Vänern Runt 27 augusti

Chresten

New member
Vänern Runt 27 augusti
Nu är det dags för en utmaning. Vi kör Vänern runt på en dag. Det blir ca 48 mil och en effektiv körtid på 8,5 timmar. Med stopptider tar det nästen 11 timmar att ta sig runt. Det är med andra ord en utmaning som man ska ta på alvar. För att få bra MC-vägar försöker vi hålla oss borta så mycket som möjligt från de stora vägarna E45, E18 och väg 26. Enbart asfalt vägar.

Samling lördag den 27 augusti kl. 08:45, Shell, Gropbrovägen 2, Vänersborg.

Mer information finns på http://bmwklubben.se/d8vanernrunt

Alla är välkomna.
 
Last edited:

TMax500

Member
Ser ut som en fin tur! Hade jag inte haft 9,5 mil till Vänersborg, och 9,5 mil till hem igen så hade jag kanske hängt på... (48+9,5+9,5=67 mil, hemma först kl. 21 - en lång dag!)

Ni BMW-snubbar behöver väl träffa lite annat folk också, antar jag? ;)
 
Last edited:

Chresten

New member
Det är nu tredje året vi kör Vänern runt och varje år har det deltagit personer från Göteborg eller som har lägre resväg. Fler av dessa har då tagit en eller två nätter på hotell i Vänersborg. Det finns två hotell några hundra meter från start och mål (ett där man får SMC-rabatt).
För de som har närmare till Mariestad och Lidköping kommer det att vara möjligt att starta där.
Tveka inte detta är en kul tur och efteråt kan man visa upp ett fint klistermärka som belöning.
 

Lottafia

Member
En dagsetapp på 67 mil är väl inget att hosta om, och kl 21 är det fortfarande ljust så långt upp i polartrakterna.
 

TMax500

Member
Hosta och hosta... allt går! Jag har kört 60-70 mil per dag vid andra tillfällen. Hojen tål det, jag tål det. Men att sitta i sadeln från strax före 8.00 till runt kl. 21.00 är en lång dag. Får fundera lite! ;)
 

Lottafia

Member
Ja, 67 mil är inte särskilt mycket. Jag kör emellanåt 120-150 mil (beroende på vägval) Sverige-Österrike på en dag.
 

Hojkul!

New member
... kl 21 är det fortfarande ljust så långt upp i polartrakterna.

Definitionen för "ljust" kan säkert variera för olika människor. Men kl. 21.00 den 27 augusti är det inte "ljust" i Göteborgstrakten. Solens nedgång sker t.ex. 20.23 och 37 minuter senare är det ganska mörkt.

67 mil kan vara väldigt långt, t.ex. för den som inte är van att köra långt, har en hoj som man inte sitter särskilt bra på, har olika fysiska (och kanske psykiska) "krämpor" etc.

/H
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Ja, 67 mil är inte särskilt mycket. Jag kör emellanåt 120-150 mil (beroende på vägval) Sverige-Österrike på en dag.

:angel: Från Ängelholm till Ö-rike är det ju en hel del autobahn vilket det inte är så gott om runt Vänern. Det gör liiite skillnad...

Förresten - välkommen tillbaka! :angel:
 

Chresten

New member
I morgon går årets upplaga av Vänern Runt. Vi kommer att få bra mc-väder.
Ni som missar årets tur kan skriva in den 26 augusti 2017 i almanackan. Då kör vi igen.
 

TMax500

Member
Blev det en bra tur? Var sugen att hänga på... men min personliga logistik funkade inte. Hann helt enkelt inte med! :(
 

Chresten

New member
Totalt deltog 29 motorcyklar i årets upplaga. Av snacket vid stoppen att döma var deltagarna nöjda med vädret, vägarna, maten vid lunchen och antalet stopp under dagen. Med så pass många deltagare tar det lite extra tid vid stoppen. För oss som började och slutade i Vänersborg tog turen extrakt 11 timmar.
Ni som missade i år är välkomna till Vänern Runt 2017 lördag den 26 augusti.
 
Last edited:
Top