Vackert retro 250-stånka?

Dr_Cotton

New member
God afton.

Har någon tips på en (någorlunda) vacker, luftkyld och retro 250-fyrtaktsstånka (bara motor)? Bör helst ha kickstart, CDI-tändning, 12V-elsystem och låg bränsleförbrukning/vara driftsäker. Insprutning är också ett plus men lär på denna typ av motor vara lika vanligt som hönsatänder. De jag har kikat på:
Honda XL 250: Ok men har magnettändning och 6V-elsystem.
Honda XR 250: Fyrkantigt småful och så gillar jag inte dubbla portar till avgasgrenrör.
Yamaha XT 250: Som XR 250 fast åtminstone bara en port till avgasgrenröret.
Yamaha SR 250: Elben. Går dock att montera XT-kick.

Har även kikat på olika dieselmotorer men de är oftast ganska fula på svänghjulssidan och mer komplicerade att bygga på eftersom de kommer utan växellåda och generator.
 

Dr_Cotton

New member
Jag har kikat på TU 250 och GN 250 (som har en äldre version av samma motor) och de är onekligen ganska fina. Dock så saknas kickstart och det verkar inte som om man finner delar till att konvertera till kickstart så lätt (jag vill köra utan batteri och så gillar jag att kicka). Det finns en ST250 i Japan med kickstart och insprutning, det hade varit optimalt men som sagt, det är i Japan det...
 

dalis

New member
Funkar det verkligen att ha insprutning utan batteri?
Behöver inte elektroniken gå igång lite innan själva uppstarten?
 

Dr_Cotton

New member
Nej, elektronisk insprutning behøver nødvændigtvis inte batteri. Vet inte hur det løses, kondensatorer? Någon fiffig ackumulatorløsning? Iallafall så har t.ex. Hondas CRF 250R inget batteri.

Har ænnu inte funnit någon stilig motor, så antingen så får jag nog kika på vattenkylt eller gå upp ett hack i storlek, 400-600-stånkor har ett større utbud på kickstartat lyftkylt verkar det som.
 
Top