Vad är SMC?

GAMMA

New member
Självklart medlem, tycker nog att det är den enda organisation som arbetar för oss motorcyklister när våra politiker försöker få bort hojåkare från landsvägen.

Även ni som inte kör gata skulle förlora på att gatåkningen minskade......importen skulle minska, publikintresse minskar på tävlingar, massmedia skulle ha noll intresse för våra mc-sporter, sponsorerna försvinner.......

Lite rabatter och kurser är bonus för oss medlemmar.
 

GAMMA

New member
Denna tråd finns även på sporthoj.com men växte sig ur sitt ordinarie ämne, låt oss höra vad ni tycker är bra men framförallt vad ni saknar hos SMC.
Läs trådskaparens fråga.......
 

MartinB

New member
Startade denna tråd på Sporthoj.com http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=197041

Lägger upp en liknande här...


Så då har inbetalningskortet kommit för år 2009...
Vad vill du ha ut av medlemskapet?
Vad får du idag?
Varför är du medlem?`Eller snarare varför är du inte medlem?
Vad skulle få dig att bli medlem?

Är som sagt medlem och hävdar fortfarande saker som är menat som KONSTRUKTIV kritik.

Jag är medlem för att det Känns Bra(tm) plus för att jag vill gå kurser.
Att förstå vilken kurs det gäller anser jag omöjligt, ni förklarar att SHK och BKK i första hand vänder sig till olika målgrupper men inte om det är ok att boka in sig på den ena eller andra. Åker Fazer1000 och vet helt enkelt inte riktigt var jag hör hemma.

Ni förklarar också att kurserna går i flera steg men i kalendern står ingenting om vilket/vilka steg ett visst datum vänder sig till.
Är det ok att boka sig på en BKK när det står "SMC Syd" och jag bor i Alingsås (SMC Väst)?

Vad är en "Promentakurs"?

Om nu "SMC" är ett bolag sm sålde LP-skivor via postorder på 70-talet och därmed tvingat er att ta urlen svmc.se vore det väl bättre att döpa om organisationen till svmc också? Eller hade ni tyckt det var ok att SIBA hade haft urlen sviba.se av samma orsaker?

För övrigt tycker jag det är bra att ni tagit er in i finrummen så vi slipper stå på torgen och demonstrera. Helst hade jag sett att man drev en kampanj för att avsätta Tingvall/Skogö med omedelbar verkan men det är nog för tidigt för det (högst personlig åsikt även om den är ärligt menad).

Kort och gott: tydlighet. Rensa upp i er begreppsflora. Låt texten om kurserna innehålla svaren på frågorna "Varför ska jag gå denna", "Får jag gå denna", "Vad krävs" och "Vad kostar det".
 

ezzo

New member
Vi läser. Begrundar och tar in..
Avser inte att svara på några frågor i denna tråd... Har erfarenhet att den ballar ur då.

//Ezzo
 

Leif H..oj

New member
Delvisa svar

Frågorna från Martin är relevanta tycker jag, jag har hört liknande frågor från andra. Det är ju en nationell angelägenhet att vi som jobbar ideellt i SMC lyckas locka många kursdeltagare så vi fyller bandagarna till max. Då är chanserna stora att vi får ekonomi för att kunna köra ännu fler kurser. Med bra info till målgrupperna så blir det väl enklare att välja rätt kurs. Alla instruktörer och resurspersoner i distrikten måste hjälpa till att marknadsföra verksamheten... och särskilt för fortbildningarna som stöd till SMC-riks info.

Några av frågorna kan väl i alla fall försöka ges förklaring....i blå noter... och jag är själv nyfiken på kompletterande svar i vissa delar...

...att SHK och BKK i första hand vänder sig till olika målgrupper men inte om det är ok att boka in sig på den ena eller andra...
Ni förklarar också att kurserna går i flera steg men i kalendern står ingenting om vilket/vilka steg ett visst datum vänder sig till.

Not: Här vill Leif också få klarhet om nivåerna från 1 och uppåt, så man kan bli bättre på att locka fler deltagare till rätt kurs. Jag brukar själv säga att BKK passar alla motorcyklister oavsett förar- och hojtyp eftersom man blir indelad i olika snabba grupper. SHK innebär dock att grupperna kör lite snabbare och det blir enklare för instruktörerna att hålla standarden på en jämnare nivå här. Det är väl utifrån dessa betingelser som SMC har fått önskemål om märkeskurser och hojtypkurser etc...(customkurser, guldvingekurser, BMW-kurser, tjejkurser och annat special och som vi faktiskt kommer att se en hel del av i utbudet 2009 runt om i landet).

