Vägverket slår till igen....

HMR

New member
Nu har Vägverket slagit till igen. Snott mig på 1144 kr.

Så här gick det till:

Jag köpte en reservdelscykel. En 350 enduro. Ej körbar men ändå registrerad så när jag gjorde anmälan om ägarbyte så ställde jag samtidigt av cykeln. Dvs X-ade i avställningsrutan på rapportdokumentet

Jag satte bytesdatum 3-4 dagar fram i tiden för att posten skulle hinna med. Det visade sig att Vägverket behövde 9 dagar på sig att registrera avställningen medan bytet registrerades efter bara 4 dagar.

Obegripligt men det innebar att cykel formellt sett var oförsäkrad i 5 dagar. Då debiteras via trafikförsäkringsföreningen 5 dagars försäkring. Debiteringen skall enligt lag vara 10% över marknadspriset för den dyraste försäkringen för fordonet i fråga.

Jag betalar för en exakt likadan 20 år gammal enduromoppe 560 kr/år för trafikförsäkringen inkl försäkringsskatt. Trafikförsäkringsföreningen anser dock att marknadspriset för denna försäkring är 83512 kr/år.

Just det. Åttiotretusenfemhundratolv kr/år. Dvs c:a 150 gånger det faktiska marknadspriset.

5 dagars försäkring kostade alltså 1144 kr. Det är mer än vad jag normalt betalar för två års försäkring.

När jag ringde Trafikförsäkringsföreningen så skrattade dom åt mig. Det är tydligen tusentals som råkar ut för samma sak. Dom sa ordagrant att "de flesta som gör samma misstag får betala betydligt större belopp". Damen var riktigt stolt över att dom på detta sätt lyckas klå hederligt folk på pengar.

Tamigfan sanslöst!

Zopilote

New member
Att det blev bekymmer med ägarbyte / avställning är säkert vägverkets fel, men den horribla summan du fick betala kan du knappast lasta dom för.
Om jag inte har helt fel är Trafikförsäkringsföreningen (TFF) samägd av samtliga försäkringsbolag i Sverige och har absolut ingenting med vägverket att göra.
Jag håller med om att TFF:s avgifter är skrattretande höga, men det finns en anledning att det är så. TFF går in och betalar ut ersättning i de fall där skadan inte kan täckas m.h.a. en "normal" trafikförsäkring. Jag har själv fått betalt därifrån när vår bil blev så pass tilltygad att den inte gick att rädda, av en påtänd pundare i en stulen, oförsäkrad skrothög.

Sedan håller jag med dig om att bemötandet du fick från TFF är oacceptabelt. Har du tagit upp problemet med vägverket och frågat hur de lyckats missa avställningen?

Katarina

Helt okej
Jag satte bytesdatum 3-4 dagar fram i tiden för att posten skulle hinna med.

Kanske det var så att de helt enkelt kollade att du skrev ett datum så långt fram i tiden? :eek: Man kan inte ha samma datum skrivet som det kommer fram till deras postbox och kanske postgången gick i så rask takt att det hann komma fram FÖRE skrivet datum. Med andra ord räknade de ut att du redan har hojen hemma och kontaktade TFF. :mad: