Värk i knäna, körställning....?

martin2011

New member
Jag har haft värk i mina knän ända sedan förra årets mc körning. Tänkte kolla om någon annan hört om långvariga problem med knäna av att köra vanlig hoj? Jag har kört i 15 år ca 500mil om året. Blandat naked bikes och custom, ej sport. Aldrig haft några problem förrän förra året. Jag körde triumph speed triple hemmasäsongen och min första långtur utomlands med nya honda vfr1200. Vi körde kanske 4-6 timmar om dagen i 4-5 dgr och jag fick jäkligt kramp-ont i knäna vid längre etapper. Detta verkar ha fastnat i mina knän och har nu suttit i över 6 mån....

JHkillen

New member
Jag får alltid ont i mitt vänsterknä när jag kör över en timme, beror på att jag förstörde knät i en rugby match när jag var ung. Känner igen din beskrivning på krampkänsla. Min smärta släpper om jag tar en pause. Att din smärta sitter kvar så länge efter låter för mig som inflamation, lite konstigt att det satt sig i båda dina knän. Som förra sa så borde du gå och kolla upp det.
Hoppas det blir bättre.

Roma55

New member
Träning är det som gäller. Hade själv lite problem säsongen som gick men lyckades träna bort problemet.

Uppsök läkare som kan ge råd.

suzuki-micke

New member
ska jag köra lite längre etapper (30-100 mil) brukar jag stretcha knäna före start ev.stretchar vid varje tankstopp och inte "fuskstretcha" 2ggr /ben, utan gör ca 5-8 repetitioner om 1 minut.
prova det! o se om det hjälper,det hjälpte mej i alla fall...
/micke

Goffen

New member
Kört mycket utan skydskläder? Har hört flera som fått ont pga vinddrag på knäna som kyler ner utan att man märker det som börjar värka när man blir äldre.. Jag har oxo pajjat mitt ena knä så jag cyklar på min träningscykel så det ska bli intressant om det hjälper !

martin2011

New member
Tack för tips. Jag har provat läkare, pillerkurer, värk-krämer. Jag har fått råd från osteopat & sjukgymnast att stretcha senorna runt fram/utsida av knäna som tydligen kan dra ihop knäna så att dom blir inflammerade. Jag har därför hård-stretchat i perioder men inte tyckt att det gett nåt. Vad jag inte fattar är att det är exakt lika mycket problem i bägge knäna? Ang träning så styrketränade jag ganska tungt tills dessa problemen började. Men nu funkar ingen form av benträning, det förvärrar... Jag har också hört ngn gång att nedkylning vid hojkörning skulle ge problem. Kanske är det är kombinationen av hård träning, korta senor, statisk benvinkel på mc, och kanske även ngn infektion som satt sig i knäna och sedan gett en envis inflammation.

MCpassion

New member
Mina egna erfarenheter är en blandning av alla inkomna tankar. Knävinkel i kombination med kylan och långa etapper. Även vägarnas beskaffenheter som kan innebära mer eller mindre antal "lätt sittställning" dvs knäbelastning. Hade 2007-2008 en Yamaha FZ6 S2 som jag pga av detta problem var tvungen att sälja, trots att jag annars var jättenöjd med hojen. Honda VFR1200 har väl ganska skarp knävinkel för att vara en sporttourer? Kolla om det går att ändra placeringen av fotpinnarna eller köp en högre sadel. Annars är det nog bara hojbyte som återstår. Tyvärr.

choken

New member
Jag har ett knä som väntar på att jag ska bli äldre och få en ny knäled. Kör en V-strom och kan i alla fall trots att jag bara är 180cm, få en intensiv värk som om sadeln vore för låg. Då är det skönt med en hoj där det går att växla ställning. Hänga med benen rakt ner utan att ta i marken, eller stå upp och köra ett tag.
I ditt fall låter det värre när värken består. Utan att veta nåt så skulle jag köra en intensivkur på 2 veckor med maxdos Ipren för att ev driva ut en inflamation. Krya på dig.