Bara en liten detalj som jag blev helt bestört av när jag såg DL650 för första gången: Om det kan tänkas att den skall användas på fuktiga skitvägar så sitter kylen lite märkvärdigt placerad - mitt i framhjulssprutet.
Visst är det säkert rationellt i fabriken att ha samma kylarmontering som på SV650 men ..............
Men SV650 och V-Strom 650 har ändå olika ramar, så det är inte sådär extremt rationellt.
Skulle jag välja mellan en V-Strom 650 och en Transalp 700 så skulle det bli V-Stromen. 10000kr billigare, lite fler hästkrafter, biffigare bromsar och större tank är några av de saker som får mig att välja V-Stromen. I övrigt så är de tekniska specifikationerna ganska så likvärdiga.
Dessutom så har Suzuki ett års vagnskadegaranti på V-Strom 650. Det innebär att man första året bara behöver ha en halvförsäkring och ändå har helförsäkringens vagnskadedel.
Tyvärr så har jag inte kört någon Transalp men V-Strom 650 är en mycket trevlig hoj. Bekväm och samtidigt både lättmanövrerad och förtroendeingivande när man pressar den lite hårdare på en kurvig asfaltväg. Den är inte särskilt mycket till grusvägsräser eller om man vill utforska kostigar men den gör inte heller bort sig totalt om man vill sprätta lite grus.
Skulle jag jämföra V-Strom 650 med Bandit 650 vilket är en hoj som kostar ett par tusenlappar mindre men är av en mera landsvägsanpassad modell så skulle mitt val fortfarande bli en V-Strom. V-Stromens twin-motor är lugnare och trevligare (även om den drar hyfsat jämnt och fint upp till varvstoppet vid 10500rpm) än Banditen raka fyra som kräver en del varv för att vakna till liv. V-Stromen känns också lite mera inspirerande att köra jämfört med Banditen som jag tycker är riktigt tråkig så länge det inte svänger ordentligt. Förutom det så sitter jag även bekvämare på en V-Strom än en Bandit.
V-Stromen på bilden nedan är extrautrustad med motorskyddsbåge och handtagsskydd. Dessa var Suzukis originaltillbehör (annars finns liknande grejer från bland annat
Touratech) och var mycket lätta att montera enligt medföljande instruktioner. Vill man har den hasplåt som finns som originaltillbehör från Suzuki måste man om jag inte minns fel även ha motorskyddsbågen som är med på bilden eftersom hasplåten fästs i bågen.
Handtagsskydden är guld värda när vädret ute är lite sämre. De styr effektivt bort fartvind och regn från tassarna.
(oljefläckarna på backen har inget med V-Stromen på bilden att göra)
Om du inte har tänkt köra särskilt mycket grusväg så skulle det kanske kunna vara en idé att kolla på en Kawasaki Versys? Liknande hojtyp och körställning som V-Strom men ca 5000kr billigare (angivet pris är ca74500kr för en Versys med ABS).