vägverket har svårt.....

Hasse

New member
Svårigheterna enligt min åsikt består i att VV inte riktigt förstår konsekvenserna av eget handlande.
Exempelvis är det nu bestämt att väg 57 i Sörmland skall göras säkrare för bilar. Vägräcken sätts upp så att bilisterna inte skall köra av vägen.

Långsamgående trafik då?
Mopeder var skall de ta vägen? Vid möte blir det ju ingen vingelmån kvar alls.
Cyklande turister på Väg 57 är populärt turiststråk

Nu kommer säkert någon förståsigpåare att klämma i med att det är bilförarnas skyldighet att sakta ned farten så att förbipassering vid möte skall ske utan risk. Jo så är det men hur ser det ut i verkligheten?

SMC har ju fått VV att förstå att samarbete gynnar säkerheten och därför blir man så förvånad när cyklar och mopeder verkar lämnas därhän.

Mopeder i synnerhet har ju negativ trend vad det gäller olyckor kan man
utläsa i all möjlig trafikrapportering.

Sedan att man bygger idiotiska rondeller med stora stenar i eller t.o.m.
vassa sågtandade plåtdetaljer som i Sundsvall.

En chikan rent livsfarlig i infart till samhälle , ja listan kan göras hur lång som helst .

SMC här är det snart dags att slå näven i bordet för tokerierna verkar bara öka.

Snart byggs det väl gropar i marken för gångtrafikanterna
för att hålla ned hastigheten.:D

Swedie

Administrator
Personal
Vägverkets besluttagande är inte alltid grundade på funktion och praktisk avhjälpning utan bara teoretisk baserat på pensionärers åsikt och möjligen miljöpartiets mycket väl genomtänka idéer om ett vägverk för folket.

suck

Galne Dansken

Administrator
Personal
1. SMC har ju fått VV att förstå att samarbete gynnar säkerheten och därför blir man så förvånad när cyklar och mopeder verkar lämnas därhän.

2. Mopeder i synnerhet har ju negativ trend vad det gäller olyckor kan man
utläsa i all möjlig trafikrapportering.

3. Sedan att man bygger idiotiska rondeller med stora stenar i eller t.o.m.
vassa sågtandade plåtdetaljer som i Sundsvall.

4. SMC här är det snart dags att slå näven i bordet för tokerierna verkar bara öka.

Snart byggs det väl gropar i marken för gångtrafikanterna
för att hålla ned hastigheten.:D

1. Trampcykel & moped, har SMC inte jobbat för ;)

2. I år har moped olyckor gått ner (va jag har fått förtalt)- att pressen skriver om 2007, är nog den ständiga jakt på sensation! SMC är inte populäre för vi har faktisk jobbat vazzt för att hålle kvar 15 års gräns - vilket regeringen just tog beslut om..
I Rom, är det väldigt mycket 2-hjuls olyckor. Senaste moppe trenden är moppebilar, som föräldrar köper til sina barn istället (jag är väldig seriös här) - Detta ger sanslösa trafikala problem, och på universitet går det inte att få parkering till MC/moppe, för det står moppebilar överallt..
- Kanske det är denne utveckling som nya räcken tar höjd för?

3. Kommunal väg - dvs kommunpolitikere.. som säkert inte har läst VGU; Vägar och gators utformning. Och just nya VGU, som för första gång ska innehålla MC - är försenad..

4. JA, slammm :mad:
Nb; Läser man MC-VISIONEN, ser man ett stort önskemål från SMC - och i Borlänge var det snöflingar idag. Dvs det är jul på gång - och kanske det blir julklappat till SMC medlemmen...

Hasse

New member
vägunderhåll

Hej och tack för svaren Jesper !
Det verkar finnas ett visst hopp om uppdatering och tillnyktring i den kommunala väg-verksamheten alltså.
Det övriga får vi jobba på.

Hoppas det inte blir för besvärligt snöväglag i Borlänge !

