Välja ny hoj - Suzuki V-strom 650 vs. Honda Transalp

304772

New member
Hej,
Jag vill gärna höra era åsikter om vilken hoj jag ska välja. Just nu står det mellan V-strom 650 och Honda Transalp. Eftersom jag vill ha ABS blir det förmodligen en ny hoj. Har läst en del recensioner men blir inte klokare av det. Har provkört Transalpen men inte V-strom pga att de inte hade den lägre sadeln (kortkorta ben :(). Jag kommer använda hojen till lite längre turer = inom Norden delvis med passagerare.
Hälsningar Ulla
 

Zopilote

New member
Kan tyvärr inte uttala mig så ingående om TransAlpen, då jag bara hunnit med en kort provtur på dennya modellen, men mitt första intryck var: *Tråkig*...
Det är säkert en helt ok hoj som funkar både med och utan passagerare i svenskt lagliga farter men jag tyckte, som många andra recensenter, att den saknar det lilla extra som man vill ha hos en hoj.

DL650 är ju en lite äldre konstruktion, men en riktigt trevlig hoj i lilla äventyrshoj-klassen. Motorn får en trevlig karaktär med öppnare andning, och den är betydligt smidigare än sin storebror DL1000. Även här saknas lite kraft om man tänker åka med skjuts, men för soloåkning i vettiga farter skulle jag nog välja den före TransAlpen.

Här: www.advrider.com finns massor av info om V-strom:en, men tyvärr inte så mycket om transalp eftersom den inte säljs i USA.
 

Wroom

New member
Jag tycker att V-stromen har en trevligare och mer karaktärsfylld motor, en mer skyddande kåpa och känns mer "fullvuxen" än transalpen.
Om du ska köra med passagerare så kommer sadeln på v-stromen att uppskattas av passageraren. Den är bred nog för att ge komfortabel sittyta och är en aning formad efter en "stuss".

Jag skulle välja Stromen bl.a. för den trevliga motorn.

Mitt förslag iallafall.
 

ljunganz

New member
Kolla t.ex. in olika alternativ på http://alltommc.se/mcGuiden/
Honda och Yamaha är ju de två största märkena, och är samtidigt lite dyrare. Kanske är de också lite bättre? Har du bestämt dig för att stanna på 650cc? Varför inte en radfyra på 1000cc? Visserligen medför den mindre cylindervolymen en lägre kostnad för både inköp och försäkring, samt även lägre driftkostnader såsom t.ex. däck, kedja och inte minst bränsle.

Själv har jag köpt en DL650A för ca 1.5 mån sedan, som nu har rullat dryga 350 mil. Har gjort 100 mila-servicen, tvättat den två gånger, smörjt kedjan ett flertal gånger och tankat oftare. Körkomforten är utmärkt, men har inte gjort längre än en 30-mila tur heller.

DL650A har en stor 22 liters tank, har 6 växlar, samt 5 års garanti som Honda. Den är riktigt hanterlig, speciellt när det är lite bränsle kvar i tanken. Det känns dock skillnad när man varit till macken och toppfyllt, vilket är rimligt med med tanke på en ~10% viktökning. Jag hade också en mc med ABS som krav, och är mycket nöjd med det valet. Jag har provat lite på grusvägar, och tycker ABS är toppen. Det är en säkerhetsdetalj, som jag inte vill vara utan. Jag lade till handtagsskydd och motorbåge/hasplåt, samt väskor. Saknar centralstödet då jag ska smörja kedjan, samt den dag jag ska sträcka densamma. Ett depåstöd får duga istället.

P.S: Jag är intresserad av att byta min DL650A sadel (82cm) mot en DL1000 sadel (84cm), om någon är intresserad. Tror man kan byta några länkstag i baksvingen för att sänka sitthöjden ytterligare.

P.P.S:
Bilder från Stunt och Streetkvällen i Barkarby onsdag 4 juni:
Mina bilder på:
 

OH-

Member
Hej,
Jag vill gärna höra era åsikter om vilken hoj jag ska välja. Just nu står det mellan V-strom 650 och Honda Transalp. ..............

Bara en liten detalj som jag blev helt bestört av när jag såg DL650 för första gången: Om det kan tänkas att den skall användas på fuktiga skitvägar så sitter kylen lite märkvärdigt placerad - mitt i framhjulssprutet.
Visst är det säkert rationellt i fabriken att ha samma kylarmontering som på SV650 men ..............
 

Esquire

New member
Bara en liten detalj som jag blev helt bestört av när jag såg DL650 för första gången: Om det kan tänkas att den skall användas på fuktiga skitvägar så sitter kylen lite märkvärdigt placerad - mitt i framhjulssprutet.
Visst är det säkert rationellt i fabriken att ha samma kylarmontering som på SV650 men ..............
Men SV650 och V-Strom 650 har ändå olika ramar, så det är inte sådär extremt rationellt. :p

Skulle jag välja mellan en V-Strom 650 och en Transalp 700 så skulle det bli V-Stromen. 10000kr billigare, lite fler hästkrafter, biffigare bromsar och större tank är några av de saker som får mig att välja V-Stromen. I övrigt så är de tekniska specifikationerna ganska så likvärdiga.

Dessutom så har Suzuki ett års vagnskadegaranti på V-Strom 650. Det innebär att man första året bara behöver ha en halvförsäkring och ändå har helförsäkringens vagnskadedel. :D

Tyvärr så har jag inte kört någon Transalp men V-Strom 650 är en mycket trevlig hoj. Bekväm och samtidigt både lättmanövrerad och förtroendeingivande när man pressar den lite hårdare på en kurvig asfaltväg. Den är inte särskilt mycket till grusvägsräser eller om man vill utforska kostigar men den gör inte heller bort sig totalt om man vill sprätta lite grus.

