Vållande i trafikolycka

nilfons

New member
Jag råkade ut för en liten trafikolycka imorses. Två filer in till stan varav den innersta är för buss, taxi och mc medans den utanför är för resten och står still på morgonen. Plötsligt svänger en bil vänster från mötande fältet, ser inte mig förrän han kommit förbi kön och hinner lyckligtvis stanna samtidigt som jag hinner väja och jag studsar lite mot hans kofångare.

Jag körde inte speciellt fort, men det är väl rimligt att tro att jag körde strax över hastighetsgränsen. Min fråga, är det avgörande för vållandefrågan?
 

Hampe

Skriver massor!
Bara om du själv uppger det.

Den som svängt och korsat din färdväg är den som har ansvaret, och man kan i det läget inte urskilja om den man skall köra på håller 48 (jag måste stanna) eller 52 (den kan man köra på)


Berätta hur det går - och skit i att köpa någon Trisslott, utan nöj dej med att du kan logga in här och skriva om det hela.


Hampe
 

nilfons

New member
Jo, får ändå se det som något positivt nu när det gick så bra.

Två lärdomar fick jag med mig;
1, Jag visste ju egentligen det, men nu blev det jävligt påtagligt; lita aldrig på bilar som skall svänga vänster. Sakta ned och var förberedd!
2, Spelar ingen roll hur bra jag bromsar när jag är ute ensam, står det plötsligt en bil framför och jag måste panikbromsa så låser jag uppenbarligen bromsarna. Jag tackar min ABS idag för att det inte gick jävligt illa. Utan den så skulle hojen legat ner och det skulle tagit stopp rätt in i sidan på bilen. Nu kunde jag styra undan och bara studsa mot kofångaren. ABS für alle!
 

Ove 60+

Active member
:confused: Vad jag kan förstå så rent tekniskt var bilen vållande - men, du kom med ca 50km/t med en bilkö till vänster mot en korsning/avfart. Från bilen är du väldigt liten i det läget, kanske nästan osynlig. Finns all anledning, som du själv kommit fram till, att fundera över vilken fart som är lämplig i det läget.

Du hade en jäkla stor tur, men det bör man ha....
 

nilfons

New member
:confused: Vad jag kan förstå så rent tekniskt var bilen vållande - men, du kom med ca 50km/t med en bilkö till vänster mot en korsning/avfart. Från bilen är du väldigt liten i det läget, kanske nästan osynlig. Finns all anledning, som du själv kommit fram till, att fundera över vilken fart som är lämplig i det läget.

Du hade en jäkla stor tur, men det bör man ha....

Du, det var 70 km/h... :eek: Du har givetvis helt rätt, and I blame no one but myself. Känner inget som helst agg mot bilisten, jag är istället jävligt tacksam att han höll blicken bort mot mitt körfält och hann stanna och inte bara körde på när han trodde att det var fritt. Inte som försvar på något sätt, men bara cirka 400 meter tidigare finns en vänsteravfart för mötande in på en större väg och där brukar jag vara väldigt försiktig, vet att det så sent som i somras skedde en olycka där med bil/MC vid väsntersväng. Denna vägen där olyckan skedde är en liten skitväg som leder in i skogen och det är sällsynt att någon kör in där. Därför var jag helt enkelt inte beredd. Nu är jag det!

Fick papper från försäkringsbolaget imorses. De anser att bilisten vållat olyckan. Funderar på om jag skall lämna in hojen. Kanske att växelreglaget fick sig en smäll, tycker att det tar lite högre upp nu, men fan vet. Verkstaden kommer nog inte att göra så mycket.
 

Oldbiker

New member
Finnsall anledning att lämna in hojen på en översyn. Om inte annat för att säkerställa att allt är som det ska. Är det något knas med växelföraren, så är det väl bra att få det kollat.
 

VBK

New member
Eftersom allt på en hoj är gjort av Guld och platina och alla reparationer tydligen måste utföras av kärnfysiker med en årslön som överstiger värdet på ett hus så är mitt råd att iaf anmäla det till ditt FB.
 

nilfons

New member
Eftersom allt på en hoj är gjort av Guld och platina och alla reparationer tydligen måste utföras av kärnfysiker med en årslön som överstiger värdet på ett hus så är mitt råd att iaf anmäla det till ditt FB.

Jag har fått ok av försäkringsbolaget att lämna in den. Måste bara hitta någon som tar det på allvar och inte bara vänder ett varv på garageuppfarten och konstaterar att den "rullar ok".
 
Top