För i så fall kan det blir hos er som det föreslogs av en politiker i en kommun söderut

Nämligen att morgonpigga pensionärer kunde kvittera ut sandpåsar hos tekniska nämden och på sin morgonpromenad med rullatorn kunna sanda trottoarerna till bussar och tåg.
Det skulle ge en besparing i kommunkassan och var behjärtansvärt då kommunalkontoret sas vara i stort behov att bygga om sina lyhörda toaletter.:D

Så får jag då önska en god jul då nu tomten är på tal och även hoppas på
fortsatta framgångsrika slam :mad: från organisationen!

/hasse

Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
:) Här i Borlänge vräker snön ner nu - och jag håller på i labratoriet med kreative lösninger - pothulls problematikken, börjer vi ha en vettig lösning på - bifogat ett par bilder från nya teknikken...

Bild 1 viser problemet
Bild 2 är lösningen

Ghost

New member
:) Här i Borlänge vräker snön ner nu - och jag håller på i labratoriet med kreative lösninger - pothulls problematikken, börjer vi ha en vettig lösning på - bifogat ett par bilder från nya teknikken...

Bild 1 viser problemet
Bild 2 är lösningen

Jag som trodde att du skulle fylla hålen med snö...:p

mudder

Member
Angående potthål så undrar jag om dessa måste lagas överallt.
När vägarna repareras i framförallt städer och bostadsområden så ökar hastigheten, varefter det byggs fartreducerande vägbulor. Vore det i de fallen inte bättre och billigare att vägarna har sina potthål kvar?

Leif H..oj

New member
...bifogat ett par bilder från nya teknikken...
Bild 1 viser problemet
Bild 2 är lösningen

:D hahahaha...det var det roligaste och bäst innovativa jag sett på länge. Mobila potthål. Vad blir priset i SMC-shopen? Jag vill ha såna på min gata för det tror jag kommer att lugna ner hastigheten.

Eftersom hinder i vägen kan vara en synvilla :confused: kan det vara så att stålgranar i vår sundsvallsrondell egentligen kan tas bort genom ett trolleritrick...kolla att det kan vara så i mina före och efter bilder. Efter-bilden är min julönskning för alla på två hjul.

Jesper skriver om att julklappar kan komma snart...men det är många barn som blivit besvikna när man tar bort snöre och papper. Pass upp så VV inte lindar in i för sött omslag. Skaka mycket före du öppnar Jesper. Om det är som Aladdinchokladasken...då delar du med dig.

Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
...bäst innovativa jag sett på länge..... Jag vill ha såna på min gata för det tror jag kommer att lugna ner hastigheten.
...

Du vill ha såna som lugnar ner hastigheten..

Man kan ju ifråga sätta effekten av vanligt svensk tänke; http://www.youtube.com/watch?v=VbV0TWQmLJo&NR=1

Där är inte jag överens, vi jobbar på ett annat projekt här.
Vi studerade ett amerikansk projekt - men, det blev lite stökigt http://www.youtube.com/watch?v=UEcY75K2z0U&NR=1

Vi har utveclad ett mera EU anpassad system, men just nu har vi för mycket effekt - men, vi ska nog få till det. En tysk professor håller på med dom sista test.
http://www.youtube.com/watch?v=_5ZwbDj7sQM

Vi fick ideen idet efter att vi visse bilister, utvecklade enkla teknikker, för att ta sig fram..
http://www.youtube.com/watch?v=wFn87xxnOjw&feature=related

Trevlig halloweeeeen :D

stefanw

New member
Jaa du Dansken, du har ju dina idéer...:)

Vill ju helst inte stöta på den tyska varianten på hojen då, vet ju inte alls hur han mäter hastigheten:confused:

Men, jag kan ju bara instämma i irritationen om VV...:mad:

Läste nyligen om vägarbetet i Småland. Inte en käft på arbetsplatsen, men "det blev för dyrt och omständigt" att fixa till skyltningen inför en av Sveriges största trafikhelger... ja, vad säger man... timslånga köer för tusentals resenärer som följd, m.m.

