Vad är en långtur?

Ove 60+

Active member
Själv har jag lite problem med långkörningar som jag inte vet riktigt hur jag ska komma runt inför en långresa i framtiden.

Jag vet att jag klarar köra 80 mil på en dag men jag får problem med högra låret.
Har Ni några tips så får Ni gärna dela med Er?

Amir

:) Bästa sittställning, vad är det? Skulle kunna bli en lång utläggning men ska försöka hålla det kort.

Oavsett om man sitter framåt- eller bakåtlutat bör det vara ett sådant vinkelförhållande kropp/underben att man inte ser framsidan av sitt eget ben om man bara sänker blicken. Gör man det kommer hos normalpersonen ryggen att böjas och man blir trött ganska fort. Dessutom att vinkeln i höften inte blir för skarp för det böjer också ryggen och kan dessutom göra att cirkulationen i benen blir sämre.

Ett annat kännetecken på "bästa sittställning" är att den varar aldrig länge. Man bör alltså ha en ganska fri position så att man kan göra småjusteringar medan man kör. Sen det där med raster. Kanske en kort rast/timma? ;)

Tips: Provkör flera typer av hoj helst lite längre turer om möjligt.

Eftersom du har ett återkommande problem med höger lår, kanske ett besök hos en bra kiropraktor eller naprapat för att kolla upp nedre rygg och bäckenleder? :cool:
 

Bob Sweden

New member
Inte tävling...

Hur kommer det sig att så många motorcyklister gör mc- körningen till en formell eller informell tävlingsverksamhet i alla dess olika former???
Anders.J

Inte tävling, utmaning. :D
Precis som med frimärkssamling (flest / dyrast), fallskärmshoppning (högst / längst frifall), husvagnar (störst, minst, dyrast, mest extraprylar), fruar (flest, snyggast, nyast), ja allt du kan tänka dig egentligen.
Vill med detta påstå att "tävling" inte bara är relaterad till hojåkare utan ett vanligt förekommande fenomen i samhället totalt sett.


Jag vet att jag klarar köra 80 mil på en dag men jag får problem med högra låret.
Amir

Detta kanske kan vara något?
Avlastar enligt uppgift "bäckenet" och fördelar tryck över större yta.
Har inte testat själv, men känns som om det kanske kan funka. Kräver dock säkert lite träning att lägga dit och ta bort, om man inte har liten hoj i kombination med långa ben såklart.

http://www.craigvetter.com/pages/Other_Designs/Magic-seatboard.html

/B
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag kanske ska precisera smärtan lite bättre:D jag tror att man kan säga att där lårbenet och bäckenet går ihop smärtar det en hel del efter 80 mil sadeln. Det kanske blir ngn form av kramp eller låsning i den punkten . Jag vet bara att jag efter efter 80 mils körning helst inte vill dagen därpå sätta höger skinka på sadeln :) Även knäna verkar.Säkerligen beror det i bägge fallen på taskig vinkel vilket i sin tur leder till taskig blod cirkulation. vore det inte för lårben historian kan jag säkert köra 80 mil om dagen i några dagar iaf.

//Amir


:) Bästa sittställning, vad är det? Skulle kunna bli en lång utläggning men ska försöka hålla det kort.

Oavsett om man sitter framåt- eller bakåtlutat bör det vara ett sådant vinkelförhållande kropp/underben att man inte ser framsidan av sitt eget ben om man bara sänker blicken. Gör man det kommer hos normalpersonen ryggen att böjas och man blir trött ganska fort. Dessutom att vinkeln i höften inte blir för skarp för det böjer också ryggen och kan dessutom göra att cirkulationen i benen blir sämre.

Ett annat kännetecken på "bästa sittställning" är att den varar aldrig länge. Man bör alltså ha en ganska fri position så att man kan göra småjusteringar medan man kör. Sen det där med raster. Kanske en kort rast/timma? ;)

Tips: Provkör flera typer av hoj helst lite längre turer om möjligt.

Eftersom du har ett återkommande problem med höger lår, kanske ett besök hos en bra kiropraktor eller naprapat för att kolla upp nedre rygg och bäckenleder? :cool:
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Ska testa att lägga min vikt lite grann mer på vänster sida.

//Amir


Inte tävling, utmaning. :D
Precis som med frimärkssamling (flest / dyrast), fallskärmshoppning (högst / längst frifall), husvagnar (störst, minst, dyrast, mest extraprylar), fruar (flest, snyggast, nyast), ja allt du kan tänka dig egentligen.
Vill med detta påstå att "tävling" inte bara är relaterad till hojåkare utan ett vanligt förekommande fenomen i samhället totalt sett.




