Välkommen till *NYA* SMC-forumet

Hampe

Skriver massor!
Ja, vad säger vi?
Blev det ett litet lyft - eller ett stort?
Vad hände sedan?
Hur många känner man igen bland skribenterna från mer än 8 år tillbaka?
Vart tog dom andra vägen...?

Är forumformen på väg att dö?
...eller håller den på att återuppstå?

Hampe

Detta var ett inlägg i serien "Decemberchock"

Skye

Kör Mycket!
Fejsbook hade knappt börjat spridas i Sverige 2006 och efter det har forumen fått stå tillbaka och blivit mer eller mindre kontaktportal för likasinnade och därefter fortsätter pratandet och annan info på andra medier och lösningar.

För en annan som växte in i forum redan sent 90-tal är det en svår portal att släppa men vi blir färre och färre nyttjare av det gamla gardet.

JoHu

New member
Fejjan är ytlig och det går inte bra att söka information. De sälj å köp grupperna på fejjan är helt värdelösa. Forum är grejjen.

dalis

New member
Tråkigt nog så är det som några sagt: forumdöden härjar i datorvärlden.
Men som några också sagt så är detta forumena helt oöverträffade som kunskaps bank och "hjälp-akut".
Skulle aldrig lägga ut en fråga på fejjan rörande bromsluftning eller dylikt.
Så jag tror att de största forumen kommer att överleva och kanske såsmåningom t.o.m. gå mot en ny vår. (När folk har tröttnat på FB)
SH.com som jag också hänger på märker samma tendens och mitt gamla kära Affe (XRV) forum har dött RIP.

Pilgrim

New member
Tråkigt nog så är det som några sagt: forumdöden härjar i datorvärlden.
Men som några också sagt så är detta forumena helt oöverträffade som kunskaps bank och "hjälp-akut".
Skulle aldrig lägga ut en fråga på fejjan rörande bromsluftning eller dylikt.
Så jag tror att de största forumen kommer att överleva och kanske såsmåningom t.o.m. gå mot en ny vår. (När folk har tröttnat på FB)
SH.com som jag också hänger på märker samma tendens och mitt gamla kära Affe (XRV) forum har dött RIP.

Håller med, fejjan är ett värdelöst format för annat än socialt tjafs. Ett utmärkt exempel på ett bra forum är XL-forum (som Skye är med och administrerar), här finns fantastiskt mycket värdefull information i ett strukturerat och sökbart format. På ett forum kan ju också mer långsiktiga projekt hanteras typ nästa års träff eller gemensamma semestertur.

Att medverka i någon av grupperna på fejjan är som att prata med en person som bara har korttidsminne, men inte minns något från förra veckan. Värdelöst... , men som ni säger, alternativen bland forum blir färre och fejjan-grupperna blir fler. Inte all utveckling som är till det bättre, tyvärr.

Håller med, fejjan är ett värdelöst format för annat än socialt tjafs. Ett utmärkt exempel på ett bra forum är XL-forum (som Skye är med och administrerar), här finns fantastiskt mycket värdefull information i ett strukturerat och sökbart format. På ett forum kan ju också mer långsiktiga projekt hanteras typ nästa års träff eller gemensamma semestertur.

Att medverka i någon av grupperna på fejjan är som att prata med en person som bara har korttidsminne, men inte minns något från förra veckan. Värdelöst... , men som ni säger, alternativen bland forum blir färre och fejjan-grupperna blir fler. Inte all utveckling som är till det bättre, tyvärr.

De flesta verkar inte hålla med dig eftersom de hellre håller till på andra ställen...

Paerhc

New member
För mig för vilken det är oerhört viktigt att tala om för andra att jag har ätit en korv idag, är Facebook utomordentligt! Sådana utlämnande texter ser man inte ofta på ett forum som detta. Här diskuteras hellre ovidkommande saker som luftning av bromsar och här hjälper man varandra med diverse problem på ett helt annat sätt än på Facebook. Det man inte heller ser här på detta forum är annonser och reklam. Reklam som jag givetvis välkomnar oavsett hur värdelös och intetsägande eller irriterande den är. Det finns mycket bra riktad reklam på Facebook, där jag kan göra av med pengar jag egentligen borde spara till sekundära saker som hyra och andra helt ovidkommande saker som mat och liknande. Eller varför inte onödiga saker som kanske skulle behövas till MC:n - nya däck och drivpaket et cetera.

Skye

Kör Mycket!
Nu blev det ju en "fejsbok" diskussion av denna tråd istället för anamma forumets fördel och hur bevara forum som form och diskussionsapparat så att detta forum inte heller dör vilket är TS Hampes baktanke med nytt inlägg i en 6 år gammal tråd.

Hampe har även skrivit en helt egen trådstart i fenomenet facebook. Kanske där vi ska rikta, ventilera och verkligen diskutera Fejans och andra sociala mediers nackdelar kontra SMC's helt egna portal.

http://forum.svmc.se/showthread.php?9391-Det-duger-inte-med-bara-Facebook!