Vad är en promenta kurs.. Svar på frågor från tråden "Vad är smc?".

ezzo

New member
För att inte den andra tråden ska tappa fokus lägger jag upp svar här.

Är som sagt medlem och hävdar fortfarande saker som är menat som KONSTRUKTIV kritik.

Jag är medlem för att det Känns Bra(tm) plus för att jag vill gå kurser.
Att förstå vilken kurs det gäller anser jag omöjligt, ni förklarar att SHK och BKK i första hand vänder sig till olika målgrupper men inte om det är ok att boka in sig på den ena eller andra. Åker Fazer1000 och vet helt enkelt inte riktigt var jag hör hemma.

Ni förklarar också att kurserna går i flera steg men i kalendern står ingenting om vilket/vilka steg ett visst datum vänder sig till.
Är det ok att boka sig på en BKK när det står "SMC Syd" och jag bor i Alingsås (SMC Väst)?

Vad är en "Promentakurs"?

Om nu "SMC" är ett bolag sm sålde LP-skivor via postorder på 70-talet och därmed tvingat er att ta urlen svmc.se vore det väl bättre att döpa om organisationen till svmc också? Eller hade ni tyckt det var ok att SIBA hade haft urlen sviba.se av samma orsaker?

För övrigt tycker jag det är bra att ni tagit er in i finrummen så vi slipper stå på torgen och demonstrera. Helst hade jag sett att man drev en kampanj för att avsätta Tingvall/Skogö med omedelbar verkan men det är nog för tidigt för det (högst personlig åsikt även om den är ärligt menad).

Kort och gott: tydlighet. Rensa upp i er begreppsflora. Låt texten om kurserna innehålla svaren på frågorna "Varför ska jag gå denna", "Får jag gå denna", "Vad krävs" och "Vad kostar det".
Tack för den konstruktiva kritiken.

För att ge lite svar då.. Svar som faktiskt tydligare skulle stå på hemsidan.
SHK har en målgruppsinriktning mot sporthojar. Här kan du med en fazer 1000 helt klart anmäla dig. Åker du däremot en customhoj så passar du bättre in blad bkk kurserna. Upplägget är detsamma och berättigar till samma försäkringsvilkor med folksam.
Om vi ska sätta en gräns då.. touringhojar och custom passar generellt inte på shk. Hojar med lite mer sportigare attityd.. kan lätt köra en shk.

I kalendern står det inte något steg ett visst datum därför att vi kör alla stegen på samma kursdag. OM INTE ANNAT ANGETS.. Tex fördjupad steg 4 på kinnekulle i maj. Vi gör stegindelning på kursdagen på banan...
Tanken när vi skapade dessa 4 stegsutbildningar var att vi ska kunna köra samma kurser över hela landet.
Dvs du kan gå en kurs 1 i Happaranda och sen gå en kurs 2 i Ystad.


En promentadag/kurs är en dag då vi delar bantiden med Bohlins racing.
Dvs vi gör några avbrott under dagen då det är bilar som kör på den.
Fördelen med detta är att vi kan hålla nere kostnaderna. Samt ha möjlighet att arrangera fler kurser.

Svenska Maskincentralen äger www.smc.se Kanske är det värt att ta en tvist om rättigheterna. ;)

För övrigt har du fullständigt rätt i att det är för rörigt. Viktig info finns inte lätt att hitta.. Utan kräver för mycket letande, medlemskap i forumet mm...

Kurserna är en stor bit av SMCs verksamhet. Något som kostar pengar och måste därför säljas för att det ska gå ihop. Det ska vara lätt att hitta info mm om dem. Pris, inriktning, mm.

Förövrigt vad jag tycker om Tingvall mfl låter jag vara osagt...
 

lime

Skriver inte
SMC har ju 4 års försprång på Maskincentralen som organisation så det skulle kanske gå att få rätt om man strider. Tyvärr går idag aktiebolag före organisationer så jag tror nog att vi får leva med svmc.se ett tag till, eller gå tillbaks till motorcyklisterna.se (fast det är så jobbigt att skriva).
 