Detta kanske kan vara något?
Avlastar enligt uppgift "bäckenet" och fördelar tryck över större yta.
Har inte testat själv, men känns som om det kanske kan funka. Kräver dock säkert lite träning att lägga dit och ta bort, om man inte har liten hoj i kombination med långa ben såklart.

http://www.craigvetter.com/pages/Other_Designs/Magic-seatboard.html

/B
 

Cawwa

New member
Ursäkta OT.
Min sambo och jag körde till just Barcelona i somras, men med omvägen att följa Atlantkusten till Portugal innan vi svängde över till Barca. Totalt ca 800 mil under en månad. Vår målsättning var 100E om dan. Den sprack ju direkt när vi bytte däck och köpte en kamera istället för den som gick sönder, men om man bara räknar boende, mat och bensin så gick vi klart under gränsen. Då bodde vi så billigt vi kunde hitta med varierande komfort utan att beställa något i förväg.
Ett alternativ om du vill till Spanien och Barcelona så fort som möjligt (vilket jag absolut rekomenderar även om det finns mycket att se Tyskland och Frankrike) så tycker jag du skall kolla Autozug. Bli fraktad till närheten av Spanien och bara njuta av körningarna där nere med tåg. När jag kollade så blev det ingen större merkostnad jämfört med att köra ner.

Byt sittställning när du får tillfälle, släpp ner benen ett i taget och sträck framåt, ställ dig upp vid köbildning - men framför allt, stanna ofta och rasta. Vi körde nog runt en timma innan det var dags att rasta.
 

Chopperbyggarn

New member
Inte tävling, utmaning. :D

Ja, där är jag helt med! Min framtida utmaning är att förverkliga en dröm att korsa alla kontinenter med hoj under en och samma resa och om inte det går att förverkliga så åtminstonne korsa Afrika norr till söder och gärna ryssland väst till öst.:D Tyvärr så ser dessa utmaningar svåra ut att uppnå med nuvarande arbets/ekonomiska situation ... men jag hoppas att hitta en lösning på detta.:)

Anders.J
 

Hampe

Skriver massor!

Oh, vilken pärla den länken var!

Hela familjen Vetter samlad i olika konstellationer; legacy, heritage - vad man vill; det formligen osar Touring-adel kring bilderna och texten.

Mannen bakom sjuttio- och åttiotalets mest avancerade kåpor sitter och kuckelimuckar över en simpel plywoodskiva han inte vågar lansera kommersiellt eftersom han skulle bli stämd åt Hecklefjell om någon (amerikan) fick för sig att använda den...

Jag myser över hela kroppen!


Hampe
 

Bob Sweden

New member
Mannen bakom sjuttio- och åttiotalets mest avancerade kåpor sitter och kuckelimuckar över en simpel plywoodskiva han inte vågar lansera kommersiellt eftersom han skulle bli stämd åt Hecklefjell om någon (amerikan) fick för sig att använda den...

Hmmm, någon av hans nyare kreationer till nya hojen kanske? :p
Gammal är äldst, så är det bara!
Läste sidan för ett tag sedan, och verkar som om han är bekant med vår engelske Daytonaåkande vän! :eek:

/B
Är du inte förvånande att JAG hade den länken... NOT!
Kanske värt att testa "playwoo-dass" i samband med Autum Gold!?
Gör den inte för bred bara, det blir så mycket lyftkraft då... :D
 

Hampe

Skriver massor!
Det enda alternativ som jag ser om jag ska göra en längre resa är att helt enkelt inte köra mer än 60 mil om jag har 300 mil till min destination.


Amir my man!
300 mil...? Hmmm...
Du siktar på Iran, men inväntar kanske att Baluchierna skall ledsna på mullornas administration och dra igenom en andra mashrooteh...?
Ja, ja - jag vet; man får inte prata om sådant, men min uppfattning är att det kan komma snarare än "bedömare" verkar tro;
kan bara USA låta bli att lägga sin näsa i blöt så kan stenar komma att börja rulla...


Konkreta tips är att inte sitta still på hojen, utan att röra sig. Rejält.
Själv åker jag på offroad-aktiga maskiner och har inga problem att stå och köra, även i höga farter.
Det är lite mer avigt på en landsvägshoj, men det går - och sedan har man andra varianter:

Glid över på sadeln så du sitter på ett sittben, och frigör det andra.
Helst skall du ha ett par "highway-pegs" att slänga upp ditt nya "långa" ben på, och något sådant gör du lätt själv; en avgasklamma (bil) runt det främre vaggramsröret (om du nu har ett sådant...?) och en tvärgående fyrkantsprofil i lämplig längd; Presto - för femti spänn eller så har du nu sträckt ut dagsetapperna med 20 mil eller så.

