som de nya jackorna som sheriffen använder! :D

Flouricerande dekaler får man alltså ha vilken färg man vill och sätta vart man vill? Synd att det sprack med reflextapen, det var stilrent och snyggt!

Vem ska bötfälla dig? Tror inte polisen bryr sig om du har några reflexer på din hoj.....som någon skrev, se ut som polisen. Kolla hur deras hojar ser ut i MÖRKER. Då snackar vi reflexer. Någon här tyckte det var bra att likna polisen, så reflexa på! ;)

Vi som kör regelbundet i mörker fokuserar på att se och synas. Reflexer, HID, LED osv...
 

Avarage

New member
Det finns också en risk att om du har uppseendeväckande väskor så låser bilisterna på dessa och du kan t.o.m. öka risken att bli påkörd.

Du förutsätter att ÖR har triggats hos bilisten OCH att bilisten uppfattar motorcykeln som det som fn. är FARLIGAST vilket, som tur är, inte är så vanligt.

Jag föredrar dock att synast tidigt. Ju större du är desto tidigare syns du! ;-)
Således tror jag på modellen som fn. diskuteras!

// Niklas
 

Rickar

New member
of topic

Bra. Då förutsätter jag att du alltid kör lagligt och inte bryter mot någon lag i trafiken. För tom vilja känns mer som hyckleri... ;)

Jag försöker iallafall... vilket är mer än man kan säga om många i MC-kollektivet:(

Ibland räcker det långt att bara försöka...

...sen skall ju tilläggas att INGEN är felfri.:rolleyes:

Men jag skulle aldrig gnälla om jag blivit stoppad av polisen och fick böter för att jag gjort ett misstag i trafiken.

Vänligen :)

Rickar
 
Top