Vänern Runt på en dag 2020

Chresten

New member
På grund av covid-19 är det max 50 deltagare.
Anmälningen är nu stängt på grund av at vi nu har 50 anmälningar.


Ni som inte kom med är välkomna den 21 augusti 2021.

Välkommen till Vänern Runt 2020

När: Lördagen den 22 augusti, kl. 08:15.

Samling: Shell 7-Eleven, Gropbrovägen 2, Vänersborg.

Information: Vi har en kort information innan start. Viktigt att du är på plats senast kl. 08:15

Samåkning från Mariestad: Start kl. 06:00 från gamla fängelset, parkeringen utanför polishuset.
Samåkning från Lidköping: Örslösa kyrka kl. 07:00.

Förhandsanmälning: Krav på förhandsanmälning. Detta görs till turledaren.

Turledare: Chresten Nielsen. E-post: chresten.n@telia.com. Telefon: 0701 73 93 20.

Turen runt Vänern är på ca 50 mil asfalt och en effektiv körtid enligt GPS på ca. 9 timmar. Med stopptider tar det drygt 11 timmar att ta sig runt. Det är med andra ord en utmaning som man ska ta på alvar. Viktigt att du klarar att hålla ett hyfsat tempo på kurviga vägar. Använd de stopp som vi har lagt in under dagen till att fylla på ny energi.

Dagens etapper
1. Vänersborg – Mellerud – Håverud. Ca 65 km. Fikastopp ca 30 minuter.
2. Håverud – Tisselskog – Åmål – Säffle. Ca 70 km. Tankstopp OK/Q8 ca 15 minuter.
3. Säffle – Grums – Karlstad – Hammarö. Ca 90 km. Lunchstopp Hammarö Golfklubb ca 45 minuter.
4. Hammarö – Skattkärr – Kristinehamn. Ca 55 km. Tankstopp OK/Q8 ca 15 minuter.
5. Kristinehamn – Gullspång – Mariestad. Ca 100 km. Stopp ca 20 minuter.
6. Mariestad – Kinnekullegården. Ca 50 km. Stopp ca 15 minuter.
7. Kinnekullegården – Lidköping – Hunneberg. Ca 75 km. Stopp vid utsiktspunkten Flo klev ca 15 minuter (ingen toalett eller kiosk).
8. Hunneberg – Vargön – Vänersborg. Ca 15 km.

Eventuell övernattning: För de som vill övernatta erbjuder Vänersborg och Trollhättan flera olika alternativ i form av hotell eller camping. Det som ligger närmast start och mål är:
Best Western Arena Hotell, Vänersborg och Quality Hotel, Vänersborg.
 
Last edited:

TMax500

Member
Anmäld!

Har åkt med på den turen en gång tidigare och det är en riktigt fin tur. Chresten har rekat väl och lyckats trolla bort nästan alla (90 %?) av de stora vägarna (E45, E18, 26:an) så att det allra, allra mesta går på mc-vänliga småvägar.

Visst skall man ha respekt för längden 50 mil. Men man har hela dagen på sig och det är väl försett med pauser.
Så jag hänger på igen! :)
 
Last edited:

Lottafia

Member
50 mil är väl lättare att klara med bara ett stopp för tankning av maskin och förare? En massa småfjuttande ger ju inte mil under hjulen. Man hinner ju inte få in rytmen innan det är stopp igen....
Det är det jag hatar mest med gruppkörning, alla dessa onödiga stopp.....
 

TMax500

Member
50 mil är väl lättare att klara med bara ett stopp för tankning av maskin och förare? En massa småfjuttande ger ju inte mil under hjulen. Man hinner ju inte få in rytmen innan det är stopp igen....
Det är det jag hatar mest med gruppkörning, alla dessa onödiga stopp.....
Du måste inte köra med om det är så jobbigt. Sedan bor du väl i Österrike? Svårt då att hinna till Vänersborg i tid på morgonen.
 

Lottafia

Member
Tja, för stunden befinner jag mig inte mer än nå't tiotal mil från Vbg...

Jag är bara så frågande till vad alla dessa förbaskade stopp, som är inplanerade, har för syfte mer än att göra turen olidlig...?
 
Last edited:

TMax500

Member
Tack Chresten för en (som vanligt) mycket välarrangerad och trevlig tur! Väl rekognoserat med fina vägar. Nu fick jag dessvärre avbryta efter Mariestad men jag utgår från att sista benen Mariestad-Kinnekulle-Hunneberg-Vänersborg blev lika bra som övriga sträckor.

Jag kör gärna med 2021 om kalendern tillåter och det inte regnar alltför mycket! :) Årets regnskurar kunde vi leva med. Visst, det var blött ett par gånger på hemvägen men dessemellan var det torrt så att man kunde "blåsa torr" i fartvinden.
 

Bob Sweden

New member
Instämmer med föregående talare, tack Chresten för en trivsam och välarrangerad tur!

Väder hade vi, men inget som krävde regnkläder (för oss som kör hoj med helkåpa), och mellan de fåtaliga skurarna torkade vi ju till.


Återkoppling:
Det här var första gången efter 42 år på 2 hjul som jag körde den här typen av gruppkörning och det var en positiv erfarenhet!
Gott att köra i sällskap med förare som kör så snyggt, för mig som inbiten långåkare var det här en trivsam omväxling.
"Dansk modell" med "korsningsvakt" fungerade också väldigt bra.


Så govänner, håll svarta sidan ner, kör snyggt och säkert så ses vi på en väg någonstans.


/B
 

TMax500

Member
Instämmer med föregående talare, tack Chresten för en trivsam och välarrangerad tur! [.....]
Jaha, så du var där med?? Vilken hoj var du? Talade vi med varandra? :)
Vi var ju rätt många så det är inte lätt att veta vem som var vem... särskilt inte när man bara ser ett alias på nätet.
// Tiger Sport
 

Bob Sweden

New member
Jaha, så du var där med?? Vilken hoj var du? Talade vi med varandra? :)
Vi var ju rätt många så det är inte lätt att veta vem som var vem... särskilt inte när man bara ser ett alias på nätet.
// Tiger Sport

Så vitt jag vet var det bara en Pan Europen med passagerare med på turen... :eek:
 

TMax500

Member
Aha, det var du/ni. Ni var ju två på hojen. Kul!

Och ja, det var bara en traja.

Tre Honda, väl? Pan European, GoldWing och en CB500 nånting. Två Yamaha Super Tenere. (Fler Yammor?).
En Triumph. Resten BMW. Eller? Missade jag någon nu?
 
Last edited:

Baggen

Member
Dig såg jag, tror jag! Det var minst en norrman (två?) med på turen! :)

Om det var flere nordmenn enn meg, tror jeg ikke. Men jeg kjører svenskregistrert sykkel, så man må høre meg snakke, eller se mine små klistremerker med norske flagg på, for å identifisere meg som nordmann. :D:cool:

Og så var det jo 7 dansker med.
 
Top