Har du motorbågar monterat på hojen så kan du säkert få fast Biltemas Bolt-on Highway pegs på dessa - dom behöver inte ens hamna i en idealisk körposition, bara det faktum att du tillsammans med skjutspinnarna nu har tre olika alternativa positioner för benen hjälper järnet!

Fortsätt vara aktiv ombord genom att omväxlande kniiiiipa med knäna mot tanken, för att sedan sitta och skreva allt vad du orkar.
Muskler i statisk anspänning är en LD-åkares värsta fiende - jobba, jobba jobba; det blir man mindre trött av...

Har du bara lite trafik omkring dig så passa på att EPA-stunta genom att dra upp ett ben och sitta "halvskräddare" under några minuter, eller prova på damsadel med benen åt olika håll i omgångar. Gör underverk för kroppen, och även för knoppen under sega körpass.
Finns mycket mer att ta till, men börja med detta så är du en bit på väg.


Och du, glöm inte att sätta en "TransAnatolia" när du ändå är igång:
Cesme till Gurbulak inom 24 timmar... :D
http://www.ironbuttturkey.com/t/10/sub.jsp?p=10909


Oops - nu var vi där igen, sorry...


Hampe


...och, nej Benny Bob; jag vart inte ett dugg förvånad. :D



EDIT!

...å självklart börjar man inte gymnastisera på hojen den minut man känner att krampen börjar sätta in! Är man inte hemma på att klättra omkring i hojen innan så skall man låta bli att pröva när man har stelnat till, och dessutom har cykeln full av packning!

Pröva att lattja med hojen på hemmaplan, i något weekendinsomnat industriområde eller så: precis som dom riktiga stuntstollarna gör. Det leder dessutom till att du känner dig mer hemma på hojen och klarar att hantera den ännu bättre på sikt.

Det slår mig nu när jag skriver detta att packning ombord minskar din rörlighet ytterligare - man ser ibland långfärdsåkare som har hamnat i en ytterligt underlig körposition bara för att dom nödvändigtvis skall ha alla sina pryttlar med.
Jag vill ha mesta möjliga rörlighet på hojen, för att känna mig så ledig som möjligt under resan. Jag packar gärna ett par vattentäta 35-litare nere på motorbågarna

neut.jpg


Där är dom ur vägen, och ger dessutom lite extra press på framhjulet i kniviga situationer.
(Dessutom känns det lite som att åka BMW, utan att man behöver dras med nackdelarna...)

Amir, du går grundligt tillväga med planeringen av din stora resa - jag har sett dig skissa på den under flera år. Jag är säker på att den blir av: Khodafez!

"Plan your ride, ride your plan"
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Svaret finns i texten nedan!

//Amir


Amir my man!
300 mil...? Hmmm...
Du siktar på Iran, men inväntar kanske att Baluchierna skall ledsna på mullornas administration och dra igenom en andra mashrooteh...?
Ja, ja - jag vet; man får inte prata om sådant, men min uppfattning är att det kan komma snarare än "bedömare" verkar tro;
kan bara USA låta bli att lägga sin näsa i blöt så kan stenar komma att börja rulla...


Amir : Läs texten ovan så ser du vart jag siktar på förnärvarande:D
Ner till Iran är det närmare 500 mil.

Konkreta tips är att inte sitta still på hojen, utan att röra sig. Rejält.
Själv åker jag på offroad-aktiga maskiner och har inga problem att stå och köra, även i höga farter.
Det är lite mer avigt på en landsvägshoj, men det går - och sedan har man andra varianter:

Glid över på sadeln så du sitter på ett sittben, och frigör det andra.
Helst skall du ha ett par "highway-pegs" att slänga upp ditt nya "långa" ben på, och något sådant gör du lätt själv; en avgasklamma (bil) runt det främre vaggramsröret (om du nu har ett sådant...?) och en tvärgående fyrkantsprofil i lämplig längd; Presto - för femti spänn eller så har du nu sträckt ut dagsetapperna med 20 mil eller så.

Har du motorbågar monterat på hojen så kan du säkert få fast Biltemas Bolt-on Highway pegs på dessa - dom behöver inte ens hamna i en idealisk körposition, bara det faktum att du tillsammans med skjutspinnarna nu har tre olika alternativa positioner för benen hjälper järnet!

Fortsätt vara aktiv ombord genom att omväxlande kniiiiipa med knäna mot tanken, för att sedan sitta och skreva allt vad du orkar.
Muskler i statisk anspänning är en LD-åkares värsta fiende - jobba, jobba jobba; det blir man mindre trött av...