Skulle jag jämföra V-Strom 650 med Bandit 650 vilket är en hoj som kostar ett par tusenlappar mindre men är av en mera landsvägsanpassad modell så skulle mitt val fortfarande bli en V-Strom. V-Stromens twin-motor är lugnare och trevligare (även om den drar hyfsat jämnt och fint upp till varvstoppet vid 10500rpm) än Banditen raka fyra som kräver en del varv för att vakna till liv. V-Stromen känns också lite mera inspirerande att köra jämfört med Banditen som jag tycker är riktigt tråkig så länge det inte svänger ordentligt. Förutom det så sitter jag även bekvämare på en V-Strom än en Bandit.

V-Stromen på bilden nedan är extrautrustad med motorskyddsbåge och handtagsskydd. Dessa var Suzukis originaltillbehör (annars finns liknande grejer från bland annat Touratech) och var mycket lätta att montera enligt medföljande instruktioner. Vill man har den hasplåt som finns som originaltillbehör från Suzuki måste man om jag inte minns fel även ha motorskyddsbågen som är med på bilden eftersom hasplåten fästs i bågen.

Handtagsskydden är guld värda när vädret ute är lite sämre. De styr effektivt bort fartvind och regn från tassarna.
bdhoj.jpg

(oljefläckarna på backen har inget med V-Stromen på bilden att göra)

Om du inte har tänkt köra särskilt mycket grusväg så skulle det kanske kunna vara en idé att kolla på en Kawasaki Versys? Liknande hojtyp och körställning som V-Strom men ca 5000kr billigare (angivet pris är ca74500kr för en Versys med ABS).
 

Taurus0504

New member
Tittat på nya BMW GS650 ?

Hej,
Jag vill gärna höra era åsikter om vilken hoj jag ska välja. Just nu står det mellan V-strom 650 och Honda Transalp. Eftersom jag vill ha ABS blir det förmodligen en ny hoj. Har läst en del recensioner men blir inte klokare av det. Har provkört Transalpen men inte V-strom pga att de inte hade den lägre sadeln (kortkorta ben :(). Jag kommer använda hojen till lite längre turer = inom Norden delvis med passagerare.
Hälsningar Ulla


Hejsan!

Bra hojar du funderar på, men innan du bestämmer dig bör du verkligen ta en titt på och provköra nya BMW GS650 (egentligen en 800 cc).
Om inte sadeln är tillräckligt låg på den så kan den beställas med lägre sadel. ABS är standard på BMWs svensksålda hojar, likaså värmehandtag och försäkringen via ...if är oftast lägst på marknaden.

Lycka till med valet!
// Taurus
 

klabbarpan

New member
Jämförelsetest

I senaste numret av tidningen Motorrad jämförs 4 likvärdiga hojar. BMW 650 GS, Honda Transalp, Suzuki V-Strom 650 och Kawasaki Versys. Inte helt oväntat så vinner BMW:n testet. Köp blaskan och läs, det är den värd om du är intresserad av en hoj i den klassen.
 

304772

New member
Tack för alla svar!

Tack för svar, goda råd och diverse länkar. Jakten fortsätter...men snart slår jag till :)
 

Esquire

New member
I senaste numret av tidningen Motorrad jämförs 4 likvärdiga hojar. BMW 650 GS, Honda Transalp, Suzuki V-Strom 650 och Kawasaki Versys. Inte helt oväntat så vinner BMW:n testet. Köp blaskan och läs, det är den värd om du är intresserad av en hoj i den klassen.
Men sen så vet jag inte hur högt jag värderar Motorrads objektivitet när det gäller BMW. Det känns som att när de har en BMW med i en jämförselse med andra hojar så är det ofta BMWn som går segrande ur matchen. Och så hemskt överlägsna kan jag nog inte att de BMW som jag har varit i kontakt med har varit...

Ett av avstegen från det är att Suzuki V-Strom 650 vann deras Alpen Masters (eller vad det nu heter) två år i rad. :D
 

RMac

New member
Kan inte hjälpa med jämförelsen för att jag har aldrig provkört transalpen, men jag har kört en 2007 DL650 senaste 18 månader. Jag pendlar ganska långt, ungefär 55mil per vecka på DL650:n och är rätt nöjd med hojen, komfort, ergonomi, o.s.v. Jag har inte heller haft några tekniska problem än med 16000km på hojen nu. Jag saknar lite mer hästkrafter och lägre varvtal för landsvägs körning mellan Stockholm och Nyköping på E4:an men nöjer man sig med 110-120km/timmen så går det rätt smidigt ändå. Jag bytt ut 15 tand frontssprocket mot en 16 tand sprocket som sänkte varvtalet 300 till 400 rpm vid 110 km/t som ger hojen en mycket mer avspänd karakter. Inte heller är machinen så bra med passagerare p.g.a. lite brist på hästkrafter. Däremot är DL650:n utmärkt solo och speciellt på mindre vägar där hästkrafterna och vridmoment är mer än tillräckligt. Jag köpte hojen i USA i 2006 när jag bodde där och har kört 600km sträckor från Texas till Arkansas under en dag i komfort. Om du köper DL650:n så skulle jag rekomendera att du direkt hittar en större vindruta från Givi eller liknande för att Suzukis lösning är usel. Trodde att jag skulle få hjärnblodning i början...
 
Top