Är det ok att boka sig på en BKK när det står "SMC Syd" och jag bor i Alingsås (SMC Väst)?

Not: Okej...Särskilt här i Norrland var det på jesiken att vi kunde få storbanekurserna även i år...det ska väl kunna gå att få ihop 60 åkare per dag tycker man... men de har varit dålig respons från lokalbefolkningen så påfyllning från hela landet behövs alltid. Planera för augusti på Mittsverige, juni på nya Molanda i Järpen och så ska det bli nåt i Västerbotten på Fällfors också. Det måste komma deltagare från andra delar av landet för att fylla elevplatserna... så blir det nog även i år...men först till kvarn. För de kurserna som kräver SMC-medlemskap; alla medlemmar kan boka vilken kurs som helst i de olika distrikten. Det är ju så en del av oss lägger upp semestern...efter fortbildningarna med SMC.

Vad är en "Promentakurs"?

Not: Bra fråga, jag tror det finns kurser på Gelleråsen med ett företag som heter Promenta. Dom kör teambuilding bl.a. / personlig utveckling. Är det så ni som vet? Kör SMC rikskurser med dem?

...urlen svmc.se ...döpa om organisationen...

Not: Jag vet att det är GS Jespers högsta dröm att vi ägde smc.se-domänen. Men det är Stockholms Maskincentral AB idag. Googla på smc så märker du att det inte är ett unikt begrepp. Sveriges MotorCyklister som idag ligger på domänen SVMC.SE är ju faktiskt ganska okej tycker jag. Det är bara en förkortning och SMC är förkortningar för flera andra organisationer, såväl i Sverige som i andra länder. Då är svmc.se unikt för oss, bättre än den gamla motorcyklisternas.org och i våra officiella kontakter heter vi faktiskt Sveriges MotorCyklister (riksorganisationen respektive distriktsorganisationerna)...tycker JAG. Det får vara bra som det är.

...

Not: övriga råd o/e frågor som finns i inlägget får gå vidare till nån annan.
 

ezzo

New member
Förtydling av tidigare inlägg.

Snälla.. respektera. Ska förklara varför jag inte vill att vi ska besvara frågor i denna tråd...
Vi försökte göra det på sporthoj.com på motsvarande tråd där.
Den tråden drog iväg åt helt fel håll... Pga vi försökte svara på frågor och bemöta felaktiga påståenden. Detta blev mycket snett...allra helst när vi försökte bemöta kritik.
Detta kommer hända i denna tråd med..
Då är det bättre att starta upp en ny tråd där man besvarar just den frågan.
Denna tråd startades för att vi som jobbar inom SMC ska få en uppfattning om vad vi kan göra för att skapa framtiden....*
DVS vi läser och begrundar... tar åt oss.. och förändrar.

//MVH
 

-ah

New member
Snälla.. respektera. Ska förklara varför jag inte vill att vi ska besvara frågor i denna tråd...
Vi försökte göra det på sporthoj.com på motsvarande tråd där.
Den tråden drog iväg åt helt fel håll... Pga vi försökte svara på frågor och bemöta felaktiga påståenden. Detta blev mycket snett...allra helst när vi försökte bemöta kritik.
Detta kommer hända i denna tråd med..
Då är det bättre att starta upp en ny tråd där man besvarar just den frågan.
Denna tråd startades för att vi som jobbar inom SMC ska få en uppfattning om vad vi kan göra för att skapa framtiden....*
DVS vi läser och begrundar... tar åt oss.. och förändrar.

//MVH

Jag betalar min medlemsavgift därför att SMC är den enda samlade rösten gentemot våra makthavare.
Och endast av den anledningen.
- näh, även pga BKK-kurserna också, oavsett vad de har för etikett för dagen, och när inte våra klubbanmälningar slarvas bort...

Det övriga; tidningen som publicerar test som sedan månader har varit publicerat i andra öppet kommersiella tidningar, kryssningar och lonely hearts träffar kan jag personligen mycket väl vara förutan.
 
Top