MickeE
New member
Hej….
Jag har råkat ut för ett jobbigt problem som jag hoppas någon här som vet vad jag ska göra kan hjälpa mig med, Jag har en V-strom DL1000 från 2004 som har gått 4300 mil och den har börjat avgassmälla/misstända? Helt utan att jag/någon annan har skruvat på den strax innan.
Jag vet att avgasknallar beror på för mycket obränd soppa i avgasröret och att det där sker en explosion/förbränning och detta oftast beror på igensatt luftfilter, så givetvis har jag bytt ut filtret och tändstiften. Det nya filtret jag satte dit var ett KN då jag läst att dessa släpper mer syre till maskinen och är ett sk evighetsfilter. Detta hjälpte tyvärr inte mot smällarna men maskinen gick mycket jämnare och beteede sig snällare vid gaspådrag. Så att filter släppte in mer syre/luft är bekräftat.
Jag har även kört upp en tank soppa och tankat ny och den betedde sig likadant så det bör inte vara kvalitets fel på soppan. Injection cleaner har jag också provat utan resultat tyvärr.
Jag använder hojen dagligen till och från jobbet (ca 6 mil) så sen har inte stått stilla en längre tid. Första gången detta hände var en morgon på väg till jobbet och då smällde det bara en gång. Nu har jag noterat att maskinen smäller mest på eftermiddagarna i köer samt extra mycket i sthlm´s tunnlar. Under motorvägsfart har den inte smällt utan det händer oftast när maskinen släpper gas eller ligger på 1500 – 2500 varv.
Under morgontrafiken då det flyter bra så kan den smälla någon enstaka gång eller inte alls. Detta har inte varit ett problem förut utan en dag så började det bara.
Jag är tacksam om någon har tips på var jag ska felsöka.
Om jag måste lämna in den så tar jag även tacksamt emot tips på bra och seriösa verkstäder runt Sthlm som man kan lita på. Sista servicen som gjordes innan motorgarantin gick ut skedde på en onämnd verkstad i sthlm och tyvärr så gick det inte så bra. När jag ca 800 mil senare skulle fixa olje/filterbyte själv så upptäckte jag en hel del som skulle ha gjorts men inte var utfört samt skruvar/clips som ej satt fast. Det värsta var nog att skruven under sadeln som håller fast tanken snyggt och prydligt låg i facket för verktyg/regnbyxor samt att muttern på den genomgående skruven fram vid tanken var loss efter ca 1,5 varv…. Så en serös och duktig verkstad är jag tacksam att bli tipsad om. Kan jag utföra jobbet själv så gör jag det helst av allt.
Tacksam för tips och hjälp // Michael Eklund
Jag har råkat ut för ett jobbigt problem som jag hoppas någon här som vet vad jag ska göra kan hjälpa mig med, Jag har en V-strom DL1000 från 2004 som har gått 4300 mil och den har börjat avgassmälla/misstända? Helt utan att jag/någon annan har skruvat på den strax innan.
Jag vet att avgasknallar beror på för mycket obränd soppa i avgasröret och att det där sker en explosion/förbränning och detta oftast beror på igensatt luftfilter, så givetvis har jag bytt ut filtret och tändstiften. Det nya filtret jag satte dit var ett KN då jag läst att dessa släpper mer syre till maskinen och är ett sk evighetsfilter. Detta hjälpte tyvärr inte mot smällarna men maskinen gick mycket jämnare och beteede sig snällare vid gaspådrag. Så att filter släppte in mer syre/luft är bekräftat.
Jag har även kört upp en tank soppa och tankat ny och den betedde sig likadant så det bör inte vara kvalitets fel på soppan. Injection cleaner har jag också provat utan resultat tyvärr.
Jag använder hojen dagligen till och från jobbet (ca 6 mil) så sen har inte stått stilla en längre tid. Första gången detta hände var en morgon på väg till jobbet och då smällde det bara en gång. Nu har jag noterat att maskinen smäller mest på eftermiddagarna i köer samt extra mycket i sthlm´s tunnlar. Under motorvägsfart har den inte smällt utan det händer oftast när maskinen släpper gas eller ligger på 1500 – 2500 varv.
Under morgontrafiken då det flyter bra så kan den smälla någon enstaka gång eller inte alls. Detta har inte varit ett problem förut utan en dag så började det bara.
Jag är tacksam om någon har tips på var jag ska felsöka.
Om jag måste lämna in den så tar jag även tacksamt emot tips på bra och seriösa verkstäder runt Sthlm som man kan lita på. Sista servicen som gjordes innan motorgarantin gick ut skedde på en onämnd verkstad i sthlm och tyvärr så gick det inte så bra. När jag ca 800 mil senare skulle fixa olje/filterbyte själv så upptäckte jag en hel del som skulle ha gjorts men inte var utfört samt skruvar/clips som ej satt fast. Det värsta var nog att skruven under sadeln som håller fast tanken snyggt och prydligt låg i facket för verktyg/regnbyxor samt att muttern på den genomgående skruven fram vid tanken var loss efter ca 1,5 varv…. Så en serös och duktig verkstad är jag tacksam att bli tipsad om. Kan jag utföra jobbet själv så gör jag det helst av allt.
Tacksam för tips och hjälp // Michael Eklund