P-O Noren

New member
Håller med

Klart man skulle kunna vara tydligare om vad som gäller för kurserna osv.

En annan sak är rubrikvalet "garaget" istället för "Forum", onödigt krångligt.

Sist undrar man lite filosofiskt om hur man inom smc värvar aktivt folk till klubben. Har försökt förstå hur man engagerar sig, det framgår inte på hemsidan vad jag ser. Har skrivit pm till folk som är aktiva och inte fått några svar som gett något.

Måste man få en hemlig inbjudan till det årliga initiationspartyt där den äldste slår dom utvalda med brödspadar i baken? Eller föds man in i det genom att ha aktiva föräldrar, där pappan lämnar över den heliga rullen där allt hemligt är inskrivet sedan "easy rider"?
 

Niklasinorr

New member
Måste man få en hemlig inbjudan till det årliga initiationspartyt där den äldste slår dom utvalda med brödspadar i baken? Eller föds man in i det genom att ha aktiva föräldrar, där pappan lämnar över den heliga rullen där allt hemligt är inskrivet sedan "easy rider"?

Jag såg att SMC Norrbotten hade årsmöte, jag knallade dit, letade reda på en valberedare och sa att jag var intresserad av att bli aktiv. På samma möte valdes jag in i styrelsen och började jobba med i mitt fall trafiksäkerhet vilket ligger mig varmt om hjärtat. Enkelt!

Det är inte så att folk som verkligen vill jobba växer på träd så det är inte svårt att komma med, men du måste ta kontakt med någon i ditt distrikt...

Sen blir du inbjuden till initionssammakomsten där du blir slagen i baken med ett gammal avgassystem från en GSX 1100 -84...:)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
..så jag tror nog att vi får leva med svmc.se ett tag till, eller gå tillbaks till motorcyklisterna.se (fast det är så jobbigt att skriva).

Alternativt tar man sig en fundering på alternativ..
Vi har ju bytt namn från Cnetralorganisationen Sveriges Motorcyklister till Riksorganisationen Sveriges Motorcyklister för några år sedan.
I samband med detta har vi i bästa mån sökt att kalla os; "Sveriges Motorcyklister" och minska fokus på att kalla oss SMC. Men, det där SMC sittar djubt och är enkelt..

Själv tror jag på att nångång i framtiden kommer vi få alla att nyttja "Sveriges Motorcyklister" och kanske den gamla logga, uppdateras så man ser det är en MC organisation och shortcut´et blir SVMC..

1. ..En annan sak är rubrikvalet "garaget" istället för "Forum", onödigt krångligt.

Anledningen att det finns ett Garage - är enkel; Leverantören av webben, var vi överens med att det sku vara en Garage. Här sku det vara filmer, bilder, off the record bus och skämt, samkväm ocg gemytlig MC snack, bl. a med olika bloggar.
Senera konkrete prisförslag, betöd att vi parkerede detta tills bättra tider!
Sen var det standard forum som var med inte gott nog - var vi flera som tyckte - därför är det som det är just - och själv tror jag på att vi under tiden får till det tänkte garage...

2. Sist undrar man lite filosofiskt om hur man inom smc värvar aktivt folk till klubben. Har försökt förstå hur man engagerar sig, det framgår inte på hemsidan vad jag ser. Har skrivit pm till folk som är aktiva och inte fått några svar som gett något.

Finns absolut flera möjligheter - Niklasinorr har gett några. Annars kan du PM´a mig - så ska jag hjälpa dig med diverse kontakter. Yesbox, det är altid behov för friska motorcyklister som vill hjälpa till med den omfattande verksamhet som bedrivs.

..Sen blir du inbjuden till initionssammakomsten där du blir slagen i baken med ett gammal avgassystem från en GSX 1100 -84...:)

Själv fick jag inte napp, när jag vill hjälpa till. Men, på annat håll i verksamheten, glömde jag att fråga, och plötsligt var jag jätte insyltad på Rörken i Uppsala, och plötligt även i Riks..
Men, slag i baken - har jag missad - Nått Norrlandsk fenomen - kanske..
 
Top