Vältning vanligaste singelolyckan

smcrobot

New member
Visste du att den allra vanligaste singelolyckan med MC är vältning vid stillastående eller krypfart? Det konstaterar SMC:s samarbetspartner Svedea år efter år. Dessa olyckor handlar ofta om att man glömt att fälla ut sidostödet, att sidostödet står instabilt, att man inte sätter ner foten, att man inte når marken och liknande. Skadefrekvensen för olyckstypen har minskat med en procent jämfört med tidigare år. Vältningarna ger oftast endast skador på motorcykeln men är oturen framme kan det även handla om personskador förutom ett stukat självförtroende. Vältolyckorna kostar i genomsnitt 21 400 kronor.

Läs mer: https://www.svmc.se/smc/nyheter/2022/valtning-vanligaste-singelolyckan/
 

Alexander76

Member
Kan bekräfta! Mina två nära incidenter var exakt detta. Ena gången satte jag ner foten på rullgrus vid ett rödljus, som tur var hade jag hojen ganska balanserad den gången så jag kom undan.

Andra gången krypkörde jag efter en bil i en rondell och tittade bort i kanske 1 sekund, när jag såg framåt igen hade bilen stannat och jag fick nita och hela rasket föll pladask åt vänster - jag lyckades preciiiis hålla den från att nudda marken med ett par centimeters marginal men tänkte efteråt att jag lätt hade kunnat paja ryggen av det lyftet. Det var en 765RS (~170Kg) så med många andra hojar hade det inte gått lika "bra". Dumt egentligen eftersom jag kör i tät trafik och köer kanske 90% av tiden så man tycker ju jag borde ha lärt mig. Det visar bara hur lätt det är att sänka garden.
 
Top