Vad är ett rimligt pris för byte av packboxar?

fwedewick

New member
Jag köpte en hoj förra våren (som jag sedan inte fick körkort till förrän på hösten :( ) och kände ganska omgående att den behöver bytas packboxar på. Men vad kostar det att få det gjort i runda slängar? Jag har inte tummen centralt placerad i näven och jag har utrymme men är det värt besväret att göra det själv eller skall jag lämna in? Orsaken att jag frågar är mycket att jag fått två mycket skilda bud:
1. Frågade körskolläraren som sade något om 500 kr (vilket jag tycker låter otroligt billigt)
2. Frågade den lokala MC-verkstaden som sade 3000 kr (vilket jag å andra sidan tycker låter förb. dyrt när själva packningarna kostar 150 kr)
Tar det verkligen mer än tre timmar för ett proffs?? Räknar med en timkostnad som är högre än vad mitt jobb säljer mina konsulttjänster för...
//F
 

SvenneC

New member
Det tar ungefär en timma att packa om en framgaffel.
Jag har ingen ordentlig koll på vad timpriserna är hos mc-verkstäder, men jag håller med om att 500:- låter lite medan 3000:- låter mycket om materialet bara kostar 150:-

Nu KAN det ju vara så att verkstan som sade till dig att det kostar 3000:- har räknat med pris för originaldelar och dessutom vet vad dom kostar. Ibland är det nämligen en ganska stor prisskillnad mellan pirat och original. Tyvärr kan det även skilja en del i kvalitet.

Till min TT600R kostar två original-packboxar och två original-skrapringar en bit över tusenlappen medan samma saker i piratutförande går att trolla fram för runt tre-fyrahundra. Till detta kommer ungefär 1,2 liter gaffelolja (Som så klart inte säljs i mindre förpackningar än enlitersflaskor... I alla fall inte på de ställen där jag har letat...)

Orsaken till att jag vet att det tar ca en timma att packa om en gaffel är att jag har gjort det lite för många gånger på nämnda TTR. Två gånger med piratprylar och en gång med original. (Det tog förresten ungefär lika lång tid att göra det på en R1'a med upside down-gaffel, så tidsangivelsen stämmer troligen bra oavsett hoj.)

Som av en händelse så håller originalprylarna fortfarande tätt efter 600 mil medan piratboxarna sprang läck mer eller mindre omgående bägge gångerna. (Jo, jag vet att jag är både enveten och lite dum som byter till piratprylar två gånger. Man kan ju tycka att jag borde ha fattat vinken efter första försöket...)

Vad jag försöker säga är att du skall kolla en gång till med verkstan vad du får för de 3000 kronorna. Om det är baserat på dyra (men fungerande) originaldelar och kanske uppåt två timmars arbete så är 3000:- trots allt inte orimligt.

Steg-för-steg-beskrivning över hur du själv gör jobbet (och en massa annat intressant) hitttar du på meksidan på www.soe.se

/SvenneC

Edit ==> Om gaffeln inte läcker olja behöver du förresten inte byta packboxar. Då räcker det troligen med att byta olja i gaffeln. Var noga med att ha i exakt rätt mängd olja och se till att ha rätt viskositet.
 
Last edited:

fwedewick

New member
Tackar och bockar. Jag får väl kika på tipsen och sedan ta mig i kragen och sätta igång.. Jag tror originaldelar till en Triumph är något dyrare än till en kawa från 82 men jag kan ha fel..
Gaffeln läcker olja så det är definitivt dags att byta boxarna men det är riktigt att inte ta för givet att jag vet det.. Först undrade jag faktiskt varför det var så otroligt oskönt att köra min egen hoj när körskolans var så mycket bättre.. Tills jag kollade lufttrycket i gaffeln och fick klart för mig att det var i det närmaste noll! Skall väl tillägga att den stått i lada hos förre ägaren innan jag köpte den.
//F
 

OH-

Member
...................

Orsaken till att jag vet att det tar ca en timma att packa om en gaffel är att jag har gjort det lite för många gånger på nämnda TTR. Två gånger med piratprylar och en gång med original. (Det tog förresten ungefär lika lång tid att göra det på en R1'a med upside down-gaffel, så tidsangivelsen stämmer troligen bra oavsett hoj.)

.....................

Nu kanske jag är dum för jag har bara sett en R1:a på vykort, men: Om man utgår från en helt körklar hoj på sidostöd och räknar tid fram till samma läge efter ompackningen så fattar jag inte hur det kan bli samma tid.
Yamaha TT600R har jag ju haft själv och den är ju rent oanständigt naken och har bromsok bara på ena gaffelbenet. R1:an ser ju ut att ha en massa kåpa, framskärm och annat tjafs som sitter i vägen. En liten stund måste det väl ta att "komma till" bakom all plast?
 

SvenneC

New member
.... En liten stund måste det väl ta att "komma till" bakom all plast?

Nej, det GÖR ju faktiskt inte det eftersom gaffelbenen dras rakt ner ur kronan utan att man tar bort någon plast.

På TTR'en plockar man bort ett bromsok, hjulet, strålkastarens gummiband och plastskydden som ser till att inga kringflygande stenar från framförvarande kompis skall komma åt att märka gaffelbenen innan man kan lossa gaffelbenen från kronan.

På R1'an har du två bromsok, hjulet och en framstänka att lossa innan du kan släppa skruvarna som håller gaffeln i kronan.

Edit=> Det extra bromsoket på R1'an innebär ju faktiskt bara två extra bultar att lossa från bromsok nr2 samt en eller två skruvar som håller bromsslangen på plats...
 
Last edited:
Top