Har du bara lite trafik omkring dig så passa på att EPA-stunta genom att dra upp ett ben och sitta "halvskräddare" under några minuter, eller prova på damsadel med benen åt olika håll i omgångar. Gör underverk för kroppen, och även för knoppen under sega körpass.
Finns mycket mer att ta till, men börja med detta så är du en bit på väg.


Och du, glöm inte att sätta en "TransAnatolia" när du ändå är igång:
Cesme till Gurbulak inom 24 timmar... :D
http://www.ironbuttturkey.com/t/10/sub.jsp?p=10909


Oops - nu var vi där igen, sorry...


Hampe


...och, nej Benny Bob; jag vart inte ett dugg förvånad. :D



EDIT!

...å självklart börjar man inte gymnastisera på hojen den minut man känner att krampen börjar sätta in! Är man inte hemma på att klättra omkring i hojen innan så skall man låta bli att pröva när man har stelnat till, och dessutom har cykeln full av packning!

Pröva att lattja med hojen på hemmaplan, i något weekendinsomnat industriområde eller så: precis som dom riktiga stuntstollarna gör. Det leder dessutom till att du känner dig mer hemma på hojen och klarar att hantera den ännu bättre på sikt.

Det slår mig nu när jag skriver detta att packning ombord minskar din rörlighet ytterligare - man ser ibland långfärdsåkare som har hamnat i en ytterligt underlig körposition bara för att dom nödvändigtvis skall ha alla sina pryttlar med.
Jag vill ha mesta möjliga rörlighet på hojen, för att känna mig så ledig som möjligt under resan. Jag packar gärna ett par vattentäta 35-litare nere på motorbågarna

neut.jpg


Där är dom ur vägen, och ger dessutom lite extra press på framhjulet i kniviga situationer.
(Dessutom känns det lite som att åka BMW, utan att man behöver dras med nackdelarna...)

Amir, du går grundligt tillväga med planeringen av din stora resa - jag har sett dig skissa på den under flera år. Jag är säker på att den blir av: Khodafez!


Amir : Absolut den blir av någon gång i framtiden men jag som person måste känna mig fram och reda ut alla osäkerhet kring en resa till Iran och jag är inte där ännu men är där om några år förhoppningsvis.

I år var jag med smc-södermanland i Norge och om jag kan få ihop tillräckligt mod så vill jag åka till Tyskland. Jag gillar Norges natur och lugna tempo och jag ogillar tyska trafikens tempo därav att jag inte vill gärna åka dit. Åker jag till tyskland så vill jag året därpå åka ner till Spanien. Jag måste känna mig fram för vad jag klarar och inte. Klarar jag av att åka till Spanien då börjar Iran resa närma sig. Jag gör inget som jag inte är säker på att jag klarar av.

//Amir

"Plan your ride, ride your plan"
 

Hampe

Skriver massor!
Ner till Iran är det närmare 500 mil.

Ja, du ser? Jag och avstånd; jag har iiingen koll helt enkelt!.:D

Jag måste känna mig fram för vad jag klarar och inte. Klarar jag av att åka till Spanien då börjar Iran resa närma sig. Jag gör inget som jag inte är säker på att jag klarar av.

Vi olika i just det avseendet - om jag är säker på att klara av något så kan känna en liten tvekan över att göra det över huvudtaget...
Olikheter är bra - det hade varit förbannat jobbigt med en massa som jag överallt...



Ha det!



Hampe
 
H

honda cbf 500

Guest
Du skrev en del saker som kan antyda att du är Iranier men jag kan ha fel i det avseendet?

//Amir

Ja, du ser? Jag och avstånd; jag har iiingen koll helt enkelt!.:D



Vi olika i just det avseendet - om jag är säker på att klara av något så kan känna en liten tvekan över att göra det över huvudtaget...
Olikheter är bra - det hade varit förbannat jobbigt med en massa som jag överallt...



Ha det!



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Du skrev en del saker som kan antyda att du är Iranier men jag kan ha fel i det avseendet?

//Amir

Halvfel: jag är allt svenne, men mycket intresserad av regionen - dels historiskt, och dels för att den kommer att vara skådeplats för mycket dramatik och tragik inom en hyfsat överskådlig tid.
Om man läser på innan så slipper man dras med i masshysterin när media skriver om historian...

Hampe
 
H

honda cbf 500

Guest
Har testat nu under en kort tur att flytta vikten lite mer till vänster och det gav bra resultat. Mycket mindre ont i höger lår. Förmodligen tynger jag ner högre sida mer än vänster sida utan att tänka på det.

Tack för tipsen!


//Amir
 
Top