Hade en liknande upplevelse i sensomras, när de över helgen lämnat kvar "fartfällan" på E4 strax norr om Herrbeta (Linköpingstrakten) norrgående. Det var kantboll att långtradarna tog sig igenom, med given kösvans bakom. Självklart inte en gubbe på plats. Större seriekrock till följd, första bilen i den var bakom oss, en mindre distributionsbil efter tyska stadsmått. Tack och lov var den killen en hjälte, trots sin sömnighet, när han insåg att han inte skulle hinna bromsa, tog han vägräcket till hjälp för att inte smasha oss:eek:

Sedan var den stora seriekrocken ett faktum, med blåljus, köer m.m. som ett brev på posten. Jag håller tammef-n VV skyldiga där! Visst, självklart skall varje enskild förare anpassa sin fart, men va:cool: Söndag e.m., full trafik på E4 mellan H-borg & Sth, "hur tänkte de där...."

Nä, VV tycker jag nog har en del kvar att lära:mad: Vill inte hänga någon, men något måste hända, så de kammar till sig! Just nu verkar de mest gå in för att bromsa/hejda trafikflödet, kan inte "någon" lära dem att tanken med vägarna är att de skall vara farbara, även utan att behöva ha enduro/jeep?

Kanske lite OT, men skönt att få spy ur sig:) Alla insatser gentemot nämnda verk applåderas av moi!

Hälsningar till alla motorcyklister i dessa mörksens dagar;)

Mvh /Stefan

Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jaa du Dansken, du har ju dina idéer...:)

... kan inte "någon" lära dem att tanken med vägarna är att de skall vara farbara, även utan att behöva ha enduro/jeep?

Kanske lite OT, men skönt att få spy ur sig:) Alla insatser gentemot nämnda verk applåderas av moi!

Hälsningar till alla motorcyklister i dessa mörksens dagar;)

Mvh /Stefan

Ibland får man skämta till...

Vist är "Arbeta på väg" - vägarbeten ett dilemma, vi ser det ganska ofta för MC! Tyvärr händer en del MC olyckor vid vägarbeten. Och vi har det som en punkt i "kontraktet - dvs 9-punkts programmet" - fast vi anser inte vi har uppnått dom resultat som vi ville ha´ - efter att det i olycksstastikken faktisk kom fram att det är problem.

Vi kommer inte att ge oss på denne punkt heller. Vi har trots allt överenskommit i kontraktet om att förbättringer ska det bli. Så det är uppe igen på möte vi har 4 dec., med VV.

Även om vi ibland endast gnäller, skämter - får vi på kansliet faktisk en del goda inputs som vi kan ta med oss på olika möten med beslutsfatterna.
(Sen, är det även ett faktum att flera beslutsfattare oxå kollar på forummet)

113bom

New member
ja detta är ett problem som kommer att finnas så länge alla tror att vägarna tillhör den dummaste folkslag som finns nämligen "bilisten" som oftast har en egen värld melan ögonen och öronen. Dessa har inte en aning om hur andra fordon fungerar, varken lastbilar, bussar, mc, moppar, motorredskap mm. Utan hela deras värld baseras bara på bilar o bilar o bilars ideer vad som är bra. På dessa funderingar så lär aldrig vägarna bli bra för andra katogerier än just bilar. JA JAG kör oxå bil men är i resterand del av mitt liv yrkeschaufför och kör lastbil och som nöje mc. Och säger bara det... konstigt att inte fler olycker händer.....om ni bara visste hur många olyckor det skulle kunna bli om inte andra skulle se upp! och glöm för guds skull inte den där spaken vid ratten som gör att det blinkar orange/gult då och då

Last edited:

der Anders

New member
Tyvärr är det ju så att dessa bilister är i majoritet på vägarna, i samhället i stort, och därför också på Vägverket.

Då är det kanske inte alltför konstigt att de inte riktigt vet vad de gör, men då ska de ju baskemig ha sinnesnärvaron att be om hjälp, exempelvis från såna ypperliga organisationer som SMC.